افت شدید بورس ادامه دارد چه کسانی متهم به سوزاندن پول مردم هستند؟

رکود شدید بورس ادامه دارد چه کسانی متهم به سوزاندن پول مردم هستند؟

روز جدید : شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز یکشنبه 9 آبان ماه 1400 با 35 هزار واحد کاهش به رقم یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. امروز بازار سهام در دومین روز معاملات با افت شدید مواجه شد. کارشناسان بازار سرمایه دلایل اصلی افت شاخص را پایین بودن حجم معاملات و نقدینگی ارزیابی کردند و معتقدند دولت دلیل اصلی افت شاخص بورس است.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با 35 هزار و 349 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 340 هزار واحد رسید و شاخص بورس با 10 هزار و 444 واحد کاهش به رقم 359 هزار واحد رسید.

نمادهای فولاد، فملی و پارسان بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.

آیفکس در فرابورس با 377 واحد کاهش به 19 هزار واحد رسید و نمادهای آریا، زاگرس و هرمز بیشترین تاثیر را بر آیفکس داشتند.

همچنین ارزش معاملات خرد و فرابورس به بیش از 3.670 میلیارد تن رسید و 1.365 میلیارد تن خالص تغییر مالکیت اشخاص حقیقی به اشخاص حقوقی بوده است.

امروز در دومین روز معاملاتی هفته، شاخص کل باز هم با حرکات منفی همراه شد و با افت 25 هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 351 هزار واحد قرار گرفت. کارشناسان بازار سرمایه در هفته‌های اخیر گفته‌اند در صورت کاهش ۱.۴ میلیون واحدی شاخص این کانال، با سرعت بیشتری به حرکت‌های منفی خود ادامه می‌دهد.

آیا دولت مقصر اصلی است؟

برخی از کارشناسان بازار سرمایه همواره به نحوه محاسبه شاخص پول علاقه داشته اند و معتقدند عددی که این شاخص نشان می دهد نشان دهنده کل بازار نیست. البته برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند زمانی که شاخص کل با افت زیادی مواجه می شود، با عرضه اولیه و تصاحب سهام در بورس شروع به شاخص سازی می کنند تا از افت جزئی شاخص جلوگیری شود.

محمد حبری زاد، کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت منفی شدن شاخص بورس گفت: اگر بخواهیم دلایل اصلی وضعیت کنونی بازار را توضیح دهیم، دو دلیل کمبود نقدینگی و بی اعتمادی از عوامل اصلی بازار هستند. فروشگاه.”

خبريزاد در ادامه با اشاره به كمبود نقدينگي در بازار سرمايه گفت: بازار نگران بي پولي عجيب است و يكي از دلايل اصلي آن روندي است كه دولت و بانك مركزي از بازار سرمايه به عنوان يك بازار مالي استفاده مي كنند. شرکت. «انتشار و فروش اوراق قرضه دولتی در شهریور ماه، بازار سرمایه را به طور کامل از پول خالی کرد، همراه با عرضه های اولیه و تصاحب های اخیر که ضربه نهایی را بر پیکر بی جان بازار وارد کرد.

به گزارش تجارت نیوز؛ این کارشناس بازار در بخشی دیگر گفت: همین اتفاقات و تداوم روند منفی بازار باعث بی اعتمادی شدید سرمایه گذاران واقعی و خروج پول این افراد از بازار با وجود ارزش اکثر نمادها در روزهای اخیر شده است. “

خبري زاد افزود: تغيير نرخ سود اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمايه و تغيير نرخ سود بين بانكي در ادامه سياست هاي قبلي دولت است كه از نظر رواني بازار را بدتر كرده است. وضعیت این روزهای بازار نشان می دهد که دولت پس از انتخابات بازار سرمایه را به کلی کنار گذاشته و بازار سرمایه از اولویت آنها خارج شده است.

همه علیه بورس

روزنامه همدلی نیز در گزارشی از وضعیت این روزهای بورس نوشت: جزایر بورس دوباره قرمز شدند. دیروز پس از افت مستمر بازار سرمایه، شاخص کل بورس بیش از 18 هزار واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 375 هزار واحد رسید. بررسی وضعیت بازار نشان داد ارزش بسیاری از سهام شرکت های بورسی به شدت در حال کاهش است و هر ثانیه صف های فروش سنگین تر می شود. به نظر می رسد افت قیمت دلار امروز تاثیر بسزایی بر وضعیت بازار سرمایه داشته است. البته ناگفته نماند که اخبار جنجالی برجام اوضاع بورس را بسیار بر هم زد و تکلیف هیچ چیز مشخصی به نظر نمی رسد. این ضررهای سنگین باز هم کلید خورده است چرا که خبرهای بسیار خوبی از تقویت بازار سرمایه و تزریق نقدینگی به بازار منتشر شده است. اما جای نقدینگی که باید وارد این بازار می شد اصلا مشخص نیست و بازار هم یک قدم به عقب رفته است.

رکود این روزها در بازار سرمایه در حالی است که وضعیت دلار نیز به دلیل توقف برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد و دیروز تا زمان تهیه این گزارش قیمت آن 27 هزار و 630 تن بود. از همه مهمتر، آنچه به گفته کارشناسان منجر به رکود بازار شده است، خروج نقدینگی از بورس به دلیل انتشار اوراق قرضه دولتی است. همان اوراقی که آسیب زیادی به بازار سرمایه وارد می کند و برای جبران کسری بودجه فروخته می شود.

به گفته کارشناسان دولتی، به دلیل فروش ناکافی نفت و عدم دسترسی به درآمدهای مالیاتی کافی، سیاست فروش اوراق بهادار را برای تامین بخشی از بودجه در دستور کار خود قرار داده است. گفته می شود یکی از کم ریسک ترین سیاست هایی که دولت می تواند برای جبران کسری بودجه در پیش بگیرد این است که به جای آزادسازی نقدینگی و چاپ پول، اوراق خود را در سطح بازار بفروشد، اما وقتی حجم اوراق افزایش می یابد باید وجود داشته باشد. نرخ بهره بالاتر برای سرمایه گذاری ها باید جذاب باشد، در حالی که فشار دولت برای فروش اوراق بهادار، حجم زیادی از نقدینگی را جذب می کند و بخشی دیگر از این نقدینگی توسط بازارهای موازی تامین می شود. این امر برای سرمایه گذاران در بانک های با حجم بالا جذابیت بیشتری دارد و از آنجا که فروش اوراق قرضه توسط بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه گذاری بدون ریسک تلقی می شود، نقدینگی از بانک ها به اوراق قرضه سرازیر می شود تا بانک ها بتوانند سرپا بمانند. او به سپرده گذاران خود سود بیشتری می دهد و در نتیجه همه چیز بر خلاف بازار سرمایه یا بورس است.

سجاد بوربر، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره دلیل اصلی سقوط این روزهای بورس گفت: امروزه دو عامل بسیار مهم در سقوط بازار سرمایه نقش دارند. وی افزود: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بورس، کسری بودجه دولت است که برای جبران این کسری در فروش اوراق استفاده می شود و عامل دیگر نامشخص بودن وضعیت برجام (آینده دلار در ایران) است. بوربر به همدلی گفت: انتظار می رود دولت در سه چهار ماه آخر سال سیاست فروش اوراق قرضه را برای جبران کسری بودجه در پیش بگیرد، از سوی دیگر همانطور که معاون وزیر امور خارجه در سخنان خود خاطرنشان کرد، جلسه هفتم اجلاس وین قبل از دهمین خطر برای تصمیم گیری در مورد برجام برگزار می شود که نتیجه آن می تواند بر روند دلار و کاهش قیمت دلار تاثیر منفی بگذارد و بر روند کنونی بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته است. سرمایه زیادی وارد بورس نمی شود به گفته کارشناسان، کمترین قیمت دلار با نقدینگی فعلی روی کاغذ ۲۴ هزار تن است و پتانسیل افت بیش از ۱۵ درصدی را ندارد، بنابراین شاخص بورس از اینجا بیش از ۱۵ درصد نمی تواند افت کند. مگر اینکه اخبار مثبتی از نشست وین به گوش برسد که از نظر احساسی قیمت دلار را به زیر 24 هزار تن کاهش دهد که در میان مدت اصلا دوام نخواهد داشت.» به گفته این کارشناس: «در این صورت شاخص کل بورس به همین میزان کاهش خواهد یافت، اما ثبات ندارد. البته من فقط در مورد شاخص کل صحبت می کنم و ممکن است برخی از سهام افت بیشتری را تجربه کنند.»

