امروز آخرین مهلت ثبت نام وام مسکن است/ آیا مهلت ثبت نام دوباره تمدید می شود؟

ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793788

ساعت 24 امشب مهلت ثبت نام وام مسکن به پایان می رسد و طبق شنیده ها تمدید نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ساعت 24 امشب 30 آذرماه مهلت ثبت نام در وام مسکن به پایان می رسد و طبق شنیده ها ممکن است این وام دیگر تمدید نشود که شاید برای بسیاری از مستاجران گره گشا باشد اما تبدیل به بزرگ ترین چالش شده است. برای خیلی ها چون در این شرایط خیلی ها فکر می کردند با دریافت تسهیلات 70 میلیون تومانی در تهران می توانند واحد مناسب تری برای خود تهیه کنند یا حداقل بخشی از ودیعه را پرداخت کنند اما به گفته بسیاری از مستاجران هنوز موفق نشده اند. برای انجام آن پس از 6 ماه یک بانک برای تسهیلات انتخاب کنید

۱۱ بانک تسهیلات سپرده مسکن پرداخت نمی کنند

بانک مرکزی این مشکل را مشکل وزارت راه و شهرسازی می داند و از سوی دیگر، وزارت راه و شهرسازی گزارش می دهد که بر اساس آمار سامانه ثبت سپرده مسکن حدود 50 درصد از 10 میلیارد تومان است. وام پرداخت شده است و با بانک مرکزی مکاتبه کرده ایم.

آیا ظرفیت بانک ها تکمیل شده است؟

وحدتی یکی از مستاجران در این خصوص گفت: چند ماه دیگر منتظر روشن شدن و تایید اطلاعات بودم. اطلاعات من بالاخره چند روز پیش تایید شد اما در انتخاب بانک ها با چالش دیگری مواجه شدیم. “

وی گفت: من در دو بانک حساب دارم اما هیچ کدام سپرده را پرداخت نمی کنند و اعلام می کنند ظرفیت و اعتبار ما تمام شده است.

وحدتی گفت: باید 100 میلیون تن سپرده گذاری کنم و هیچ یک از بانک ها برای پرداخت تسهیلات همکاری نمی کنند و امیدواریم بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مستاجران گفته اند که پس از ثبت نام در سامانه و رسیدن به مرحله انتخاب بانک، بسیاری از بانک ها به مخاطب اعلام می کنند که «به دلیل اتمام مدت اعتبار امکان بازپرداخت وام وجود ندارد.» باید مراحل ثبت وام سپرده را تکمیل کنید.

این بانک ها شامل کارآفرین، گردشگری، ملی، ملت ها، سپه، آینده، سامان، ملت، پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین است.

هنوز 50 درصد وام بانکی برای وام سپرده وجود دارد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مستاجران تا ساعت ۲۴ روز ۲۹ آذرماه برای ثبت نام وام مسکن فرصت دارند و واجدین شرایط در سیستم بانکی معرفی می شوند و این یک تعهد است.«وزارت راه و شهرسازی باید این کار را انجام دهد.

وی گفت: ما قبول نداریم بانک ها اعلام کنند ظرفیت یا اعتبار ما تمام شده است.

محمودزاده گفت: تاکنون مکاتبات متعددی با وزارت راه و شهرسازی داشته ایم که یکی از آنها را دو روز پیش ارسال کردیم و در این مکاتبات شماره پرداختی ارسال شد تا در این قسمت از بانک مرکزی درج شود.

184 هزار تسهیلات پرداخت شد

محمودزاده تاکید کرد: تا امروز یک میلیون و 780 هزار متقاضی ثبت نام و 690 هزار خانوار به بانک ها منتقل شده اند و میزان تسهیلات پرداختی نیز 184 هزار است که تاکنون پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در این فرآیند آماری اعلام نشده، نیازی به تکمیل میزان وام بانکی نبود و اکنون بانک مرکزی باید پاسخگوی نحوه توزیع وام بین بانک ها باشد که بسیاری از بانک ها این موضوع را به عهده دارند. اعلام ظرفیت “ما تمام شدیم.

محموده گفت: تمدید تسهیلات وام مسکن دیگر معنا ندارد و بانک ها باید تا 30 بهمن ماه قبوض را به معرفی شدگان پرداخت کنند و در این راستا با بانک مرکزی مکاتبه کرده ایم و امیدواریم روند پرداخت ها بررسی و تسریع شود.

گفته می شود در خرداد ماه امسال در راستای حمایت از مستاجران مقرر شد 10 میلیارد تن تسهیلات پرداخت شود که از این میزان 70 میلیون تن برای تهران، 40 میلیون تن برای کلانشهرها و 25 میلیون تن برای سایر شهرها مقایسه شده است. به وام سپرده سال گذشته 20، 10 و 10 میلیون تن افزایش یافت.

از محدوده بلااستفاده، سهمیه ابلاغی تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده در سال جاری تا سقف 10 میلیارد تن تجهیزات در اختیار مستاجران واجد شرایط قرار گیرد که از سوی وزارت راه و شهرسازی و افراد واجد شرایط توسط وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است. وزارت راه و شهرسازی باید به نحوی به نظام بانکی معرفی شود که در حد سهمیه های ابلاغی باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید