البرز میزبان 216 پروژه بزرگ صنعتی


ساعت: 15:07
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808420

استان البرز کوچکترین استان ایران در بخش پایتخت است که در زمینه صنعت، علم و پژوهش به نام این ناحیه شهرت خوبی دارد. به نام «البرز» که در گزارشی به مزایای بی بدیل اقتصادی این استان پرداختیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر کسی پوشیده نیست که کشور ما ایران سرزمین فرصت ها و بالقوه عظیم اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی، معدنی و … است. ظرفیت ها در اقصی نقاط کشور قابل شناسایی و بهره برداری است.

به عنوان مثال فرصت های تاریخی، گردشگری و صنعتی اصفهان یا استان فارس، گردشگری، تجاری، مزیت های مرزی و البته تاریخی آذربایجان شرقی، مازندران و گیلان، فرصت های معادن در کرمان به عنوان بهشت ​​معادن در کشور یا استان یزد در در همین مقیاس، ظرفیت دینی استان‌های کوم و خراسان رضوی و نیز ظرفیت‌های صنعتی آنها، خوزستان و بوشهر به عنوان نماد توسعه نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های بندری استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان برای همه ایرانیان شناخته شده است. تا حدی؛ اما در این گزارش می‌خواهیم به کوچک‌ترین استان ایران در مرکز استان البرز بپردازیم.

ایران کوچک مرکز برندهای ملی و جهانی

تاریخ تاریخی استان البرز یا «ایران کوچک» در یک دهه خلاصه شده است و جاده چالوس، باغ های زیبای کرج، هشتگرد و طالقان بیشتر برای عموم شناخته شده است. اما از نظر اقتصادی پتانسیل منحصر به فردی در این استان تازه ایجاد شده وجود دارد که می تواند از دید عموم پنهان بماند. استان البرز مانند نام بلند خود در عرصه صنعت، علم و پژوهش به نام های این حوزه شهرت خوبی دارد و در واقع می توان نام نیک کرمان را به عنوان بهشت ​​معادن، بهشتی از بهترین های ملی و بین المللی مقایسه کرد. برندهای او به «البرز» اشاره کرد.

مزیت های اقتصادی بی بدیل البرز

استان البرز با مزیت نزدیک بودن به پایتخت و ظرفیت بالای دسترسی به مسیرهای حمل و نقل برای ترانزیت کالا، دسترسی به نیروی انسانی متخصص و واجد شرایط، دارای منطقه ویژه اقتصادی، فرودگاه، استقرار مراکز علمی و آموزشی معتبر می باشد. مراکز و غیره؛ این استان میزبان بیش از 200 برند معتبر صنعتی و تولیدی در کشور است و با توجه به ساختار صنعتی مناسب و پشتیبانی عملی بستر مناسبی برای ارتقای عناوین و جایگاه واحدهای موجود برای تبدیل شدن به برندهای پایدار است، برآورد مرکز دارویی استان برای تولید ماکارونی تنها تولید کننده توربین نیروگاهی در کشور بزرگترین تولید کننده کشنده تریلر در خاورمیانه دومین تولید کننده مواد مخدر با ضریب 7 در جهان تنها تولید کننده پله برقی در کشور صنعتی قطب تولید نان، قطب تولید فروکتوز، مرکز تولید قطعات خودرو، مرکز تولید فرآورده های دارویی، بزرگترین تولید کننده فیلتر دیالیز، اولین تولید کننده مواد اولیه پنی سیلین، یکی از مراکز تولید و استخراج آرد در کشور، مرکز تولید داروهای ام اس، مرکز تولید n و سموم گیاهی تات اولین صادرکننده داروی بیوتکنولوژی و تولید کننده باکیفیت ترین شن و ماسه در کشور است.

مرکز ایجاد واحدهای دانش بنیان البرز

البرز با ایجاد 3400 واحد صنعتی ششمین واحد صنعتی کشور است. اما با عنایت به واحدهای دانش بنیان و ایجاد تنها شهر تخصصی دارویی کشور، به عنوان مرکز ایجاد واحدهای دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این رو حفظ و ارتقای وضعیت موجود نیازمند تلاش و استواری فراوان است. . پشتیبانی می کند.

البرز حامی سرسخت این صنعت

با بررسی عملکرد متولیان صنعت، معدن و تجارت البرز، نشانه‌های قوی از نتایج فوق و مجموعه‌ای از تلاش‌های درخشان در جهت ارتقای جایگاه صنعتی استان را می‌توان دریافت که از جمله آن می‌توان به اولین البرز پرداخت تسهیلات تولیدی در سال ۹۸ اشاره کرد. 99 و 1400 خاطرنشان کرد: این شاخص بسیار حائز اهمیت است چرا که امروزه سرمایه در گردش یکی از مهمترین دغدغه های بخش صنعت و رتبه دوم استان از نظر پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی تولید با قابلیت افزایش بهره وری است. و کیفیت محصول را بهبود بخشد.

البرز، استانی با زیرساخت های صنعتی بزرگ

آنچه مسلم است؛ دستیابی به چنین جایگاه برجسته ای در حوزه صنعت در استان البرز مستلزم ایجاد زیرساخت های اساسی بر سایر شاخص ها از جمله توسعه کلی تمامی پارامترهای تجاری و سایر ظرفیت های اقتصادی مرتبط است، بنابراین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در توسعه شهرها و جذب سرمایه گذاری گام های اصلی را برداشته و مقام اول کشوری از نظر سرمایه گذاری در صنایع غذایی و رتبه چهارم کشوری در شاخص صدور معافیت گمرکی ماشین آلات صنعتی و کسب مقام دوم را در کشور به خود اختصاص داده است. شاخص ثبت و ورود کالاها در کشور، رتبه اول موجودی، رتبه سوم در تعداد ثبت‌های سامانه انبارداری مجتمع و همچنین تعداد کالاهای قاچاق کشف شده در کشور با نگاهی جامع به الزامات توسعه در کشور. بخش تجارت، و نباید فراموش شود البرز سهم 8 درصدی از نمونه صادرکنندگان کشور را در اختیار دارد.

البرز میزبان 216 پروژه بزرگ صنعتی

با وجود محدودیت های موجود در تامین زمین صنعتی، استان در حال حاضر دارای 295 طرح صنعتی فعال با پیشرفت فیزیکی بالای 40 تا 99 درصد است و ضمن بهره برداری از 30 واحد با سرمایه گذاری خارجی، میزبان 28 طرح پیش بینی شده دیگر است. این سرمایه گذاری بالغ بر 650 میلیون یورو است که هم اکنون برای بیش از 4000 نفر شغل ایجاد یا ایجاد می کند. همچنین 216 طرح بزرگ صنعتی با اولویت اشتغال بالغ بر 200 نفر و سرمایه گذاری بالغ بر 20 میلیارد تومان در البرز مراحل اجرایی را می گذراند و کل سرمایه گذاری برآورد شده این واحدها 17 هزار و 600 میلیارد تومان است. بخش بازرگانی استان اعم از اصناف و واحدهای صنفی بیش از 214 هزار نفر اشتغال دارند و بیش از 77 هزار واحد صنفی مجوزهای قانونی توزیع، خدمات و تولید دریافت کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید