اعلام زمان تحویل سال 1402

اعلام زمان تحویل سال 1402

زمان تحویل در طول سال 54 دقیقه و 28 ثانیه بامداد روز سه شنبه اول فروردین 1402 هجری قمری است که مطابق با 28 شعبان 1444 هجری قمری و 21 مارس 2023 است.

به عبارتی زمان تحویل در روز سال نو 6 دقیقه قبل از ساعت یک بامداد است.

نوروز جشن قدیمی و باستانی بسیاری از ملل است که موروثی است اما شناسنامه ایرانی گرفته و به عنوان نماد پیوند مردم ایران و ملت های ایران از آن یاد می شود. نوروز با نام رسمی «روز جهانی نوروز» به‌عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشریت توسط یونسکو به ثبت رسیده است و این روز یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهائیان نیز محسوب می‌شود.

در شاهنامه نیز در مورد نوروز آمده است: جمشید در حال عبور از آذربایجان بود که دستور داد برای او تختی برپا کنند، سپس با تاجی درخشان بر آن تخت نشست و با نور خورشید بر آن تاج زرین، روشنایی و فراوانی. نور جهان را فرا گرفت و مردم از شادی این روز را نوروز می نامند.

فروردین
ماه آوریل متعلق به فروش است. جشن نوروز در واقع نماد سالروز بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به زندگی می انجامد. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی موجود در وجود انسان است و در واقع گونه ای همزاد با انسان است که قبل از خلقت مادی انسان در دنیای مینوی متولد شده و پس از مرگ انسان به جایگاه اصلی خود باز می گردد. .

در تاریخ و آداب و رسوم نوروزی آمده است که ایرانیان باستان تنها پهلوان را فروهر می دانستند اما بعدها پارسایان نیز از این نعمت برخوردار شدند. آنها سالی یک بار برای عیادت بازماندگان خود در خانه هایشان می آیند و اگر خانه را روشن و تمیز ببینند، ورودشان خیر و برکت خواهد داشت. اگر خانه را آشفته ببینند، برایشان برکت نمی جویند.

عید نوروز چیست؟
تاریخ و آداب و رسوم نوروز بایرام در ایران و افغانستان نوید سال نو را می دهد. نوروز در کشورهایی مانند تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، آذربایجان، آلبانی، چین و ازبکستان تعطیل عمومی است و مردم به جشن و پایکوبی می پردازند.

این جشن باستانی را از اقوام مختلف منطقه به ارث برده ایم. جشنواره ای با رنگ و طعم خاص، هویتی ایرانی دارد و نماد پیوند اقوام و اقوام ایرانی است. ما نوروز را آغاز رستاخیز طبیعت، زمان رویش و تولد گیاهان می دانیم و معتقدیم در کنار طبیعت باید دوران جدیدی را با روحیه ای نو آغاز کنیم و لباس نو بپوشیم.

آغاز نوروز مصادف با اعتدال بهاری است. زمانی که خورشید در ابتدای برج حمل در حرکت ظاهری خود از استوای زمین عبور می کند و ساعات شب و روز برابر می شود. در تقویم شمسی، زمان تحویل سال را اولین روز (روز هرمز یا روز اورمزد) از فروردین ماه می دانند.

ریشه یابی واژه نوروز
واژه نوروز از فارسی میانه (nōgrōz) گرفته شده است که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان معادل اوستایی آن را Navaka Raocah پیشنهاد می کنند.

امروزه در فارسی این کلمه به دو معنی به کار می رود:

نوروز عمومی: روز آغاز اعتدال بهاری (تساوی شب و روز) و آغاز سال نو.

ویژه نوروز: روز ششم فروردین به نام «خرداد»

ایرانیان باستان، نوروز را «ناواسردا» می‌گفتند که به معنای سال نو است. مردم ایران آسیای میانه در دوره سغدی و خوارزمشاه، نوروز را نوسارد و نصارجی به معنای سال نو می نامیدند.

به گفته احسان یارشاطر، مؤسس دایره المعارف ایرانیکا، بر اساس قواعد آواشناسی، توصیه می شود این کلمه را در الفبای لاتین نوروز بنویسند (در این راستا تلفظ فارسی را پایه گذاری کرده است). امروزه از این شکل املا در نوشته های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید