احتمالا آمریکا مسئول انفجارهای نورد استریم روسیه است

ژاک بو، مشاور سابق سوئیسی ناتو، در برنامه Ligne Droite ایستگاه رادیویی کورتوا فرانسه گفت که لهستان و اوکراین به عنوان کشورهایی که به شدت برای ترانزیت گاز از طریق خاک خود لابی کردند و از ابتدا با ساخت این خط لوله مخالف بودند، می توانند در این برنامه شرکت کنند. در حمله نهایی دست دارند

بود افزود: آمریکا هرگز منافع خود را در برهم زدن روابط روسیه و کشورهای اروپایی پنهان نکرده است.

یک سرهنگ ارتش سوئیس که قبلاً برای سرویس اطلاعات استراتژیک سوئیس کار می کرد، قبلاً گفته بود که از زمان جنگ جهانی دوم، سیاست آمریکا همیشه این بوده است که از همکاری نزدیک آلمان و روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی با یکدیگر جلوگیری کند.

بود، که پیش از این رئیس بخش سیاست و دکترین بخش صلح سازمان ملل متحد در نیویورک بود، تأکید کرد که “هیچکس در غرب به اوکراین اهمیت نمی دهد و ناتو، اتحادیه اروپا و متحدانش از اوکراین به عنوان ابزاری برای خود استفاده می کنند. اهداف و منافع استراتژیک.”

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه تاکید کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با حملات اخیر به خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و نورد استریم 2 ندارد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کانادایی خود ملانی جولی گفت: من واقعاً چیزی برای پاسخ به ادعای پوچ رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه ما یا شرکای ما یا سایر متحدان ما به نحوی مسئول این امر هستیم، ندارم. اما به محض اینکه همه چیز را به دست آوردیم، به ته چیزها خواهیم رسید و آن اطلاعات را به اشتراک خواهیم گذاشت. من نمی‌خواهم فعلاً جلوی تحقیقات را بگیرم.”

در چهارم مهر انفجارهایی در خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 رخ داد که کرملین این حادثه را یک اقدام تروریستی توصیف کرد. در عین حال اطلاعات روسیه به ردپای غربی ها در این حادثه اشاره می کند.

اپراتور نورد استریم تخریب خطوط لوله گاز دریایی را “بی سابقه” خواند و افزود که تخمین زمان مورد نیاز برای تعمیر آنها “غیرممکن” است.

دفتر دادستانی کل روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی انفجارهای خط لوله به عنوان یک اقدام تروریستی بین المللی است.

در 8 اکتبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که ایالات متحده و متحدانش از تحریم‌ها علیه مسکو راضی نیستند و شروع به تخریب زیرساخت‌های انرژی در سراسر اروپا کرده‌اند. پوتین همچنین در سخنرانی خود حمایت کامل خود را از الحاق مناطق دونباس، خرسون و زاپوروژیه به روسیه اعلام کرد و فرمانی را در این زمینه امضا کرد.

نورد استریم 1 با ظرفیتی معادل 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال، مسیر اصلی گازرسانی به اروپا به طول 1224 کیلومتر بود که پیش از این از اوایل سپتامبر بسته شده بود. مشکلات مربوط به تعمیر توربین ها به دلیل تبعات تحریم های غرب علیه روسیه در واکنش به عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین، علت حادثه خط لوله اعلام شد.

ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2، که از سواحل روسیه در زیر دریای بالتیک تا آلمان امتداد دارد، در سپتامبر 1400 به پایان رسید، اما دولت آلمان صدور گواهینامه بهره برداری از آن را در فوریه به حالت تعلیق درآورد. پس از اینکه روسیه حاکمیت جمهوری های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که «این پروژه برای همیشه متوقف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید