ادعای جنجالی در مورد منشا ویروس کرونا

یک دانشمند چینی نظریه جدیدی در مورد منشا ویروس کووید-19 ارائه کرده و ادعا می کند که کووید-19 ممکن است در انسان منشاء گرفته باشد.

به گزارش CNN، “تانگ ییگانگ” دانشمند چینی شاغل در دانشگاه فناوری شیمیایی پکن در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام نتایج تحقیقات جدید تیم تحت رهبری وی، مدعی شد که توالی ژنتیکی نمونه های ویروس گرفته شده از Huanan Wet بازار شهر ووهان چین تقریباً به همین تعداد مبتلا به کرونا دارد. با توجه به نتایج تحقیقات، او ادعا می کند که احتمالاً این نشان می دهد که کووید-19 ممکن است در انسان منشاء گرفته باشد.

این ادعا ضربه بزرگی به این نظریه وارد می کند که ویروس از حیوانات به انسان در بازار ووهان منتقل شده است.

در یک کنفرانس مطبوعاتی که توسط شورای دولتی چین برگزار شد، ژو لی، یکی از محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، همچنین گفت که مکانی که برای اولین بار کووید-19 در آن شناسایی شد، لزوماً منشاء ویروس نبود. وی همچنین خواستار همکاری علمی جهانی برای ردیابی منشا ویروس شد.

یی گانگ گفت که دانشمندان بین ژانویه 2020 تا مارس 2020 بیش از 1300 نمونه محیطی و حیوانات منجمد را از بازار غذاهای دریایی ووهان برداشتند. سپس سه سویه ویروس را از نمونه های محیطی جدا کردند.

او سپس افزود که شواهد ارائه شده برای حمایت از مطالعات اخیر که سگ های راکون منبع ویروس کووید-19 هستند، کافی نیست.

ده ها نفر از افراد آلوده به ویروس در روزهای اولیه از بازار ووهان بازدید کردند یا با غرفه های آنجا تماس داشتند. این بازار بدنام چینی خفاش، راکون، پانگولین و سایر حیوانات عجیب و غریب که حامل ویروس های مشابه هستند به فروش می رسد.

اکنون گروهی از محققان چینی ادعا می کنند که مردم ویروس را به بازار آورده اند و از آنجا پخش شده است و این بازار به عنوان یک ابر انتشار دهنده کووید-19 عمل کرده است.

اگر این گفته صحت داشته باشد، تمام فرضیه های قبلی در مورد منشا ویروس کرونا به چالش کشیده می شود و حتی ممکن است مشخص شود که این ویروس توسط عوامل انسانی از خارج از چین به این کشور آورده شده است.

در اولین سال شیوع ویروس کرونا در جهان، نتایج تحقیقات در برخی از شهرهای اروپایی وجود این ویروس را در فاضلاب شهرهای ایتالیا و اسپانیا در تابستان 2019، یعنی قبل از شیوع بیماری نشان داد. ویروس در زمستان همان سال در ووهان چین.

با این حال، از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، رسانه‌ها و مقامات غربی دولت چین را به پنهان‌کاری اطلاعات و شواهد درباره منشأ ویروس کرونا متهم کرده‌اند و دولت پکن را به پنهان‌کاری متهم می‌کنند.

از سوی دیگر، دولت پکن نیز کشورهای غربی را متهم می‌کند که با مقصر دانستن منشأ چینی ویروس کرونا، تلاش می‌کنند پکن را عامل شیوع ویروس کرونا قرار دهند.

اظهارات جدید دانشمندان چینی درباره منشا ویروس کرونا

دانشمندان و دولت‌ها در سراسر جهان از زمان آغاز همه‌گیری بیش از 3 سال است که در تلاش برای یافتن منشاء ویروس کرونا بوده‌اند و فرضیه‌های مختلفی برای منشأ این ویروس ارائه شده است: از یک ویروس ساخته دست بشر از طریق آزمایشگاه به حیوانات مختلف به عنوان منبع انتشار ویروس کرونا.

چند روز پیش سازمان جهانی بهداشت بار دیگر از دولت چین به دلیل عدم به اشتراک گذاری اطلاعات کافی در این زمینه انتقاد کرد.

این سازمان جهانی گفت مطمئن است چین داده های بسیار بیشتری دارد که می تواند منشاء کووید-19 را روشن کند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت: «بدون دسترسی کامل به اطلاعاتی که چین دارد… همه فرضیه ها روی میز است.

دیدگاهتان را بنویسید