استعفای نادران؛ تعریف یا اعتراض؟

استعفای نادران؛  تعریف یا اعتراض؟

دیروز دوباره یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که از سمت خود استعفا داده است. این اولین بار نیست که نمایندگان مردم از مجلس یازدهم از سمت خود استعفا می دهند. پیش از این دست کم پنج نماینده مردم دیگر نیز اعلام کرده بودند که از سمت نماینده مردم بازنشسته می شوند. برخی از این استعفاها برای رسیدن به پست های رهبری در دولت بود. اما برخی دیگر از استعفاها فقط یک اقدام اعتراضی در مجلس بود. برخی می گویند چون نمایندگان مردم می دانند هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس مخالف این استعفاها هستند و این اقدام منجر به استعفای واقعی نمی شود، در نتیجه از ابزار اعلام استعفا فقط برای اعلام موضوع دیگری استفاده می کنند، مثلاً ابراز نارضایتی از هیئت رئیسه مجلس

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه 20 دی) شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس گفت: استعفای خود را تقدیم کمیسیون رئیس جمهور کردم، لطفاً آن را بخوانید.

به گزارش تسنیم، وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، هیأت رئیسه موظف به قرائت درخواست استعفا است و حق تفسیر آن را ندارد.

جبار کوسی نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا، گفت: با آقای گووریح صحبت کردم و ایشان چیزی در این مورد به من نگفته بودند، اما امروز در دادگاه شنیدم که او پیشنهاد استعفا داد و من تعجب کردم. البته امروز نتوانستیم در سالن صحبت کنیم و از او بپرسیم که دلیل این اقدام چه بوده است».

وی ادامه داد: نادران یکی از نیروهای خوب مجلس است، هم در حوزه مسائل اقتصادی و هم در کمیته برنامه و بودجه یکی از نمایندگان خوب و آگاه است. من معتقدم مجلس قاطعانه به استعفای او رای نمی دهد و از او می خواهد در این شرایط سخت کشور نماینده بماند و کمک کند کارها پیش برود.

کوسی نژاد گفت: مردی گلایه هایی دارد و باید در این باره با او صحبت کنیم. فکر می کنم گلایه ها و انتقادات نادران به روند اداره مجلس برمی گردد».

پیش از نادران، ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه برای ورود به دولت استعفا داد. روز چهارشنبه 23 آذرماه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با اشاره به درخواست استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه گفت: آقای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه با سابقه حضور در مجلس، شورای نگهبان و شورای نگهبان است. دولت و فرزند شهید. دولت با او بسیار مشورت کرد و با رئیس جمهور به توافق رسید. او با وجود میل باطنی استعفای خود را از نمایندگی مجلس ارائه کرده است.

در متن استعفای عزیزی نیز آمده است: احتراماً با توجه به نظر رئیس جمهور مبنی بر حضور در دولت، به همین دلیل استعفا از نمایندگی شورای اسلامی تقدیم می شود.

اما استعفای عزیزی پس از چند روز رد شد و وی اعلام کرد که از خواست نمایندگان و مردم ولسوالی خود مبنی بر کناره گیری از پارلمان و حضور در دولت منصرف شده است.

در شهریور 1400، 4 نماینده مجلس برای پیوستن به دولت و شهرداری از سمت خود استعفا دادند. سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران در وزارت اقتصاد و دارایی و سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در وزارت جهاد کشاورزی بهارستان را ترک کردند و به پاستور رفتند. همچنین سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و قلات که در آن زمان نایب رئیس مجلس بود از مجلس خارج شد تا رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شود و علیرضا زاکانی نماینده مردم قم و رئیس وقت مرکز پژوهش های مجلس از بهارستان برای گرفتن کلید شهرداری پایتخت کوچ کردند. بهشت حرکت کرده است.

این استعفاها در حالی صورت گرفت که رهبر انقلاب در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس یازدهم در تاریخ 15 خرداد 1400 فرمودند: «یکی از آسیب ها این است که یک نماینده از اولین باری که وارد مجلس می شود، برای رسیدن به مجلس برنامه دارد. رئیس یک موقعیت خاص، به عنوان مثال اجرایی، او باید بلند شود – وزیر، مدیر و غیره شود. [مسئول] خیر، این وظیفه نمایندگی خیلی مهم است. اگر انسان برای خدا کار کند و درست کار کند، مهمتر از وظایف اجرایی است یا حداقل در مواردی به اندازه آنها اهمیت دارد. تا زمانی که وارد مجلس نشده ایم، نباید اینگونه باشد که الان مثلاً در مرحله بعد یا در یک دولت در یک پست مشخص چه کار کنیم. [برسیم]; این آسیب است، مجلس چنین آسیبی دارد».

حال این سوال پیش می آید که چرا وقتی نمایندگان مردم به هر دلیلی قرار است از نمایندگی خود بازنشسته شوند، وارد رقابت های انتخاباتی مجلس می شوند و وعده های مختلفی به مردم حوزه انتخابیه خود می دهند؟ شاید بهتر است سیاستمداران یا وارد مجلس نشوند و یا در صورت انتخاب به عنوان وکیل مردم در مجلس، بدون توجه به اتفاقات مختلف و احیاناً تصدی پست در دولت یا سایر نهادها، تا پایان چهار سال به وظایف خود عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید