فساد چای دباش مربوط به کدام دوره است؟

فساد چای دباش مربوط به کدام دوره است؟

افشاگری دستگاه قضایی به وضوح مخاطب خاصی داشت. بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و امنیت، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، گمرک و بانک مرکزی در این فساد دخیل بودند. همین کافی بود تا دولت ابراهیم رئیسی به سرعت نسبت به این افشاگری واکنش نشان دهد. تحقیقات ویژه رئیس جمهور بلافاصله پس از اعلام این خبر گفت که دولت این فساد را کشف و به قوه قضاییه اطلاع داده است. تحقیقات ویژه رئیس جمهور گفت: ریشه فساد ارزی از سال 2018 است.

جالبتر اینکه سخنگوی دولت گفت: این شرکت در دولت قبل ارز دریافت کرده و با توجه به اینکه 18 ماه برای تسویه بدهی ارزی وقت داشت و انجام نشد، دولت سیزدهم تخصیص ارز به آن شرکت را متوقف کرد و شناسایی شد. دارایی شرکت متخلف مانع از تخصیص ارز جدید به وی و همچنین ممنوعیت خروج صاحب شرکت شد.»

گمانه زنی ها حاکی از آن است که دلیل برکناری سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی دولت در فروردین ماه، ارتباط وی با فساد چای بوده است. اگر این موضوع صحت داشته باشد، یعنی بیش از یک سال است که وزارت کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی با پرونده فساد چای دباش در ارتباط است.

واکنش دولت روحانی به فساد چای دباش
همزمان که دولت رئیس جمهور دولت گذشته را به فساد متهم می کند، یک منبع نزدیک به روحانی به پرونده فساد در واردات چای واکنش نشان داد. وی در مطلبی در سایت حسن روحانی به نقل از یک منبع نزدیک به دولت روحانی از قوه قضائیه خواست توضیح دهد که چرا اگر آغاز این فساد در سال ۱۳۹۷ بوده چرا به مراجع ذیربط گزارش نداده اند؟ این فرد نزدیک به دولت روحانی با طرح سوالات متعددی از قوه قضائیه خواستار پاسخگویی شد. وی گفت: قوه قضاییه باید بگوید تا پایان دولت دوازدهم چقدر ارز به این گروه تجاری اختصاص داده شده است و بعد از آن چقدر ارز تخصیص داده شده است؟ فساد و سوء استفاده از متهمان، با کدام مقامات و چه زمانی اتفاق افتاده است؟ چرا در سال 1401 از مجموع ارز در نظر گرفته شده برای واردات چای که حدود یک میلیارد و 396 میلیون دلار است، یک میلیارد و 101 میلیون دلار به این گروه اختصاص یافت؟

این منبع آگاه گفت: میانگین واردات چای در 5 سال منتهی به 1400 بین 60 تا 65 هزار تن بوده اما در سال 1401 به یکباره واردات به 110 هزار تن رسیده است. همچنین در سال های 1400 و 1401 ثبت سفارش های این گروه به عنوان «بیش از نیاز کشور» تایید شد و بلافاصله پس از ارسال به بانک مرکزی توزیع لازم انجام شد.

فساد چای دباش مربوط به کدام دوره است؟
بررسی رویداد 24 از آمار گمرک و سایر شواهد، ادعای یک منبع نزدیک به دولت روحانی را تایید می کند. اولین سندی که نشان می دهد پرونده مربوط به دولت روحانی نیست، شاید اعتراض واردکنندگان چای به دولت رئیسی در بهمن ماه 1401 باشد. بهمن ماه سال گذشته جمعی از مدیران واحدهای واردات چای از توقف واردات 7 دستگاه چای خبر دادند. ماه ها. بر اساس نامه ای که این واحدها به محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور نوشتند، ظاهراً دولت از تیرماه 1401 ثبت سفارش چای برای واردکنندگان را ممنوع و بیش از 1000 تن چای در گمرکات کشور متوقف شد. این در حالی است که 'اکبر رحیمی دارآباد' مدیرعامل شرکت چای دباش به توقف واردات اعتراض کرد و با رسانه های نزدیک به دولت از جمله اسکانیوز وابسته به دانشگاه آزاد گفت و گو کرد و از توقف واردات گلایه کرد!

در نامه اعتراضی واحدهای واردکننده چای به صورت مستقیم به وجود فساد در توزیع ارز اشاره شده است. این واحدها به مخبر گفتند: اخیراً در کمال تعجب متوجه شدیم که ارز هنگفت و باورنکردنی بین یک گروه (زیر 3 شرکت) توزیع و توسط بانک مرکزی پرداخت شده و به همین دلیل چرخه واردات و ثبت ده‌ها ارز انجام شده است. از سفارشات. دستگاه دیگر متوقف شد.”

نامه مذکور نشان می دهد که توزیع نامنظم ارز به یک شرکت خاص در همان دوره صورت گرفته است. 1400 و 1401، وگرنه واحدهای واردکننده زودتر متوجه آن می شدند و به آن اعتراض می کردند، زیرا تخصیص ارز به یک شرکت منجر به عدم تخصیص آن به شرکتی دیگر شد، شرکتی شد و رای رقبا را به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان چای: اعداد غیرعادی ارز دولتی چای دباش برای سال 1401 بود.
سند بعدی آمار گمرک است. حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در دولت روحانی و رئیسی در گفت و گو با رویداد۲۴، آیا امکان دارد فساد در این سطح بیش از سه سال ادامه داشته باشد و مورد توجه رقبا قرار نگیرد، گفت: در واقع می توان گفت: واردکنندگان در این مورد اعتراض کردند. تعدادی از واردکنندگان با اینکه می دانستند چای مازاد بر نیاز کشور وارد می شود اما به دولت نامه نوشتند که ما هم وارد کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان چای سازمانی است که تولید چای را کنترل می کند، گفت: به طور مداوم بر حجم واردات از گمرک و میزان واردات بیش از حد نیاز نظارت می کردیم. بر اساس آمار گمرک، سال گذشته این ارقام غیرعادی بوده است. واردات در سال گذشته بیش از نیاز بود. اینکه مقداری از ارزی که برای واردات چای در نظر گرفته شده منجر به واردات نشده است را باید در جای دیگری پاسخ داد، اما مقداری که وارد شده بیش از نیاز بوده است. به طور متوسط ​​برای 5 سال، سالانه بین 65000 تا 68000 تن چای وارد می شود. در سال گذشته حدود 110 هزار تن وارد شده است. وی تاکید کرد که این اعداد غیرعادی مربوط به «سال گذشته» بوده و در سال های گذشته آمار عجیبی مشاهده نشده است.

آمار تجارت خارجی چای چگونه تخلف شرکت چای دباش را آشکار کرد؟
مهران مهدی زاده، کارشناس سازمان چای که به صورت دوره ای آمار مربوط به تجارت خارجی چای را بررسی می کند، اوایل آذرماه امسال از اتفاق عجیبی خبر داد. وی گفت: پس از انتشار گزارشی مبنی بر «شکستن رکورد واردات چای در سال 1401»، تمامی اطلاعات مربوط به گزارش های وی «از سال 1397 تا کنون» حذف شده است. این مدت دقیقا همان بازه زمانی است که مقایسه او می تواند هر مخاطبی را از زمان فساد واردات چای آگاه کند.

مهدی زاده در گزارش فروردین 1402 می نویسد: «رکورد واردات چای در سال دوم دولت سیزدهم شکسته شد و بیش از 0.6 میلیارد دلار می توان صرف احیای باغات و توسعه زیرساخت های صنعت چای ایران (از جمله توسعه) کرد. شبکه نوین آبیاری، افزایش ضریب مکانیزاسیون، تسهیلات (به روز رسانی کارخانه ها و ماشین آلات فرآوری و برندسازی) از کشور صادر شد که مغایر با سیاست اقتصادی مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب است.

آمار گمرک درباره فساد چای دباش چه می گوید؟
وی در گزارش مقایسه آمار واردات چای در چهار ماهه 1401 تا 1402 نوشت: میزان واردات چای در چهار ماهه اول سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 53.7 درصد کاهش داشته است که نشان می دهد حجم چای. واردات کنترل شد، که “در سال گذشته افزایش “غیرقابل قبول و عجیب”.

مهدی زاده از سال 1397 تاکنون چندین گزارش از آمار واردات چای دارد، به جز سال 1401 خبری از اتفاق عجیب و غیرقابل قبولی نیست. گزارش مهدی زاده با استناد به آمار گمرک، ادعای دولت ابراهیم رئیسی و حتی قوه قضائیه مبنی بر فساد در واردات چای از سال 1397 را رد می کند و بر اساس آمار گمرک، واردات چای در سال 1398 63 هزار تن و در سال 1400 نزدیک به 75 هزار تن بوده است. البته واردات چای در سال 2018 نیز بالا بوده است. در آن سال نزدیک به 80 هزار تن چای وارد شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود اما افزایش بیش از حد آن مربوط به سال 1401 است.