افزایش خودسرانه ویزیت پزشکان قبل از اعلام تعرفه های جدید

افزایش خودسرانه ویزیت پزشکان قبل از اعلام تعرفه های جدید

روز جدید : سعید معنوی، قائم مقام دبیر شورای عالی بیمه سلامت: تا زمان ابلاغ تعرفه های جدید، مراکز درمانی باید برای ۱۴۰۰ بیمار تعرفه مصوب کابینه دریافت کنند.

اگرچه هنوز افزایش تعرفه های پزشکی در مراکز درمانی اعلام نشده است، اما بسیاری از پزشکان خودسرانه تعداد ویزیت ها را افزایش داده اند.

نرخ های پزشکی هنوز افزایش نیافته است، اما برخی از پزشکان از ابتدای سال 10 تا 30 درصد به ویزیت خود اضافه کرده اند. به گفته بیماران ویزیت از 60 تا 70 هزار تن در سال گذشته از ابتدای امسال به 100 هزار تن رسیده است. اگرچه طبق مصوبه هیأت وزیران، تعرفه های پزشکی در بخش دولتی به طور متوسط ​​۱۹.۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد افزایش یافته است، اما هنوز به مراکز درمانی ابلاغ نشده و در حال حاضر طبق قانون غیرقانونی هستند.

بحث افزایش تعرفه های درمان هر ساله چالشی برای نظام سلامت است. از یک سو مردم نگران هزینه ها هستند و از سوی دیگر پزشکان و متخصصان بر افزایش تعرفه ها فشار وارد می کنند. در این شرایط سالانه پول بیشتری از جیب مردم خارج می شود.

امسال اما وعده افزایش تعرفه ها با حمایت قابل توجه بیمه ای داده شد. اما نکته اصلی این است که در سال‌های اخیر، بیمه‌گران از حمایت کافی برای جبران خدمات درمانی مردم برخوردار نبوده‌اند. این مشکل همچنین در نظرسنجی ایسپا روز سه شنبه مشخص شد که بیش از 50 درصد مردم از خدمات بیمه ای ناراضی هستند و سازمان تامین اجتماعی با پوشش 43 میلیون نفری بیشترین نارضایتی و 52 درصد بیمه شدگان را دارد. این سازمان خدمات ارائه شده مطلوب را نمی شناسند.

قیمت بیمه با تورم تناسبی ندارد

نارضایتی مردم از بیمه یک پدیده طبیعی در دنیاست و همیشه بین بیمه گر و بیمه گر چالش وجود دارد. اما سوال این است که میزان این نارضایتی چقدر است.

این نکته ای است که سیدمحمدمهدی بهشتی نژاد کارشناس بیمه به آن اشاره می کند و به همشهری می گوید: «بیمه ها می خواهند حداقل خسارت را بپردازند و حداکثر پوشش را برای آسیب دیدگان می خواهند.

به همین دلیل نارضایتی طبیعی است اما نارضایتی 50 درصدی مردم ایران از پوشش بیمه ای به ویژه سلامت به دلیل خدماتی است که با هزینه های گزاف درمانی نمی تواند رضایت بیماران را جلب کند. «بیمه‌گران نمی‌توانند بر اساس تورم حق بیمه را افزایش دهند و این باعث کاهش خدمات می‌شود.

به گفته بهستی نژاد، بیمه هایی که موظف به ارائه خدمات ارزان بیمه هستند همواره به دولت بدهکار هستند: بودجه بندی برای درمان های ارزان قیمت باید متناسب با قیمت باشد اما در حال حاضر چنین چیزی نداریم. بودجه ای که در دولت یازدهم برای بیمه سلامت تخصیص داده شد، آسیب زیادی به ساختار بیمه و بودجه وارد کرد و هزینه های آن تامین نشد.

در کشوری مثل آمریکا هم همین اتفاق افتاد. در طرح اوباما کر که یک طرح بیمه ارزان بود، دولت با هزینه های سرسام آوری روبرو بود. در چنین طرح‌هایی، افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های پزشکی متناسب با بودجه‌های مورد نظر نیست و منجر به کاهش کیفیت خدمات می‌شود.»

وی معتقد است که بیشتر خدمات درمانی در بیمه تکمیلی ارائه می شود. اگرچه سطح جمعیت تحت پوشش بیمه تکمیلی بالا نیست، اما با افزایش تعرفه های درمانی ضریب زیان در بیمه تکمیلی افزایش می یابد و این به نفع بیماران نیست.

مراکز درمانی حق افزایش تعرفه را ندارند

اگرچه هنوز افزایش تعرفه ها به صورت قانونی به مراکز درمانی ابلاغ نشده است، اما گروهی از پزشکان خودسرانه تعرفه ها را افزایش دادند.

سعید معنوی، قائم مقام دبیر شورای عالی بیمه سلامت نیز به عدم اعلام تعرفه های جدید درمانی اشاره کرد و گفت: تا زمان اعلام تعرفه های جدید، مراکز درمانی باید برای 1400 بیمار تعرفه مصوب کابینه دریافت کنند.

معنوی البته با بیان اینکه امسال دولت تصمیمات خوبی برای کاهش هزینه ها از جیب مردم گرفته است و این وضعیت برای دهک های پایین و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بیشتر محسوس است، اضافه می کند: آنها در بخش دولتی به صورت رایگان خدمات دریافت می کنند.

افراد پایه اول تا سوم که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، بیمه و حق بیمه آنها به صورت رایگان توسط دولت تامین می شود و تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار می گیرند.

معنوی همچنین از ثابت ماندن تعرفه‌ها در بخش‌های سرپایی و بستری خبر داد و توضیح داد: امسال تعرفه‌ها برای این افراد افزایش نمی‌یابد و به جای 10 درصد برای بیماران بستری 5 درصد و برای سرپایی 20 درصد می‌پردازند. از 30 درصد

همچنین برای افرادی که می خواهند خود را از دهک چهارم تا هشتم بیمه کنند برنامه جدی داریم، همانطور که در سال های گذشته بیشتر حق بیمه توسط خود این افراد پرداخت می شد اما در سال 1401 این پرداخت حق بیمه به صورت مرحله ای خواهد بود.

وی افزود: در دهک چهارم 15 درصد حق بیمه توسط خود افراد پرداخت می شود و برای دهک پنجم تا هشتم یک پله اضافه می شود.

این مقام مسئول همچنین درباره خدمات بیماران خاص و صعب العلاج و نادر مانند آی.بی توضیح می دهد: برای این افراد صندوق ویژه ای در نظر گرفته شده و علاوه بر کمک به تهیه داروها و اقلام مورد نیاز، خدمات تخصصی این گروه ها نیز باید رایگان باشد. از هزینه “اینها مجموعه ای از سیاست ها هستند که برای مردم طراحی شده اند تا هزینه های خود را از جیب خود کاهش دهند.”

دیدگاهتان را بنویسید