ورود پول مشکوک به بورس تهران/ چه کسانی پشت ریزش اخیر بورس هستند؟

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، ارزش معاملات بورس تهران را در روزهای اوج به 25 هزار میلیارد تومان رساند و گفت: کاهش شدید ارزش معاملات سهام به 10 هزار میلیارد تومان حاکی از ورود موارد مشکوک است. پول در بورس توسط افراد خاص

پشت صحنه سقوط بازار سهام

اقتصاد 24 – میناسادات حسینی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز سه شنبه پس از یک هفته افت مستمر با 9 هزار و 755 واحد افزایش به رقم 2 میلیون و 155 هزار و 169 واحد رسید که برخی کارشناسان علت آن را بازگشت شاخص کل به نقطه حمایتی دانستند. بازار سرمایه را بشناسید

به گزارش اقتصاد 24 ، گروه دوم از تحلیلگران بورسی، افزایش قیمت دلار را عامل اصلی افزایش شاخص دانستند و معتقد بودند که نمادهای عمده بازار با افزایش قیمت حمایت شده اند. دلار در بازار آزاد

دلیل رشد بورس چه بود؟

نگاهی به عملکرد بورس در روز سه شنبه حاکی از افزایش قیمت 392 نمادی و افت قیمتی 277 نمادی بود. بهتر است بگوییم 59 درصد بازار افزایش قیمت داشته و 41 درصد بازار کاهش داشته است!

اما دلیل افت شدید بورس پس از رشد مداوم 3 ماهه بورس چه بود؟ آیا چراغ سبز این روزهای بورس نشان از بازگشت به روزهای اوج بازار سرمایه دارد؟

سهم به نقطه جذابی رسیده است

مهدی روزبهانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به رقم 2 میلیون و 155 هزار واحد رسید که پشتوانه بسیار محکمی است که بعید است از بین برود.

وی با بیان اینکه معاملات روز سه شنبه در بازار سرمایه نشان داد که قیمت سهم به نقطه بسیار جذابی برای خرید رسیده است، افزود: در حال حاضر سهم برای اشخاص حقوقی و حقیقی بسیار جذاب است. اما در این بین متأسفانه بازار سهام از ارزش معاملاتی پایین رنج می برد. ارزش معاملات کمتر از یک ماه قبل به 25 هزار میلیارد تومان رسید که هم اکنون به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر شاهد کاهش 60 درصدی ارزش معاملات در بورس هستیم.

چه کسی پشت سقوط اخیر بورس است؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به ریزش ناگهانی بورس در یک ماه اخیر به خبرنگار اکوتان 24 گفت: پولی که در 3 تا 4 ماه گذشته وارد بورس شد، پول در بورس نبود، بلکه به بورس تزریق شد. بورس از سوی یک گروه حقوقی خاص و فعال بازار و در کمال تعجب سهامدار مردد شد و به سرعت آنجا را ترک کرد.

روزبهانی در خصوص جریان این پول مشکوک گفت: این پول کاملا از بازار دیگری محاسبه و برنامه ریزی شده و وارد بورس شده و سهام را بین 50 تا 70 درصد افزایش داده سپس این افراد خاص پول خود را خالی کرده و خارج کرده اند.

تبادل؛ حیاط خلوت چند خاص

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، 15 هزار میلیارد تومانی که در این بین از بین رفته است، پول سهامداران نیست، بلکه سهامداران غنیمت او هستند.

روزبهانی با بیان اینکه بورس تبدیل به حیاط خلوت عده ای خاص شده است که وقتی می خواهند میلیاردها دلار وارد بازار کنند از مردم عادی و سهامداران خرد سوء استفاده می کنند و راه می افتند، ادامه داد: دلیل این بازی همین است. عمق کم بورس در تهران. بازاری که ارزش معاملات آن 10 هزار میلیارد تومان است و سهامداران خرد آن را می چرخانند، مشخصا از ورود 15 هزار میلیارد تومان شوکه خواهد شد. در چنین شرایطی هر پول کلانی وارد بورس می شود، بازار را تکان می دهد.

اگر 15 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه برگردد چه؟ روزبهانی در این خصوص به اختاز 24 گفت: اگر 15 هزار میلیارد تومانی که از بازار خارج شد به بورس بازگردد، حداقل یک ماه دیگر همه سهام خریداری می شود!

روزبهانی با اشاره به اینکه در همه نمادهای بورسی به ویژه نمادهای شاخص ساز و سهام بزرگ بازار شاهد نقاط حمایتی بسیار خوبی هستیم، افزود: نحوه ثبت سفارش ها در تابلوی معاملات نشان می دهد که سفارشات زیادی از سمت خریدار این نقاط وجود دارد این نشان می دهد که قیمت های فعلی سهام برای وکلا و بازارسازان و بسیاری از سرمایه گذاران خرد که وجوه نقد خود را در کارگزاری ها نگهداری می کنند بسیار جذاب است.

بورس منتظر جرقه است

این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار سهام در روزهای آینده گفت که به نظر نمی رسد دوباره شاهد اصلاح قیمت سهام باشیم و گفت: قیمت سهام در همان محدوده به اضافه یا منفی 5 درصد است. در حالی که بازار سهام بازگشته است، احتمالاً شاهد اصلاح خواهد بود.

روزبهانی با اشاره به آزاد شدن 100 هزار میلیارد تومان پول قفل شده در سامانه جامع یکپارچه خودرو در 3 خرداد ماه، گفت: اگر تنها یک دهم این مبلغ به دلیل رکود بازارهای موازی وارد بورس شود، رشد سهام خواهد بود. بازار شعله ور خواهد شد

سازمان بورس در برابر تخلفات قانونی سکوت کرده است

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، سهامداران قانونی و فعالان بازار آشکارا در تخطی و کنترل افزایش یا کاهش گسترده قیمت سهام هستند که قدرت سهامداران خرد به آنها نمی رسد و در این میان سهامداران خرد قربانی بازار بزرگ می شوند. تخلفات اپراتورها

روزبهانی در پایان خاطرنشان کرد: خواستار ورود قوه قضاییه به روند معاملات سهام هستیم. اگر قوه قضائیه آشنا به بورس از روند معاملات بازرسی کند، وکلا و فعالان بازار سهامداران واقعی را بازیچه سود خود نمی کنند. این در حالی است که سازمان بورس درباره تخلفات دسته جمعی این گروه سکوت اختیار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید