اگر دباش چای در سال 1397 مرتکب تخلف می شد، پرونده در همان سال تشکیل می شد نه زمانی که فساد در سال 1402 کشف شد/ بیشتر معوقات شرکت دباش چای مربوط به سال 1401 است.

اگر دباش چای در سال 1397 مرتکب تخلف می شد، پرونده در همان سال تشکیل می شد نه زمانی که فساد در سال 1402 کشف شد/ بیشتر معوقات شرکت دباش چای مربوط به سال 1401 است.

این افشاگری نشان دهنده ظهور فساد در دو سال اخیر دولت روحانی و دو سال اول دولت رئیس جمهور است. دولت ابراهیم رئیسی به سرعت به این افشاگری واکنش نشان داد. تحقیقات ویژه رئیس جمهور بلافاصله پس از اعلام این خبر گفت که دولت این فساد را کشف و به قوه قضاییه اطلاع داده است. تحقیقات ویژه رئیس جمهور گفت: ریشه فساد ارزی از سال 2018 است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این شرکت در دولت قبل ارز دریافت کرده و با توجه به اینکه 18 ماه فرصت تسویه بدهی ارزی داشت و این امر محقق نشد، گفت: دولت سیزدهم تخصیص ارز به این شرکت را متوقف کرده است، اموالی را شناسایی کرده است. شرکت متخلف از توزیع ارز جدید به وی جلوگیری کرده و مالک شرکت را نیز ممنوع الخروج کرده است.»

واکنش دولت روحانی به پرونده فساد دباش چای

یک منبع نزدیک به روحانی نیز به پرونده فساد واردات چای واکنش نشان داد و گفت: دستگاه قضایی باید توضیح دهد که اگر شروع این فساد در سال 1397 بوده، آن موقع به مراجع ذیربط گزارش نداده اند؟ نزدیک به دولت روحانی سوالات متعددی را از قوه قضائیه مطرح کرد و خواستار پاسخگویی شد. وی گفت: قوه قضاییه باید بگوید تا پایان دولت دوازدهم چقدر ارز به این گروه تجاری اختصاص داده شده است و بعد از آن چقدر ارز تخصیص داده شده است؟ فساد و سوء استفاده از متهمان، با کدام مقامات و چه زمانی اتفاق افتاده است؟ چرا در سال 1401 از مجموع ارز در نظر گرفته شده برای واردات چای که حدود یک میلیارد و 396 میلیون دلار است، یک میلیارد و 101 میلیون دلار به این گروه اختصاص یافت؟

این منبع آگاه گفت: میانگین واردات چای در 5 سال منتهی به 1400 بین 60 تا 65 هزار تن بوده اما در سال 1401 به یکباره واردات به 110 هزار تن رسیده است. همچنین در سال های 1400 و 1401 ثبت سفارش های این گروه به عنوان «بیش از نیاز کشور» تایید شد و بلافاصله پس از ارسال به بانک مرکزی توزیع لازم انجام شد.

وی از کاظم پالیزدار، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با فساد دولت روحانی درباره احتمال وجود فساد در واردات چای در دولت دوازدهم سوال کرد. وی گفت: در گزارش های منتشر شده از سوی سازمان بازرسی چند نکته وجود دارد. یکی اینکه کل وجوه ارزی نزدیک به 3 میلیارد دلار است که بخشی از آن با ضمانت ارزی است و باید کالا به کشور برگردد. گفتند کالا وارد شده پس باید بگویند این مقدار ارز برای چه سال هایی بوده و اگر قبل از سال 1400 بوده و کالای مربوطه وارد نشده است چرا در همان زمان نسبت به بازیابی ارز تخصیصی اقدام نکردند. .

پالیزدار گفت: فکر می کنم در سال های اولیه کالاها با توجه به میزان ارزی که دریافت می کردند وارد کشور می شدند. قوه قضائیه باید بگوید تخصیص ارز در سال های مختلف 98 تا 1401 در هر سال چقدر بوده و هر سال چه تعداد کالای متناسب با ارز تخصیصی وارد شده و چه میزان بدهی باقی مانده است. از سوی دیگر سهم واردات خود چای و سهم ماشین آلات چقدر است. چون واردکننده مدعی بود به دلیل تحریم نمی تواند ماشین ها را وارد کند.

یکی از مسئولان دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت روحانی می گوید که اگر این آمار جداگانه اعلام شود، شبهات برطرف می شود. این آمار را باید با سال های قبل مقایسه کرد. بگویند سایر واردکنندگان (به جز شرکت دباش) در سال 1397 چقدر ارز دریافت کرده اند و شرکت دباش چه سهمی دریافت کرده است؟ در سال 1401 سایر واردکنندگان چقدر ارز دریافت کردند و سهم دباش چقدر بود؟

وی گفت: به طور متوسط ​​یک میلیارد دلار ارز برای واردات چای اختصاص داده ایم. این میزان در سال های مختلف بین 10 تا 15 درصد در نوسان بوده است اما باید دید چه درصدی از این ارز منحصراً به یک واردکننده داده شده است.

اگر چای دباش در سال 1998 مرتکب تخلف شده بود، پرونده در همان سال تشکیل می شد، نه زمانی که فساد در سال 1402 کشف شد.

پالیزدار گفت: در سال 1397 تمامی افرادی که به تعهدات ارزی خود عمل نکردند تحت رصد دستگاه قضایی قرار گرفتند و دادستانی تهران وارد این پرونده شد و کسانی را که برای واردات ارز گرفته بودند اما به سامانه نیمایی بازنگشتند توبیخ کرد. در این مدت یادم نمی آید که این شرکت (شرکت چای دباش) جزو متخلفین بوده باشد.

یکی از مسئولان دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت روحانی احتمال تقلب در واردات شرکت دباش در سال های دولت روحانی را رد نکرد و گفت: این فساد چند قسمتی داشت. بخشی از این فساد این است که این شرکت فریب خورده و چای بی کیفیت را به عنوان مرغوب معرفی کرده و تفاوت قیمت این دو را در بازار فروخته است. بخشی از چای صادراتی ما دوباره وارد می شود.

وی گفت: ما شک نداریم که این فساد اتفاق افتاده است اما باید دید این فساد برای دولت قبل چقدر بوده است. این فرد ممکن است در سال های گذشته خیانت کرده باشد، اما تقلب آنها فاش نشده است. اما اگر در سال‌های گذشته انحصار در توزیع ارز وجود داشت و او از تعهدات ارزی خود کوتاهی می‌کرد، پرونده او در همان سال‌ها مطرح می‌شد و نه زمانی که این فساد در سال 1402 کشف شد.

پالیزدار گفت: این شرکت با وجود تقلب به تعهدات ارزی خود در سال های گذشته عمل کرده است. اما تعهد اصلی که انجام نشده برای 1401 است. در سال های گذشته سایر واردکنندگان نیز سهمی مشابه داشتند و این موضوع از آمار گمرک به خوبی مشهود است.

وی همچنین علت افزایش واردات چای در سال 1397 نسبت به سال های گذشته را تشریح کرد و گفت: در این سال سامانه ارزی چند نرخی داشتیم و ارز در نظر گرفته شده برای چای 4200 تومان محاسبه شد. بنابراین واردات بسیار مطلوب بود و واردکنندگان علاقه زیادی به استفاده از ارز داشتند. از سال 2018 به بعد، چای یکی از 340 کالایی بود که از ارز 4200 حذف شد و به ارز نیمایی روی آورد، بنابراین واردات کاهش یافت.