بوربر گفت: «دولت‌ها در سراسر جهان بودجه‌های خود را از طریق مالیات و فروش اوراق قرضه افزایش می‌دهند. در هر اقتصادی اگر قیمت اوراق افزایش یابد (جذاب برای فروش)، بازار سهام کشور سقوط می کند زیرا تامین مالی گران می شود، اما فروش اوراق در کشورهای توسعه یافته به اندازه کشورهای توسعه نیافته بازار سهام را تهدید نمی کند، زیرا در کشورهای توسعه یافته، متغیرهای درون زا مهمترین بار هستند. برای رشد قیمت شرکت ها مهم است و در کشورهای توسعه نیافته مهم ترین عامل تورم است که باعث رشد اسمی شرکت ها و فروش می شود. اوراق بهادار ایجاد تورم را کند می کند.»

وضعیت قرمز دارایی ها!

بیش از یک سال و نیم از عرضه سهام دولت در بانک ها می گذرد، بیمه ها به نام صندوق دارکم و پالایشگاه های مختلف به نام صندوق پالایش یکم می گذرد و تا این که خریداران پالایشگاه اول آن روزها سودی ندیدند و… با کاهش پی در پی در بازار سرمایه، قیمت پایین نیز به قیمت روز نزدیک شد. به گزارش ایسنا، هنوز آثار وعده های داده شده در روزهای اوج بازار سرمایه در ابتدای سال گذشته محقق نشده و بسیاری از سهامداران در صف های فروش بسته شده اند. از جمله افرادی بودند که سهام دولتی را خریداری کردند که در قالب صندوق های مختلف عرضه شد. در واقع آن روزها اعلام شد که این صندوق ها باید عدالت را در بین مردم برقرار کنند و سودآور باشند. در این راستا دولت قول ارائه سه صندوق دولتی را در قالب ETF داد و مقرر شد اولی صندوق بانکی و بیمه ای، دومی صندوق پالایشگاهی و سومی صندوق خودرو و فلزات باشد. دولت قصد دارد بقیه سهام خود را در برخی بانک ها، شرکت های بیمه، پالایشگاه ها، شرکت های خودروسازی و فولاد به بازار عرضه کند و بدین ترتیب سهام خود را به مردم واگذار کند. این وجوه با تخفیف 20 تا 30 درصدی در اختیار مردم قرار می گرفت و هر ایرانی با کد ملی می توانست آن را خریداری کند.

من کمتر لب های مرزی دارم!

بر این اساس اولین صندوق با نام درکی کم از ابتدای تابستان گذشته آغاز به کار کرد و در سوم تیرماه معامله می شود. در واقع از طریق این واگذاری، وزارت اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، مابقی سهام بانک ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه البرز و اتکای امین را واگذار کرد. بیش از چهار میلیون نفر در امضای این صندوق شرکت کردند. صندوقی که همگام با روزهای رو به رشد بازار سرمایه بود، بازدهی قابل توجهی داشت و به سود 200 درصدی رسید.

بازدهی آنقدر پایین بود که اگرچه شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد کاهش یافت، اما صندوق همچنان سودآور بود. البته به نظر می رسد ریزش مداوم بورس این روزها بر این صندوق تاثیر گذاشته و برای اولین بار از زمان تاسیس تا زمان نگارش این گزارش، قیمت این صندوق در حد مجاز بوده و در حال حاضر با قیمت 10600 معامله می شود. جلدها

قیمت پالایش اول تقریبا نصف شده!

سودآوری پالایش سابق از همان ابتدا کاملاً از پایین جدا شد. اولین بهبود، باقی ماندن سهام دولتی در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آنها کلید اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد بود و بهانه ای برای فروپاشی بازار شد! این صندوق راه اندازی شد، اما عرضه آن همزمان با کاهش در بازار بود. هر سهم این صندوق در روز تحویل 10 هزار تن ارزش گذاری شده بود اما در روزهای افت بازار به 5 هزار تن رسید که نصف قیمت روز تحویل است. در حال حاضر این صندوق چیزی بیش از 6700 تن قیمت دارد.

وعده ها و انتظارات محقق نمی شود

این در حالی است که محمدعلی دهگان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، بارها گفته است که سهام دولت باید سهم بازار داشته باشد و دولت نیز مانند هر ناشر دیگری باید سهم خود را حفظ کند. اتفاقی که به نظر نمی رسد. از سوی دیگر مقرر شد سهم جدید برای پالایش یک یا چند سهم در اختیار سهامداران ETF قرار گیرد. قرار بود این وعده به تایید سران قوا برسد، اما حدود هفت ماه است که خوابیده است و خبری از جبران خسارت خریداران ETF های دولتی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید