افزایش قیمت دلار در تورم فعلی تکرار می شود/ احتمال افزایش قیمت دلار تا قله 70 هزار تومان

افزایش قیمت دلار در تورم فعلی تکرار می شود/ احتمال افزایش قیمت دلار تا قله 70 هزار تومان

قیمت دلار در تهران در هفته جاری به دلیل اینکه معامله گران دلار در موقعیت خرید قرار دارند، افزایش چشمگیری داشته است. پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی معتقد است روند صعودی قیمت دلار (بخوانید کاهش ارزش ریال) به دلیل تورم، تحریم و افزایش نقدینگی دور از دسترس نیست.

دنیای اقتصاد 24- قیمت دلار در روز سه شنبه 21 اردیبهشت اگرچه در ابتدای معاملات پولی در تهران و هرات متضرر شد اما افزایش ها نتوانست بازار را هدایت کند و قیمت دلار در بازار غیررسمی یک کانالی کاهش یافت. .

کاهش 800 تومانی قیمت دلار نسبت به روز دوشنبه منجر به کاهش نرخ حواله درهم شد.

لوگوی فرزین برای واردکنندگان

در هفته گذشته، اسکناس آمریکا تنها در روز سه شنبه شاهد کاهش قیمت بود.

دلیل این کاهش از دید دلالان دلار، سیگنال توییتی رئیس کل بانک مرکزی به بازار آزاد است.

محمدرضا فرزین روز گذشته هشدار داد: نمی توان از بازار غیررسمی ارز گرفت و در عین حال منتظر توزیع ارز برای گرفتن مابه التفاوت بود.

اما آیا ادامه سیاست بانک مرکزی مانع از افزایش قیمت دلار و به تعبیر درست از کاهش ارزش ریال خواهد شد؟

مثلثی تهدید کننده در بازار دلار

پیمان مولوی اقتصاددان در پاسخ به این سوال اقتصاد 24 مبنی بر اینکه افزایش قیمت دلار در ماه های آینده ادامه خواهد داشت یا خیر؟ وی بیان کرد: اصطلاح صحیح کاهش ارزش ریال است که قطعا ادامه خواهد داشت چرا که با بالا رفتن شاخص جهانی دلار و تقویت دلار در برابر سایر ارزها شاهد افزایش قیمت دلار خواهیم بود و آنچه ما درباره آن صحبت می کنیم. کاهش است. ارزش ریال است.

پیمان مولوی

وی ادامه داد: روند فعلی قیمت دلار را می توان به راحتی پیش بینی کرد، زیرا نتیجه روند سیاسی عدم رشد اقتصادی، تحریم ها و رشد نقدینگی نتیجه متفاوتی با روند فعلی قیمت دلار نخواهد داشت. و ارزش ریال.

آیا روند افزایشی قیمت دلار ادامه دارد؟

آیا افزایش قیمت دلار (بخوانید کاهش ارزش ریال) با نرخ سرسام آور فعلی ادامه خواهد داشت؟ این فعال سرمایه گذاری به اقتصاد 24 گفت: عدم رشد اقتصادی، بن بست برجام و افزایش نقدینگی تهدیدی برای مثلث دلار و بازار ارز است.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش ریال دیر یا زود اتفاق می افتد، گفت: برخی رویکردها هم اکنون کاهش ارزش ریال را تسریع کرده است. زمانی که بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردکنندگان را تامین نمی کند و روند کار آنها را مسدود می کند، بازار قاچاق راه اندازی کرده است، زیرا واردکنندگان باید ارز و دلار مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند و با کاهش قیمت نیز همین اتفاق می افتد. ریال تشدید می شود
اوج های جدید در قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی با اشاره به جهش قیمت دلار و ارز در سال گذشته به اقتصاد 24 گفت: ممکن است در سال جاری شاهد اوج قیمت دلار به بالای 70 هزار تومان باشیم. اما میانگین قیمت دلار در سال جاری بین 53 تا 56 هزار تومان خواهد بود.

به گفته مولوی، با وجود فصل تابستان و افزایش تقاضای دلار و ارز برای سفرهای تابستانی، کاهش یا حداقل کاهش قیمت دلار بعید به نظر می رسد.

شرایط ثبات دلار و ارز در ایران

این کارشناس اقتصادی نسبت به کاهش شدید قیمت دلار در سال 1402 هشدار داد و گفت: تا کنترل تورم روند کاهش ارزش ریال قوی بوده و ادامه دارد.

مولوی معتقد است کاهش ارزش ریال تنها در صورت کنترل تورم کند می شود. زمانی که تورم ایران و آمریکا صفر شود، کاهش ارزش ریال در برابر دلار به صفر خواهد رسید. در حالی که تورم ایالات متحده اکنون 5 درصد است. اما تورم در ایران اعداد عجیبی را نشان می دهد. اگر تورم در ایران 5 درصد شود ارزش ریال کاهش نمی یابد.

آیا «بازی ارزی» فرزین دلار را به سیاهی می کشاند؟

این فعال سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی می گوید بازار آزاد دلار و ارز را نمی پذیرد. هر چند رئیس جمهور خط و نشان بکشد و اقتصاد را رها کند، بازار دلار و ارز راه خود را می رود و به این حرف ها توجهی نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید