اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری؛ هفته آخر شهریور

اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری؛  هفته آخر شهریور

روز جدید : معاون امور امتحانی سازمان سنجش کشور با ابراز امیدواری برای تعیین تکلیف حذف کنکور 1402 در جلسه آتی هیأت سنجش و پذیرش دانشجو، از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری 1401 در آخرین دوره خبر داد. هفته سپتامبر

آزمون سراسری 1401 طی چهار روز از روز چهارشنبه (17 تیر) با شرکت یک میلیون و 176 هزار داوطلب واقعی و با احتساب داوطلبان شرکت کننده در دو گروه هنر و زبان های خارجی به مبلغ یک میلیون و 489 هزار و 200 64 درصد برگزار شد. از این تعداد زن و 36 درصد مرد بودند که بیشترین شرکت کنندگان در گروه علوم تجربی بودند.

نتایج اولیه آزمون سراسری 20 مرداد و راهنمای انتخاب رشته 23 مرداد بر روی پرتال سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. انتخاب داوطلبان آزمون سراسری 1401 از 26 مرداد آغاز و تا 3 مرداد ادامه داشت و به زودی تعدادی از دانش آموزان امروز به کلاس های درس معرفی خواهند شد.

حسن مروتی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و آموزشی ایرنا درباره حذفی های کنکور 1402 اظهار کرد: منتظر نظر آموزش و پرورش در مورد حذفی های کنکور هستیم. آموزش و پرورش شانس دروس را مشخص کرده است و ما هم شانس آزمون را تعیین کرده ایم. این مسائل باید مورد بحث قرار گیرد و سپس به هیئت سنجش و پذیرش دانشجو ارائه شود. سپس ضرایب نیز مشخص می شود اما تغییر چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه استثنائات زیادی نخواهیم داشت، افزود: منتظر هستیم آموزش و پرورش به ما اطلاع دهد و بر این اساس در طرح سوال به آن استثناها نگاه خواهیم کرد. امیدواریم در جلسه بعدی شورای سنجش و پذیرش دانشجو این موضوع نهایی شود.

معاون آزمون های سازمان سنجش کشور افزود: بیشترین خلأهایی که در آزمون داوطلب داشتیم، دروس عمومی است که در مدارک آموزشی گنجانده شده و فقط دروس اختصاصی گرفته می شود.

یک تا 10 سال انفصال از کنکور به دلیل تقلب/استفاده یا عدم استفاده از وسایل تعیین کننده مجازات است.

مروتی در خصوص برخورد با داوطلبانی که تقلب آنها تایید شده است، گفت: افرادی که در ابزار و وسایل تقلب کرده اند و تقلب تایید شده است می توانیم طبق قانون از یک تا 10 سال از شرکت در آزمون سراسری منع کنیم.

وی توضیح داد: البته میزان رد صلاحیت از کنکور بستگی به استفاده یا عدم استفاده این افراد از دستگاه، گرفتن دستگاه در حین استفاده و یا خاموش بودن دستگاه دارد که به دقت مورد توجه قرار گرفته است. شوراهای رسیدگی و کارشناسان حقوقی بررسی خواهند شد و رأی برای هر یک متفاوت خواهد بود.

علوم تجربی تقلب محور/95 درصد تقلب در گروه آزمایشی علوم تجربی

وی با بیان اینکه کدام گروه آزمایشی بیشتر تقلب کردند، توضیح داد: بالای 95 درصد فقط در گروه آزمایشی تقلب کردند و در بقیه گروه ها بسیار کمتر.

مروتی درباره تعیین تکلیف برای افرادی که حسابشان صادر نشده است نیز گفت: این افراد مظنون به کلاهبرداری هستند بنابراین حساب آنها صادر نشده است.

ماروتی در ادامه به داوطلبانی که رتبه‌های مشکوک دارند و نتایج امتحان آنها مشکوک است، گفت: داوطلبانی که نتایج امتحانی آنها با سوابق تحصیلی یا کنکور گذشته آنها متفاوت است یا با کلید تقلب مطابقت دارد، در مورد نتایج امتحان خود شک دارند که دوباره امتحان می‌شود که این آزمون دوباره گرفته می‌شود. می تواند یک یا چند موضوع باشد و تصمیم گیری در مورد آنها پس از آزمون مجدد گرفته می شود.

معاون امور آزمون سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در تلاش هستیم تا آزمون مهرماه مجددا برگزار شود تا کسانی که شبهات خود را رفع می کنند بتوانند در کلاس های درس حاضر شوند.

استفاده از امتیاز هیئت علمی برای انتقال به دانشگاه محل سکونت والدین لغو شد

معاون امور آزمون سازمان سنجش کشور درباره انتقال فرزندان هیات علمی به دانشگاه های محل سکونت والدینشان گفت: فرزندان هیات علمی از امتیاز به عنوان وسیله نقل و انتقال استفاده می کردند به این معنی که فرزندان هیات علمی باید در رشته دانشگاهی قبول شوند. و سپس به دانشگاه محل زندگی و تحصیل والدینشان با خانواده و محل کار والدین منتقل شوند که دیوان عدالت اداری لغو شد و ما دوباره به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل شدیم و آن شورا دوباره رد کرد و امسال ما هیچ چیز مانند امتیاز هیئت علمی ندارند.

وی در خصوص مصوبه کنکور نیز گفت: این مصوبه قانون شده و ما مجری آن هستیم و نظری درباره آن نمی دهیم. در واقع ما تمام تلاش خود را برای اجرای این قانون انجام می دهیم.

برای برگزاری بهتر کنکور باید سوابق تحصیلی به موقع به سنسه ارسال شود

مروتی گفت: «برای برگزاری بهتر آزمون سراسری باید تمام وسایل این کار آماده باشد.» مثلاً سوابق تحصیلی باید به موقع به دست ما برسد، اگر این سوابق به موقع ارسال نشود ممکن است باعث اختلال در کار شود. . برای کسانی که آموزش آموزشی ندارند، باید برای آنها آموزش آموزشی ایجاد شود. باید مقدمات این کار را فراهم کرد تا کسانی که می خواهند سوابق تحصیلی خود را بازیابی کنند به راحتی در آزمون های مربوطه حاضر شوند.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش همچنین با بیان اینکه کنکور در یک سال دو بار برگزار می شود، بیان کرد: از فشار کنکور به این ترتیب کاسته می شود و افراد سالی تنها یک بار در کنکور شرکت نمی کنند و سرنوشتشان رقم می خورد. در این یک سال حل نشده است، خوب است و امیدوارم با هم همه ابزارها و اقدامات را برای تحقق آن فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید