استرس چه تاثیری روی پوست و مو دارد؟/ ارتباط شوره سر و مشکلات کبدی!


ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912142

مشاور تغذیه و رژیم غذایی یکی از عوامل ایجاد شوره سر را اختلال در عملکرد کبد دانست و گفت: استرس باعث التهاب به شکل درماتیت سبورئیک می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، بدون شک همه ما در برهه ای از زندگی خود درجاتی از استرس را تجربه کرده ایم، این استرس تا حدی لازم است که ما را برای انجام کار ترغیب کند، اما اگر استرس مزمن باشد. می تواند بر سلامت جسم و روح ما تأثیر بگذارد.

پوست یکی از مهم ترین اعضای بدن است که به راحتی تحت تاثیر استرس قرار می گیرد. شوره سر یکی از مشکلات سلامتی است که تقریبا 50 درصد افراد با آن مواجه هستند و داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی پر از محصولات مختلف برای درمان این عارضه هستند.

این مشکل با پوسته پوسته شدن پوست سر مشخص می شود و می تواند ناشی از عوامل دیگری باشد، معمولاً خشکی پوست عامل پوسته پوسته شدن در نظر گرفته می شود، اما برخی از انواع شوره سر به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی ظاهر می شوند.


شوره سر؛ چرا و چگونه

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفتگو با خبرنگار ما یکی از عوامل ایجاد شوره سر را اختلال در عملکرد کبد دانست که باعث متابولیسم بیش از حد پوست سر و ایجاد شوره سر می شود.

استفاده از صابون و شامپو با خاصیت قلیایی بالا، شستشوی ناقص سر و باقیمانده مواد شوینده روی پوست سر، اختلال در سیستم هورمونی بدن، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، استفاده طولانی مدت از کلاه و کلاه گیس، استفاده از ژل و لوازم آرایشی ، استرس طولانی مدت و شدید را یکی دیگر از عوامل ایجاد شوره سر ذکر کرد.

فیروزکوهی بیان می کند: استرس باعث التهاب به شکل سبوره می شود و در نتیجه برفک سفید یا قهوه ای مایل به زرد روی پوست سر ایجاد می شود و به دنبال آن خارش ایجاد می شود.

این مشاور تغذیه ادامه داد: یکی از راه های درمان شوره سر مراجعه به متخصص پوست یا استفاده از شامپو و محلول های توصیه شده توسط پزشکان است و رژیم غذایی فرد در کنترل این بیماری و جلوگیری از شدت شوره سر موثر است.

به گفته وی؛ افرادی که میزان آب کمی در بدن دارند و بیشتر از کافئین، قهوه و شکلات تلخ استفاده می کنند، به دلیل تکرر ادرار و دفع آب از بدن، بیشتر در معرض خشکی پوست به خصوص شوره سر هستند.

فیروزکوهی افزود: هر عاملی که باعث افزایش التهاب در بدن شود ریشه شوره سر است که توصیه می شود از مصرف قندهای ساده پرهیز شود و تا حد امکان در رژیم های غذایی از مکمل های پروبیوتیک استفاده شود زیرا شوره سر را کنترل می کنند.

وی افزود: افرادی که از چربی های گیاهی مایع استفاده می کنند کمتر دچار این مشکل می شوند و بالعکس افرادی که از روغن های جامد استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر هستند و بر این اساس توصیه می شود امگا 3، ماهی و مغزها را بیشتر مصرف کنند.

این مشاور تغذیه در ادامه به محلول های آزمایش شده برای شوره سر اشاره کرد و گفت: 20 دقیقه قبل از استحمام، مخلوط روغن زیتون و سرکه را روی سر بمالید، هر شب شربت عسل و آب لیموترش تازه یا آب انار طبیعی و سرکه انگبین بنوشید. یک مشت آلو در آب و هر شب یک لیوان میل کنید، همچنین هر شب یک سالاد کاهو، خیار بوته ای و کلم را با روغن زیتون و کمی آب و ارده میل کنید.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید