ادعای کشف فساد دیگری بعد از چای دباش

ادعای کشف فساد دیگری بعد از چای دباش

روز گذشته اما وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به گزارش تخلفات نمایندگان در تصمیمی اعلام کرد: برخی از شرکت ها با توجه به حجم بالای ثبت سفارش خود در سال جاری، تا اطلاع ثانوی امکان افتتاح ثبت سفارش وجود دارد. و همچنین افزایش حجم ثبت سفارش قبلی را نخواهند داشت. اما از آنجایی که مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند، شرایط برای خرید محصولات داخلی بهتر نمی شود.

چند روزی است که خبر فساد در واردات برنج از سوی دو نماینده مجلس مطرح می شود. حدود یک هفته پیش جبار کوچی نژاد نماینده رشت نیز گفته بود: «در بحث مافیای برنج همین وضعیت را داریم. 2 میلیون تن برنج با 28 هزار و 500 تومان و 4 هزار و 200 تومان وارد کشور شده و کسب و کار همه کشاورزان شمال کشور را نابود کرده است. شمال کشور که بروید برنج روی دستشان می ماند… بحث ما این است که این 2 میلیون تن را چه کسی مجوز داده است؟ آیا کشور ما به 2 میلیون تن نیاز دارد؟ می دانید اگر برنج یک سال بنشیند فاسد می شود یا کشاورزان مجبور می شوند برنج خود را به دریا بریزند و ماهی آن را بخورد.» همچنین علی اصغر باقرزاده نماینده بابلسر خطاب به ابراهیم رئیسی درباره فساد در این سازمان گفت: کشور و گفت: مشابه مشکل چای دباش در مورد واردات برنج هم این اتفاق افتاد، وقتی در واردات دارو مشکل داریم این دو میلیون تن برنج با چه ارزی و با چه کسی وارد می شود؟ کشور به چه چیزی نیاز دارد؟” حالا مجلس روی این موضوع حساس شده اما به جز این دو نفر هیچ نماینده ای تاکنون واکنشی نشان نداده است. اما اوایل مردادماه امسال نمایندگان گیلان به دلیل مشکلات شالیکاران تهدید به استعفای دسته جمعی کردند. کوچچی زاده نیز روز گذشته در گفت و گو با سایت جماران رسما اعلام کرد: به نظر می رسد مافیایی پشت پرده برنج است زیرا نمایندگان مجلس تصویب کرده اند که دیگر برنج وارد کشور نشود. نباید فراموش کرد که فساد چای دباش بخشی از مافیا بود و امروز آقای رئیسی و قوه قضائیه باید با این فساد برخورد کنند.»

اما در واکنش به این اتفاقات، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: مجوزها با توجه به شاخص های سقف کارت بازرگانی و واردات به صورت سیستمی توسط سامانه صادر می شود. تاریخچه و با توجه به شاخص های ذکر شده برخی از شرکت ها. دلیل بالا بودن نرخ ثبت سفارش تا کنون (امسال) این است که تا ثبت سفارش دوم نمی توانند ثبت سفارش را باز کنند و تعداد ثبت سفارش های قبلی را افزایش دهند. بر اساس این گزارش، ثبت سفارشات قبل از تاریخ 01/09/1401 فقط تا سقف عرضه ارز یا وسیله پرداخت یا اظهارنامه گمرکی مجاز به تغییر یا تمدید می باشد.

من منکر فساد برنج نیستم

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون وی در پاسخ به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محدود کردن ثبت سفارش واردات برنج با بیان اینکه مصرف سالانه برنج کشور 3 میلیون تن برآورد شده است، به هممهان گفت: با توجه به اینکه برنج نیروی غالب برای هر نفر است، تولید در کشور کشور بین 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن است. یعنی سالانه حدود 800 هزار تا 1 میلیون تن برنج نیاز داریم. سال گذشته متأسفانه بیش از 1.9 میلیون تن برنج وارد کشور شد. به گونه ای که برنج داخلی در دست شالیکاران بماند و مشکلاتی را ایجاد کند».

قاسمی در خصوص وضعیت واردات گفت: تولید امسال خوب بود و نسبت به سال گذشته ذخیره خوبی داشتیم، اما واردات را ادامه دادیم. تا زمانی که این ارز رانتی وجود دارد، این مشکلات وجود دارد. بدترین روش تخصیص یارانه یعنی توزیع رانت بین واردکنندگان بدون توجه به نیاز تولیدکنندگان را در پیش گرفته ایم. به نظر من واردات بی برنامه، بی نظم و بی نتیجه است. در غیر این صورت می توانیم نیازهای خود را از منابع مختلف در زمان های معین تامین کنیم. اما متأسفانه به دلیل نداشتن برنامه در مقطعی ۱ یا ۲ میلیون برنج وارد می کنیم و با حجم زیادی از دفن زباله مواجه می شویم. در نقطه ای دیگر با خالی بودن انبارها و افزایش قیمت برنج مواجه هستیم. ناهماهنگی در بخش بازرگانی در وزارت جهاد کاملا مشهود است. در این زمینه ما در مورد برنج، مواد خام حیوانی و تنظیم بازار پروتئین صحبت می کنیم.

فقط افراد خاص می توانند برنج وارد کنند

مجتبی غمخواری، رئیس هیئت مدیره بازار مواد غذایی تهران وی همچنین در واکنش به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و تاثیرات آن بر بازار برنج به هممهان گفت: متاسفانه برنج ایرانی تولید شده در سال گذشته همچنان در دست فروشندگان بازار است. قیمت برنج ایرانی در سال گذشته افزایش چشمگیری داشت و قدرت خرید مردم پایین بود و نمی توانستند برنج ایرانی بخرند. برای همین برنج پاکستانی و هندی آوردند. سازمان بازرگانی ایران نیز حجم زیادی برنج خارجی وارد کرد و برنج ایرانی در دست تولیدکننده ماند. «متاسفانه بار پارسال را نفروختند اما برنج امسال را درو می کنند و به دنبال بازاری برای آن هستند.

وی افزود: متأسفانه برنج ایرانی نفسی ندارد زیرا مردم نمی توانند آن را بخرند. مردم واقعا نمی توانند برنج 100 هزار تومانی بخرند. یک کیسه برنج 10 کیلویی یک میلیون تومان قیمت دارد و برنج یکی از اقلام مورد نیاز آنهاست. به همین دلیل، مردم شروع به استفاده از برنج پاکستانی کردند، البته نه برنج خوب که طول یا طعم کمی دارد. قدرت خرید مردم حرف اول را در بازار می زند. بیشتر آنها دوست دارند برنج ایرانی بخورند اما متاسفانه قدرت خریدشان محدود است. گامهاری تاکید کرد: البته رانت برنج و اینکه افراد خاصی می توانند برنج وارد کنند بحث جداگانه ای است. اما اکثر مردم برنج پاکستانی را ترجیح می دهند که ارزان است و در حدود 30 تا 33 هزار تومان در دسترس است. تالارها و رستوران ها هم از برنج فجر ایرانی استفاده می کنند نه برنج طارم و هاشمی که در ایران ممتاز و با بهترین کیفیت است.