اسناد پروژه پتروشیمی میانکاله باید شفاف شود/ اظهارات برخی مسئولان فاقد پشتوانه کارشناسی است


ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۷
کد خبر: 1822294

در بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی مازندران آمده است؛

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی مازندران در خصوص احداث پتروشیمی در جوار تالاب میانکاله اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، ساخت پتروشیمی ها در استان مازندران هر روز وارد مرحله جدیدی می شود. انتشار اخبار مربوط به ساخت پتروشیمی ها از جمله اپوزیسیون مردمی و تشکل های مردمی از یک سو و اصرار نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی از سوی دیگر بیشترین فضای رسانه ای استان را به خود اختصاص داد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی مازندران در خصوص احداث پتروشیمی در جوار تالاب میانکاله اطلاعیه ای صادر کرد.

بیان مسأله
وزیر در آخرین روزهای سال گذشته و 20 اسفندماه در سفر استانی رئیس جمهور به استان مازندران، ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران را در روستای حسین آباد بهشهر و منطقه تالاب بین المللی میانکاله آغاز کرد. مجموعه ای که پیش بینی می شود با سرمایه گذاری 80 هزار میلیارد تنی مورد استفاده بخش خصوصی قرار گیرد.
از همان ابتدای انتشار اخبار و تصاویر پروژه، صدای مخالفت و اعتراض اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف نسبت به این اقدام بلند شد که شاخص ترین آنها علی سلازگه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود. وی گفت: مجوز ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران از سازمان خود را دارد.
همچنین شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعریف نشدن پروژه ای به نام مجتمع پتروشیمی میانکاله در مجموعه تحت مدیریت خود خبر داد!
علاوه بر مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان و کارشناسان حوزه محیط زیست و توسعه پایدار و بومیان منطقه، پس از ماجرای ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران، بارها به اهمیت و ویژگی های میانکاله اعتراض کردند. تالاب های بین المللی تجمعات مسالمت آمیز و کمپین های مجازی به مقامات مازندران و کشور گزارش شد.
علیرغم اعتراضات گسترده مردمی و مخالفت کارشناسان و مسئولان، در ایام نوروز و شرایط خاص کشور، برندگان و پیروان این پروژه عملیات ساخت این پروژه را آغاز کردند که اعتراضات جدید و واکنش های منفی مختلفی را به این اقدام در پی داشت.
در خصوص اجرای پروژه مجتمع پتروشیمی میانکاله موارد مختلفی را می توان در نظر گرفت. مواردی مبنی بر لزوم توقف پروژه به دلیل مشکلات مختلف که محیط زیست منطقه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
موافقان این پروژه مدعی هستند که پروژه آنها دارای مجوزهای زیست محیطی لازم است، اما از سوی دیگر معتقدند اجرا و بهره برداری از مجموعه اثرات نامطلوبی بر محیط زیست منطقه نخواهد داشت و اجرای این پروژه در جهت ایجاد اشتغال است. برجسته ترین و مهم ترین برنده می داند که اثرات نامطلوب اجرا و بهره برداری از پروژه (از نظر آنها) باید در سایه این برنده باشد. زیرا به گفته آنها، سرمایه گذاری در بخش خصوصی و ایجاد شغل مزیتی نسبت به حفاظت از محیط زیست دارد.
مخالفان طرح مدعی هستند این پروژه فاقد هرگونه مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است و معتقدند ساخت و بهره برداری از این مجموعه تولید پسماند و فاضلاب را در پی خواهد داشت، بنابراین قرار گرفتن آن در مجاورت تالاب بین المللی میانکاله تا زمان تخریب منجر می شود. این تالاب که در نهایت از بین می رود و آلودگی های زیست محیطی ناشی از این پروژه سلامت مردم محلی را به خطر می اندازد.
با توجه به اینکه پیشنهادها و لابی های سودگرایانه برای پروژه مجتمع پتروشیمی میانکاله اولین و آخرین نبوده و نخواهد بود. نیاز به اطلاعات شفاف، جامع، علمی، دقیق و به موقع برای عموم ضروری است.

اهمیت تالاب میانکاله

تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه حیات وحش میانکاله شبه‌جزیره‌ای به طول نزدیک به 60 کیلومتر و مساحتی بالغ بر 100000 هکتار است.
پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان آبزی است که در سال 1348 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت پوشش سازمان محیط زیست تأسیس شد.
این منطقه حفاظت شده در سال 1354 به دلیل جذب گونه های کمیاب و در حال انقراض و پرندگان آبزی مهاجر و همچنین محل تخم ریزی دریای خزر و جاذبه های طبیعی خاص به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.
این شبه جزیره در سال 1976 توسط برنامه MAB یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شد.
از سوی دیگر این تالاب از سوی سازمان بین المللی حمایت از پرندگان به عنوان منطقه مهم پرندگان تعریف شده است که مهمترین آنها پرندگان کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند غرش و … هستند که همگی در لیست پرندگان قرار دارند. پرندگان ممنوعه در جهان در معرض خطر (CITES).

جنبه های حقوقی

بر اساس بند الف ماده 2 تصویب نامه تاسیس واحدهای صنعتی در استان های گیلان، مازندران و گلستان (مصوب 1381/03/07 هیأت وزیران) ایجاد صنایع شیمیایی در این استان ها می باشد. جز در شهرهای صنعتی لوشان و مراوه ممنوع است.
در ادامه این مصوبه آمده است: «الف- صنایع شیمیایی در این مناطق در صورت وجود پساب صنعتی در فرآیند تولید ممنوع است». از آنجایی که صنعت پتروشیمی از مواد اولیه حاصل از نفت یا گاز طبیعی محصولات شیمیایی تولید می کند و فرآیند تولید در این صنایع با تولید پساب مرتبط است، این امر شامل پتروشیمی میانکاله و ساخت و ساز قانونی احتمالی آن در منطقه می شود. ممکن نیست .
در طرح آمایش استان مازندران، زمین در نظر گرفته شده برای ایجاد واحد مورد نظر به عنوان یکی از اراضی کشاورزی مرغوب شناسایی شده است. ساخت این مجموعه با هدف نهایی طرح آمایش منطقه و همچنین با سیاست های مصوب واگذاری این اراضی به بانک زمین مطابقت ندارد.
بر اساس گزارش های کارشناسی، این طرح نه توجیه اقتصادی دارد، نه طرح محصول و نه مجوزی از شورای اقتصاد دارد.
اجرای چنین طرحی بدون طرح مکان یابی از ابتدا، نه تنها از نظر تعارض حقوقی با تعهدات آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال شبکه جهانی ذخایر زیست کره، بلکه با دستورالعملی برای انتقال منابع ملی و دولتی برای کشاورزی و کشاورزی است. در تعارض بوده و منجر به از بین رفتن تولیدات بومی و معیشت 70 کشاورز بومی مراتع حسین آباد می شود که مجوز چرای دام برای 11000 راس را دارند.
اجرای این طرح مصداق بارز نقض ماده 25 سیاست های مشترک نظام در حوزه نفت و گاز است که پیش بینی توسعه صنایع آلاینده پتروشیمی در مناطق نفت خیز جنوب و لازم الاجرا است.
بنابراین با توجه به توضیحات فوق مشخص می شود که طرح احداث مجتمع پتروشیمی میانکاله نه تنها فاقد مجوزهای زیست محیطی لازم است، بلکه اجرا و بهره برداری از آن به دلیل وجود تالاب بین المللی میانکاله در مجاورت آن، این منطقه تالاب را تهدید و تخریب می کند. و ذخیره سازی زیست کره از طریق تولید آلاینده های مختلف تولید خواهد شد.
همچنین با توجه به مجاورت مناطق مسکونی در محدوده احداث پتروشیمی میانکاله، از طریق ظهور آلودگی هوا و آب شاهد تهدید سلامت آنها خواهیم بود.
لذا مسئولان و متولیان اجرای این طرح بر اساس داده های مستند و کارشناسی مدارک مربوط به مجوزهای زیست محیطی مدعی دارند که تاکنون از آنها ندیده ایم و در غیر این صورت در اختیار مردم قرار دهند. وجود چنین اسنادی باید برای مردم توضیح داده شود که طبق کدام قانون و به نفع منافع ملی باید فدای منافع شخصی عده محدودی شود؟
میزان سود حاصل از اجرای طرح و اشخاص حقیقی و حقوقی آن باید به طور شفاف برای مردم توضیح داده شود، ضمن اینکه ارزش اقتصادی تالاب بین‌المللی میانکاله و میزان خسارت ناشی از تخریب آن و جایگزین‌های طرح باید ارزیابی شود. به صورت عمومی و چرایی عدم ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران به آن باید به درستی توضیح داده شود.
با توجه به اینکه ارجاع رئیس جمهور به هیأت وزیران برای لغو مصوبه فوق الذکر در مورد صنعت پتروشیمی و دستور موفقیت کامل این طرح و همچنین ورود دادستان کل کشور به دستور توقف آن، این سوال مطرح است که چرا برخی از نمایندگان و مسئولان به دنبال اجرای طرح هستم.بدون ضمیمه کارشناس و حتی نظر کارشناسی و یا آموزش دانشگاهی در این مورد برای غنی سازی ذهن و پیگیری عریضه مردم عادی و وعده های عجیب من جزو اشتغالزایی بالای مردم شهرستان است.
با توجه به نکات ذکر شده، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی برای تنویر اذهان آماده حضور در جلسه آغازین طرح پتروشیمی با حضور کارشناسان و اهل فن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید