طرح ساماندهی کارکنان کشوری با هدف ایجاد امنیت شغلی و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی، پیمانی و کلان و رفع مشکلات بخش زیادی از کارکنان دارای قرارداد موقت و ناپایدار ایجاد شد و تقویت حمایت از این دسته کارمندان .
در همین راستا از مهدی عیسی زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رامین اناری نماینده کارگران پیمانی و شرکتی برای بررسی جزئیات این طرح دعوت کردیم. آنچه در ادامه می خوانید شرح این دیدار است.
مهدی عیسی زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در تشریح دلایل ایجاد شرکت های واسطه ای و استخدام نیروهای شرکتی در سازمان ها گفت: بر اساس برنامه کوچک سازی دولت طی سال های گذشته تصمیماتی اتخاذ شد که نتیجه آن که برون سپاری بخشی از کار و واگذاری آنها به شرکت های واسطه بود.
وی افزود: طرح خوب بود و برخی خدمات، کارهای تشریفاتی و آموزشی باید برون سپاری شود و دولت انرژی خود را صرف خدمات مفید کند و حجم کار نباید باعث عقب افتادن کار ارباب رجوع شود اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و شرکت ها جای بیشتری دارند. برای جذب مردم به هم متصل بودند. در واقع این شرکت ها موقعیت خانوادگی پیدا کردند. در واقع نظارت ضعیف بود که این اتفاق افتاد.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این کارکنان در هر سازمانی بیشترین زحمت را می کشند و کمترین حقوق را دریافت می کنند. به علاوه همیشه امنیت شغلی ندارند و همیشه نگران تمدید قراردادشان هستند یا خیر. ما به جایگاه این افراد در طرح سازمانی کارکنان دولت رسیدگی خواهیم کرد. موانعی بر سر راه این طرح وجود داشت اما ما با حوصله آن را دنبال کردیم. بالاخره پس از رفت و آمدهای زیاد این طرح تصویب شد. در جلسه مورخ 26/08/1399 با حضور نمایندگان سازمان اداری استخدامی، دیوان عدالت اداری، مرکز تحقیقات، معاونت حقوقی، وزارت امور خارجه و اتاق حسابرسی، این طرح مورد بررسی قرار گرفت. همه این ارگان ها آن را تایید کردند. ما مشکلات شورای نگهبان را حل کردیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تصویب این طرح سه سال طول کشیده است، تصریح کرد: یکی از توجیهات این است که این طرح بار مالی اضافی بر دوش دولت وارد می کند، اما در واقعیت اینطور نیست. زیرا پس از تبدیل، دستمزد مردم کاهش می یابد و به جای آن امنیت شغلی خواهند داشت. در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، یادآوری کردم که این یکی از وعده های شما در زمان انتخابات بود و نباید در یک اتاق دو میز باشد که یکی از کارکنان شرکت و دیگری کارمند باشد.
عیسی زاده گفت: در ماده 29 این طرح آمده است که تمامی افراد تابعه دستگاه های دولتی مشمول این طرح هستند. در حوزه آموزش و پرورش نیروهای نهضت، خرید خدمات، قرآن مشمول طرح هستند اما نیروهای غیرانتفاعی مشمول این طرح نمی شوند. در سایر وزارتخانه ها هم همینطور است. ما آماده پاسخگویی به هرگونه مشکل و سوالی هستیم.
وی ادامه داد: اختیارات شرکتی ابتدا تبدیل به قراردادهای ثابت و سپس رسمی می شود. نیروهای شرکتی سال ها برای نظام زحمت کشیده اند و تعیین وضعیت آنها وظیفه ماست. شرکت ها پول و قبوض حامل های انرژی را از حقوق این نیروها کسر می کنند. حتی ناهار و شام شرکت هم از حقوق این افراد کسر می شود و این حق مردم است. اگر رفاه کارگران را تامین نکنیم خودمان متضرر می شویم.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در بدنه دولت مخالفی با این طرح ندیدم اما در مدل ها تفاوت هایی وجود داشت. از طرفی اعداد عجیب و غریبی که واقعی نبودند به عنوان بار مالی مطرح می شد. معتقدم این کار بار مالی ندارد.
رامین اناری نماینده کارگران پیمانی و بنگاهی در تشریح ایراداتی که در این سال ها بر نیروهای شرکتی وارد شده است گفت: رهبری در مورد اصل 44 قانون اساسی می فرمایند که این اصل خیلی خوب است اما به درستی اجرا نمی شود. در دولت ها وی در دیدار با کارگران کلید واژه میانجی گری، دلالی و سود بادآورده را به صراحت ذکر می کند و سوال این است که چه کسانی خواستار سرپیچی از فرامین مقام معظم رهبری هستند؟
وی افزود: اجرای برون سپاری خدمات به قدری اشتباه انجام شد که این طرح در واقع به شکل جدیدی از برده داری تبدیل شد. آمارهای اشتباهی از قدرت شرکت ارسال شد که صحیح نبود. اگر به شکل این شرکت ها نگاه کنید، مدیران فعلی و بازنشسته پشت سرشان هستند و این ها همان پول های بادآورده ای است که مدیریت به آن اشاره کرده است. مطالبه اجرای این طرح را از فضای مجازی آغاز کرده ایم و ادامه می دهیم.
دولت ها بارها راه این طرح را مسدود کرده اند
نماینده کارگران پیمانی و شرکتی تصریح کرد: دولت ها بارها بر سر راه این طرح سنگ اندازی کرده اند. در مناظره ها رئیس جمهور قول اجرای این طرح را دادند و ما هم از آن حمایت کردیم اما بعد از انتخابات صحبت از عدالت حقوقی شد. یعنی بنگاه های واسطه باقی می مانند و نظارت بر نحوه پرداخت آنها بیشتر می شود، اما راه حلی که به دنبال آن بودیم حذف بنگاه های واسطه بود که اگر انجام شود، عادلانه بودن پرداخت به خودی خود محقق می شود.
وی با بیان اینکه اجرای قانون تغییر وضعیت ایثارگران هنوز به پایان نرسیده و برخی سازمان ها و نهادها با اجرای آن مخالف هستند، ادامه داد: وقتی این طرح تبدیل به قانون شد همه دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند.
نماینده کارگران پیمانی و شرکتی گفت: در طول این سه سال تضاد منافع مردم را بر سر راه این طرح سنگ اندازی کرده و به همین دلیل این طرح به شدت خدشه دار شده است. همه نمایندگان در کنار ما نبودند و برخی از آنها مانع شدند.
وی ادامه داد: حدود 2 میلیون نفر در دستگاه های دولتی مشغول به کار هستند و مشمول این طرح هستند. جمعیت شهدا یک ششم بقیه نیست و تغییر وضعیت آنها مانعی برای تغییر وضعیت دیگران بود. پیمانکاران گاهی دستمزد یا بیمه این نیروها را چندین ماه پرداخت نمی کردند.