فساد چای دباش; از صفر تا صد تناقض در اظهارات دولت

فساد چای دباش;  از صفر تا صد تناقض در اظهارات دولت

پیشنهاد نهایی به دولت سیزدهم شاید این باشد که اگر نقش یک دولت در کنار هیئت دولت و همه نهادهای نظارتی زیرمجموعه آن تشکیل و حتی جلوگیری از بروز فسادهای افسارگسیخته است، دسته جمعی استعفا داده و شغل خود را ترک کنند. اپراتورهای کانال تلگرام و کمپین های رسانه ای.

اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه نشان می دهد که بیشترین فساد مالی گروه چای دباش در سال های 1400 و 1401 اتفاق افتاده است. غلامحسین محسنی اجیعی در تشریح جزئیات این پرونده گفت: گروه دباش در سال ۱۳۹۷ حدود ۲ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۱ میلیون دلار برای واردات چای دریافت کرده است. اما ماجرا از جایی شروع می شود که در سال 1400 نزدیک به 60 درصد و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز مربوط به واردات چای تنها به یک شرکت یعنی گروه دباش اختصاص یافت.

یک دولت و صد نوشابه

ناگفته نماند که فساد 140 هزار میلیارد تومانی، احتکار ارز و مواد غذایی، خرید و فروش غیرقانونی سکه و یا قاچاق پوشاک با یک یا چند شبکه مجرم قابل حل نیست. از آنجایی که ارز ارائه شده به این شرکت از محل منابع عمومی و دولتی پرداخت شده است، به نظر می رسد بی شک باید ردپای تعداد قابل توجهی از مدیران و مسئولان دولتی در آن دخیل باشد. این در حالی است که به گفته محسنی آژه ای، تا به امروز هیچ مدیر دولتی مقصری محاکمه نشده است و تنها متخلفی که به مراجع قضایی معرفی شد، گروه دباش است که عمومی ترین مجرم در این پرونده است.

به عبارت دیگر علیرغم ادعای مسئولان دولت سیزدهم و رسانه های مرتبط، دولت نه تنها اقدام عمدی و سازنده ای برای توبیخ عاملان فساد 140 هزار میلیاردی انجام نداده است، بلکه از زمان انتشار این خبر تلاش کرده است. با توسل به روش های معمول پیش قدم شوید. واکنش های رنگارنگی که یا دولت قبلی را مقصر ظهور فساد می دانند و یا با ادعایی، دولت ابراهیم رئیسی را شخصیت و رهبر مبارزه با فساد معرفی می کنند. اگر دولت نبود اخبار فساد 3.7 میلیارد دلاری برای همیشه پنهان می ماند. ندانم که «شیطان» در جزئیات است و آن جزئیات همه چیز را آشکار می کند.

در این گزارش واکنش مقامات دولتی را با آنچه که واقعا اتفاق افتاده مقایسه کرده ایم.

مثل یک رئیس با فساد مبارزه کنید!

قبل از شروع، باید به اولین و شاید مهم ترین جنجال تاریخ نگاه کنیم: ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و رئیس سابق قوه قضائیه. مردی که رهبری حکومت را به اداره قوه قضائیه کشور ترجیح داد. رئیسی در مناظره های انتخاباتی 1400 یکی از دلایل اصلی استعفای خود از سمت قاضی و کاندیداتوری ریاست جمهوری را «مبارزه با فساد» عنوان کرد. رئیسی از اواسط اسفند 97 تا 19 تیر 1400 ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت و طی دو سال به گفته محسنی اژی، شرکت دباش بابت واردات چای به کشور به ترتیب دو و 21 میلیون دلار دریافت کرده است. پیروزی در انتخابات ابراهیم رئیسی اما همان و آغاز تخلیه میلیاردها دلار! به عبارت بهتر، مفاسد مالی گروه دباش را می توان به دو قسمت دو ساله تقسیم کرد: قسمت اول: فساد در دوران ریاست قوه قضائیه، قسمت دوم: فساد در دوران ریاست جمهوری.

به نظر می رسد ابراهیم رئیسی در هیچ یک از سمت هایی که در 4 سال گذشته بر عهده داشته در مبارزه با فساد که یکی از شعارهای اصلی اوست موفق نبوده است.

حال همه ما خوب است؛ مبارزات انتخاباتی نکنید!

در میان واکنش های فراوان دولتمردان، جام عجولانه ترین و ناپخته ترین اظهارات به «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد دولت سیزدهم می رسد. او گفت که پرونده فساد دباش چای “مسئله جدیدی نیست و یک کمپین رسانه ای گسترده است”. این کامنت چندین سوال ایجاد می کند. اولاً اگر فساد 3.7 میلیارد دلاری موضوع جدیدی نبود، چرا در تمام دو سال و چند ماه دولت سیزدهم خبری از آن نبود؟ مشکل دوم این است که وزیر اقتصاد دولتی که یکی از پیشگامان مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی است، با مقصر جلوه دادن رسانه ها، یکی از بزرگترین سوء استفاده های تاریخ پس از انقلاب را به یک کمپین مجازی تقلیل می دهد؟

البته این اولین بار نیست که وزیر اقتصاد نقش عوامل بیرونی را موثرتر از حضور و فعالیت دولت می داند. خاندوزی سال گذشته درست در روزهایی که قیمت دلار بی وقفه در حال افزایش بود، مجری یکی از کانال های تلگرامی را متهم کرد که «حتی در روزهای تعطیل هم دلار را نقل می کند».

از اظهارات دولت ها تا صحبت های رئیس قوه قضائیه!

واکنش زیر از «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت است. بهادری جهرمی همچنین توزیع ارز را مربوط به دولت قبل دانست و گفت: بلافاصله در دولت سیزدهم توزیع ارز به این شرکت متوقف شد. وی با بیان اینکه «گشت مدیریت» فعال شده است، گفت: تمامی مدیران متخلف در تمامی دستگاه ها برکنار شده اند. اما سخنان سخنگوی دولت در تضاد کامل با اظهارات رئیس قوه قضاییه است. به گفته اژه ای، نه تنها در دولت سیزدهم این اختلاس «فوراً» متوقف نشد، بلکه بیشتر آن در همان دولت اتفاق افتاد.

وزیر اطلاعات دولت سیزدهم یک روز قبل از سخنان رئیس قوه قضائیه به تشریح فساد چای دباش پرداخت و گفت: در سال اول این دولت عوامل آن شناسایی و با متخلفان از جمله عوامل دباش برخورد شد. گفت: شرکت و برخی از مقامات دولتی حسب مورد تحویل دادسرای تهران و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند. این در حالی است که به گفته حسنی ادجی حتی یک مدیر مجرم از سوی دولت وارد دستگاه قضایی نشده است. ممکن است دولت برای رفع ابهامات و بازگرداندن شفافیت، فهرستی از اسامی مدیران خاطی برکنار شده را منتشر کند.

از سوی دیگر بهمن ماه سال گذشته مدیران عامل واحدهای تولیدی و بازرگانی شاغل در صنایع بسته بندی و بازرگانی چای کشور در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به بروز فساد در این صنعت هشدار داده و نوشتند: وی افزود: اخیراً با تعجب متوجه شدیم که ارز هنگفت و باورنکردنی تنها به یک گروه (زیر 3 شرکت) اختصاص یافته و توسط بانک مرکزی پرداخت شده است و به همین دلیل چرخه واردات و ثبت سفارش ده‌ها واحد دیگر آغاز شده است. متوقف شد. دفتر معاون اول ابراهیم رئیسی نیز در تاریخ 11 اسفند دستور رسیدگی به این اخطار را صادر کرد. این نشان می دهد که اساساً دولت تا آخرین روزهای سال 1401 و دریافت اخطار نامه فعالان صنفی تمایلی به برخورد با فساد نداشت.

همه شواهد نشان می دهد که بیش از 99 درصد فساد چای در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است. اما مسئولان نهاد ریاست جمهوری مانند همیشه نقش خود را در پدیده های منفی اقتصادی و اجتماعی «هیچ» دانستند و دولت قبل و رسانه ها را عامل فساد چای دانستند. پیشنهاد نهایی به دولت سیزدهم شاید این باشد که اگر نقش یک دولت با کابینه و همه سازمان ها و نهادهای نظارتی زیرمجموعه تشکیل و حتی جلوگیری از بروز فسادهای افسارگسیخته است، دسته جمعی استعفا دهند و کار را به اپراتورها بسپارند. کانال های تلگرامی و کمپین های رسانه ای