اعتراض مددکاران اجتماعی به آموزش کارکنان تبلیغات اسلامی

اعتراض مددکاران اجتماعی به آموزش کارکنان تبلیغات اسلامی

روز جدید : اعتراض فعالان و کارکنان انجمن مددکاری اجتماعی زمانی به اوج خود رسید که اعلام شد سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد جلسات آموزشی برای مددکاران برگزار کند، آموزشی که هنوز در حیطه وظایف این سازمان نیست.
ورود سازمان تبلیغات اسلامی به موضوعی خاص; صدای اجتماعی مددکاران قوی تر خواهد شد!

بیش از نیم قرن است که کشور انجمنی به نام انجمن مددکاری اجتماعی دارد که در سال های اخیر از توان آموزشی خود از کاردانی تا دکتری از دانشگاه های سراسری، آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی و … استفاده کرده است. فعلاً نیازی به آموزش نیرو در این حوزه از سوی دیگر ارگان ها و نهادها نیست و اکنون خبر می رسد که سازمان تبلیغات اسلامی به این موضوع و ورودی ورود پیدا کند که کارشناسان این حوزه آن را ضروری نمی دانند. بهتر است مورد احترام باشد.

دو تن از کسانی که به سازمان تبلیغات اسلامی پاسخ دادند حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و مصطفی اگلیما رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بودند که هر کدام در نامه‌ای جداگانه نسبت به ورود این سازمان اعتراض کردند. یک سوال علمی و مهم
بگذارید هر متخصص کار خود را انجام دهد …

حسن موسوی چلک در نامه اعتراضی خود نوشت: البته وقتی عنوان آموزش و پرورش نوشته می شود صرفاً به این معناست که می خواهند از این افراد برای فعالیت های مددکاری اجتماعی استفاده کنند. در این میان مددکاری اجتماعی یک رشته و حرفه دانشگاهی و علمی است که 63 سال است که در ایران به صورت علمی پایه گذاری شده است و از همه سازمان ها انتظار می رود که به همه رشته ها و جایگاه آنها احترام بگذارند و به هر متخصصی اجازه انجام کارشان را بدهند. سپس. ورود افراد غیر مرتبط و متخصص در هر زمینه ای از جمله مددکاری اجتماعی آسیب های جبران ناپذیری را به این حوزه ها وارد می کند.

از سوی دیگر مصطفی اگلیما در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در روزنامه شرق منتشر شد، نوشت: داوطلبان ثبت نام انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ضمن اعتراض به این دوره از مددکاری اجتماعی خبر داد. این حرفه دارای جایگاه حرفه ای بوده و سال ها به عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده است.

واکنش مدیران این حوزه باعث شد تا دیگر کارشناسان نیز واکنش های متفاوتی را در این خصوص نشان دهند و نشست با روناک جیری، دبیر انجمن پژوهشی دانشجویی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

برای رسیدن به هدف، انجمن یاران را مجدانه دنبال کنید

وی در این گفتگو برای اولین بار اشاره کرد که مددکاران اجتماعی از این دوره ها اطلاعی ندارند و تنها با انتشار پوستری در فضای مجازی بود که متوجه شدیم سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد دروس مددکاری اجتماعی برگزار کند.

ایرج با بیان اینکه انجمن مددکاری اجتماعی در گام اول نسبت به این اقدام واکنش نشان داده است، تاکید کرد: با ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مقوله آموزش، دوره های حمایتی را برگزار کردند.

مهمتر از آن اینکه علاوه بر اعضای انجمن امداد و اساتید، دانشجویان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و همین موضوع منجر به تشکیل گروهی به نام گروه اتحاد با حضور تمامی انجمن های حمایتی دانشگاه های کشور شد که حدود 13 دانشگاه برای رسیدن به هدف مورد نظر در قالب این گروه.

علامه طباطبایی، دبیر انجمن علمی مددکاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه در پاسخ به آنچه که در گام اول انجام دادید، گفت: انتشار بیانیه و ثبت کمپین یکی از مهمترین اقدامات گروه اتحاد و سپس به تولید است. محتوا و ایجاد هشتگ ما مطالبات خود را در رسانه ها و فضای مجازی دنبال می کنیم.

جیری با تاکید بر اینکه تلاش های ما برای ارتباط با کارکنان سازمان تاکنون بی نتیجه بوده است، افزود: پروژه.

وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی چیست؟

اینکه برگزاری دوره های آموزشی و حمایت از آن در 6 جلسه توسط سازمانی که سابقه برگزاری چنین دوره هایی را نداشته است سوالی جدی است که هیچ کارمندی در این سازمان به آن پاسخ نداده است و ایرجی نیز بر این موضوع تاکید کرد و گفت: هنوز مشخص است که چه آیا هدف و انگیزه این سازمان و بر اساس کدام یک از وظایف آنها بدون مشورت با انجمن های این حوزه که سابقه طولانی دارد، چنین دوره ای را برگزار می کند و هدف آنها چیست؟

وی از هم گسیختگی انجمن های مددکاری اجتماعی ایران در سال های اخیر را نقطه ضعف و پاشنه آشیل این گروه ها دانست و افزود: با وجود اینکه همبستگی و یکپارچگی بین انجمن ها وجود نداشت اما اکنون همه انجمن ها متعهد به جلوگیری از این مسیر هستند. از مجلس تا رسیدن به مقصد و بالاخره سازمان تبلیغات اسلامی باید بداند که در مقابل اینها ساکت نخواهیم نشست.

موضوع مددکاری اجتماعی موضوع ساده ای نیست و باید توسط معلمان و کسانی که سالها تجربه در این زمینه دارند تدریس شود، زیرا مددکاری اجتماعی طیف وسیعی از افراد دارد و اگر در این زمینه خللی وجود داشته باشد، هم جامعه و هم انجمن‌ها باید بهای آن را بپردازند و بدیهی است که برای برآورده شدن درست و عادلانه این درخواست، همه رسانه‌ها باید از انجمن‌های مددکاری در این راه حمایت و حمایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید