از پختن نان تا حلوای سحر و کنجد


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821709

نگاهی به آداب و رسوم سنتی شهرستان گرمسار در ماه مبارک رمضان:

مردم گرمسار از گذشته تا به امروز به مناسبت گرامیداشت ماه میهمانی خدا، خود را برای استفاده بهینه از برکات این ماه گرانقدر آماده کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پریسا صبوری مدیر موزه اقوام گرمسار در تشریح آداب و رسوم مردم گرمسار در ماه مبارک رمضان در گفتگو با خبرنگار مرآت گفت: روستاها در ماه مبارک رمضان پخت نان مصرفی خانوارها را آغاز کردند. آنها هر روز در محله خود برای خانواده نان می پختند و به این ترتیب در عرض یک هفته از آغاز ماه مبارک، وظیفه سخت پخت نان را به مدت یک ماه انجام دادند و با هم کار کردند.

مدیر موزه اقوام گرمسار با تشریح روحیه مهربانی در بین مردم منطقه گفت: آنچه را که برای افطار همسایگان و اقوام خود تهیه می کنند پوشیده اند تا در صورت نیاز همسایگان یا اقوام از آن بهره مند شوند. از یک افطاری قوی و مناسب با انجام این کار زیبا و با وقار.

وی افزود: در این سرزمین مادران و مادربزرگ ها معتقد بوده و هستند که آنچه در ماه مبارک خورده می شود باید دارای انرژی و قوت و به قول خودشان قوت قلب باشد، مثلاً پاهای ثابت افطار. میز، ظروف مقوی مانند این جو دوسر بود. برای سفره افطار نیز از غذاهای مقوی مانند کشمش و بلغور استفاده می شد.

صبوری سپس به معرفی غذاهای دیگر از سفره افطار در این شهرستان پرداخت و گفت: در صورت مصادف شدن ماه مبارک با فصل سرما، حلوائی مانند حلوای آماج و حلوای کنجدی تهیه و مصرف می شود. البته حلوای کنجدی همچنان ماندگاری خوبی در بیابانک دارد. مصرف می کنند. در گذشته به جای زولبیا و بامیه فعلی، گولش را بعد از افطار به عنوان غذای شیرین تهیه و مصرف می کردند.

مدیر موزه اقوام گرمسار با اشاره به مشارکت مردم در مراسم ماه مبارک از قدیم الایام تا به امروز، گفت: معمولاً در زینبیه ها و مساجد برگزار می شود و همچنین طبق باور قدیمی مردم که در شب عید است. فطر هر جا مهمان باشد، غریزه بر گردن میزبان است; شب آخر ماه مبارک افطاری نبود و همه در خانه ماندند.

وی به تشریح آداب و رسوم عید سعید فطر در این شهرستان پرداخت و گفت: اگر در اقوام خانواده غم و اندوه بود بیش از 40 روز از درگذشت عزیزشان می گذرد. بزرگان خانواده حنا برای خانواده متوفی لباس نو می ساختند یا می پوشیدند و به عزاداری می پرداختند.

صبوری در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه عید یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان به استثنای فطر است. خانواده‌های داغدار صبح‌ها سفره می‌چینند و خوراکی‌هایی مانند شیر برنج، حلوا، نان، پنیر، سبزی و چای و همچنین مهمانانی که برای دلجویی از آن‌ها آمده بودند، می‌چینند. همچنین برای مردم عید فطر نانی به نام نان کیلای که نوعی نان دم کرده پخته می شد و نان قندی مناسب سرو می کردند و صبحانه عید را با خوردن نان نو شروع می کردند.

مدیر موزه اقوام گرمسار در تشریح آیین عید سعید فطر برای جوانان گفت: اگر دختری نامزد و به اصطلاح قول می داد در روز عید فطر تهچین درست می کرد و به عنوان ناهار با داماد سرو می کرد. بزرگترها.یا برای خانواده عروس طلا می گرفتند و ناهار را در خانه عروس می ماندند و به این ترتیب مراسم عید و عید دیدنی را برای عروس خود انجام می دادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید