اعتراض به حذف معلمان از طرح مهر آفرین و قرارداد معین از رتبه بندی معلمان

اعتراض به حذف معلمان از طرح مهر آفرین و قرارداد معین از رتبه بندی معلمان

این عدم شمول در چند روز گذشته اعتراضات و واکنش های بسیاری را از سوی جامعه فرهنگیان به دنبال داشته است. همانطور که وزیر آموزش و پرورش در گفت و گوی زنده تلویزیونی از تکمیل فرآیند جذب معلم در طرح مهر آفرین تا پایان شهریور ماه خبر داد. اما ظاهرا توضیحات وزیر کافی نبود چرا که دیروز نمایندگان نیز به موضوع ورود به صحن علنی اعتراض کردند و خواستار توضیح یوسف نوری شدند.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و حمیرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان روز سه شنبه در نامه های جداگانه ای خطاب به کلیباف بر لزوم گنجاندن 80 هزار معلم در طرح مهر آفرین در اجرای سنجش تاکید کردند. قانون معلمان با اشاره به اینکه این یادداشت مغایر با تفسیر نمایندگان از قانون ارزشیابی معلمان است، خواستار رسیدگی سریع به این مشکل شدند.

شرط گذاشتن در قوانین خلاف قانون است

وزیر آموزش و پرورش علت درج نشدن قانون معلمان مهرآفرین را اینگونه بیان کرد: معلمان مهرآفرین زمانی آموزش و پرورش را با قرارداد شرکتی شروع کردند و گاه مدت تصدی آنها تا 15 سال نیز می رسید. بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرکس وارد آموزش و پرورش شود باید امتحان داده و تعیین تکلیف کرده باشد. گفته شد در آزمون داخلی شرکت خواهند کرد. سعی می کنیم از او اجازه بگیریم تا آخر شهریور امتحان بدهند و تکالیف را بدهند.

یکی از فرهنگیان در پاسخ به توضیحات وزیر می گوید: در آیین نامه رتبه بندی نباید شرطی برای تکمیل مراحل جذب وجود داشته باشد چرا که درج این شرط در آیین نامه غیرقانونی است.

مهدی محمدیان می افزاید: هر دو گروه معلمان پیمانکاری طرح مهرآفرین و معین دارای قرارداد کار هستند و تمامی حقوق و مزایای آنها مشابه معلمان رسمی است بنابراین انتظار می رود در رتبه بندی نیز قرار گیرند.

محمدیان وعده وزیر آموزش و پرورش برای تکمیل فرآیند جذب معلم مهر آفرین تا شهریورماه را مصوبه معلمان ندانست و تصریح کرد: ما می گوییم با توجه به اینکه نمایندگان مجلس تفسیر متفاوتی از قانون دارند و تفسیر قانون این است. همچنین مسئولیت مجلس و این معلمان تصمیم استخدام هستند. شرط تحت عنوان تکمیل فرآیند جذب نباید مانع اعمال قانون رتبه بندی برای این معلمان شود.

این فعال فرهنگی ادامه می دهد: همچنین در صورت حذف این تبصره مشکل معلمان قرارداد معین نیز حل می شود و در غیر این صورت باز هم این معلمان شامل رتبه بندی نمی شوند. اگرچه تعداد معلمان قرارداد معین کم است و ممکن است زیاد همدیگر را ندیده باشند، اما انتظار داریم مشکل این معلمان نیز حل شود.

اعمال خودسرانه قانون ارزشیابی معلمان

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه قانون شامل بیش از 80 هزار معلم در قالب طرح مهرآفرین نمی شود، خاطرنشان کرد: این قانون شامل بیش از 80 هزار معلم در قالب طرح مهرآفرین نمی شود. وی از اعمال خودسرانه قانون ارزشیابی معلمان انتقاد کرد.

محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه روز گذشته – چهارشنبه 11 شهریورماه – گفت: معلمان طرح مهرآفرین در حال حاضر شاغل هستند و معلمان از این طرح مستثنی هستند چرا باید در این شرایط سخت اقتصادی برخی معلمان از قانون ارزشیابی مستثنی شوند؟ آیا خرج ندارند و زندگی و تورم روی آنها اثر نمی گذارد؟ آیا آنها معلم خارج از کشور هستند؟

نماینده مردم ابرکوه، بافیق، حاتم و مهریز در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجلس طرح رتبه بندی معلمان را در اقدام شایسته تصویب کرده و امروز در حال اجرا است، اما متاسفانه این موضوع قانون به شیوه ای سلیقه ای اجرا می شود.

حذف 100000 معلم از چرخه رتبه بندی بدون دلیل

نماینده راستت دیروز نیز در مجلس گفت: انتظار داشتیم دولت در اجرای این قانون مصوب مجلس با دست باز عمل کند و به کمک معلمان بیاید اما با اقدامات و تحرکات دولت و اقدامات بی مزه در اجرای قانون نظام رتبه بندی متاسفانه کام فرهنگیان را ترش کرد.

جبار کهسی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص انتقادات و گلایه های فرهنگیان از اجرای قانون رتبه بندی، گفت: شورای اسلامی در لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دوره های دهم و یازدهم مشارکت داشته و معتقد است: اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان بخشی از نیازها خواهد بود. مادیات فرهنگیان حل می شود و هم تعالی فرهنگیان و هم جایگاه اجتماعی این بستگان را به همراه دارد. در نهایت لایحه ای از سوی دولت قبل ارائه شد که پس از تغییرات اساسی و روند طولانی که مجلس طی کرد، توانست با تصویب دولت این لایحه را به تصویب برساند.

وی ادامه داد: در جریان اجرای این لایحه با آیین نامه ای که نوشتند تعداد زیادی از کسانی که به خدمت منصوب می شوند از صفوف خارج شدند، حدود 100 هزار معلم که بیش از 10 سال سابقه خدمت دارند و جوان و علمی هستند. نیروها و در حال حاضر هستند. فعالیت های آموزشی بدون دلیل و توجیه از چرخه رتبه بندی حذف شده است. متاسفانه مجلس در این راستا اقدامی نکرده است.

وی افزود: البته ما در این زمینه از وزیر سؤال کرده ایم و باید زودتر بیاید و به سؤالات این حوزه پاسخ دهد، اما به نظر من شیرینی قانون رتبه بندی که بسیار خوب بود و کل نظام بر این اساس بود. کار متأسفانه هدر رفته و به مذاق مردمان فرهیخته تلخ است.

کهسی نژاد با تاکید بر پیگیری این موضوع از سوی مجلس گفت: البته مجلس بسیار پیگیر است و اگر دولت به زودی این کار را انجام ندهد و این مشکل را حل نکند، قطعا تلاش می کند حقوق فرهنگیان را با قوانین جدید حفظ کند. سوالات و طرح ها برای حل این مشکل فرهنگیان عزیز.

مهرها باید ارزیابی شوند

دیروز در جلسه علنی در ادامه اعتراض نمایندگان مجلس به اجرای ناقص قانون ارزشیابی معلمان و درج نشدن قانون برای گروه زیادی از این قشر، نماینده مردم جیرفت در مجلس همچنین خواستار رفع مشکل بیش از 60 هزار معلم پروژه مهر آفرین شد.

ذبیح الله اعظمی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مشکل بیش از 60 هزار معلم طرح مهر آفرین باید حل شود. این افراد در رتبه بندی قرار نگرفتند که با تصمیم مجلس مغایرت دارد.

کار با معلمان دوست داشتنی فراتر از عرف و قانون است

در همین راستا نایب رئیس کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش خواست تا به وضعیت معلمان طرح مراحآفرین توجه کند و حق آنان را ضایع نکند.

محمدحسن آصفری در جلسه روز سه شنبه مجلس در تذکری به یوسف نوری گفت: برخوردی که با معلمان طرح مهرآفرین در حال انجام است خارج از عرف و ضوابط و قوانین است.معلمان این طرح همکاری می کنند. آموزش گاهی به مدت 20 سال

وی با بیان اینکه «همه معلمان طرح مهر آفرین در مناطق محروم فعالیت می کنند»، افزود: مجلس اجازه رتبه بندی نشدن معلمان این طرح را نداد و آنها مبلغی دریافت کردند و با آنها تسویه حساب کردند. تجربه این معلمان بسیار بیشتر از تجربه کارگران جدیدی است که می خواهند کار کنند.

اتصال خسته کننده پس از انتظار طولانی

در هر صورت، معلمان از انتظار طولانی برای ارزیابی و افزایش حقوق خسته و بی حوصله هستند. آنها از اجرای این قانون چندان راضی نیستند. آنها بر این باورند که نه واریز 11 میلیون تومان حق کاملی است که به آموزش و پرورش بدهکارند و نه پروسه طولانی بارگذاری مدارک برای کار نشانه های مثبتی برای نهایی شدن اجرای این قانون است.

تصور می شد قانون رتبه بندی به پیچ نهایی خود رسیده است و این چالش نفس گیر بدنسازان با دولت حل شد. اما نحوه اجرای قانون نگرانی معلمان را بیشتر کرده است و اطلاعات متناقضی که به گوش می رسد دامنه این دغدغه را بیشتر می کند. حذف قانون معلمان از طرح مهرآفرین و قرارداد معین نه تنها مشمولان این تصمیم، بلکه همکاران آنها را نیز ناراحت کرد.

** معلمان، خسته و بی حوصله از انتظار طولانی برای ارزیابی و افزایش حقوق. آنها از اجرای این قانون چندان راضی به نظر نمی رسند و حذف قانون معلم از طرح مهرآفرین و قرارداد معین نه تنها موضوع این تصمیم است، بلکه کام همکارانشان را نیز تلخ کرده است.

** فعال صنفی: افزودن شرط «تکمیل مراحل جذب در ضوابط رتبه بندی» خلاف قانون است زیرا هر دو گروه معلمان در طرح مهرآفرین و قرارداد کار ثابت دارای بند گزینش نیروی کار و کلیه حقوق و حقوق خود هستند. مزایا مشابه معلمان رسمی است و بنابراین باید لحاظ و رتبه بندی شود

دیدگاهتان را بنویسید