انتقاد خبرگزاری تسنیم از ضبط گذرنامه همایون شجریان: ماجرای همایون متفاوت است.

انتقاد خبرگزاری تسنیم از ضبط گذرنامه همایون شجریان: ماجرای همایون متفاوت است.

روز جدید اجرای کنسرت “برای ایران” او در ماه های اخیر نشان از درک و درایت او از جایگاهش به عنوان یک چهره برجسته هنری در جامعه ایران داشت.

در خبرها آمده بود که پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی امروز هنگام ورود به ایران ضبط شد. خبرهای مربوط به علی دایی و مهران مدیری پیش از این در رسانه ها منتشر شده بود.

در هفته‌های گذشته و در جریان درگذشت مهسا امینی، کشور دچار آشفتگی شده است که ایران اسلامی را برای جوانان و سایر عزیزان غمگین کرده است. در آن روزها شخصیت های معروف مواضع متفاوتی داشتند، برخی یک طرفه و یک طرفه علیه اتفاقات پیرامون خانم امینی می نوشتند، برخی سکوت می کردند و برخی دیگر تحت فشار شدید فضای مجازی و متاثر از فضای اجتماعی قرار می گرفتند. در نهایت شبکه‌ها مجبور به اتخاذ مواضع خاصی در مورد توسعه شدند

برخی دیگر نیز با توجه به موقعیت اجتماعی خود به عنوان کانون توجه مردم، گلایه هایی را نسبت به حادثه اولیه مطرح کردند و در مورد حوادث بعدی موضع گرفتند. این مقوله خواستار همدلی، کاهش التهاب، جامعیت و در عین حال خواستار اصلاح رویه ها و رویکردها است.

جایگاه مدیر، دایی و برخی افراد در روزهای ابتدایی آنها را در یک طرف ماجرا قرار داد و با وجود اینکه توازن داستان تغییر کرد و حوادث رادیکال شد و میزان خشونت در خیابان افزایش یافت، انتظار می رفت که آن طرف میدان را مسئولانه اشغال کنند تا رصد کنند و از ظرفیت رسانه ای خود برای دعوت به آرامش دعوت کنند و فضا را برای گفت و گو به نفع وحدت جامعه ایرانی باز کنند، اما این فضا در بهترین حالت با سکوت آنها همراه بود. شاید انتخاب سکوت مربوط به آزار و اذیت شدید ترول ها و برخی تریبون ها در شبکه های اجتماعی و فرصت حمله به آنها در صورت انتخاب خط دیگری با توجه به اتفاقات اخیر نباشد.

همایون شجریان اما داستانش خیلی متفاوت بود. اگرچه فشارهای زیادی برای وادار کردن او به اتخاذ مواضع غلط سیاسی یک طرفه وجود داشت، اما او به تسلیت درگذشت مهسا امینی و تنی چند در حوادث بعدی و ابراز ناراحتی از اتفاقات اکتفا کرد و در زیر فشارهای سنگین استقامت کرد. در مورد کل نظام موضع سیاسی بگیرد و یک کلمه عصیان بر زبان نیاورد. و البته، به هر حال، برای سطحی از ناراحتی و نیاز به پیگیری پاسخ ها و ارائه توضیحات برای آنچه اتفاق افتاده، غیرعادی نبود.

در سال‌های پس از 88 و فاصله مرحوم محمدرضا شجریان و رژیم برای اتخاذ مواضع ملموس سیاسی در آن روزهای داغ و طی گفت‌وگو با چند رسانه خارجی، فشار زیادی بر همایون برای موضع‌گیری در این ایام وارد شد. همانطور که مرحوم شجریان (در گفت و گو با روزنامه ایران) در خرداد 1394 به خوبی درباره آن سال های تلخ توضیح می دهد، همایون حتی پس از مرگ نیز از پذیرش مواضع رادیکال و یکجانبه خودداری کرد.

اجرای کنسرت “برای ایران” او در ماه های اخیر نشان از درک و درایت او از جایگاهش به عنوان یک چهره برجسته هنری در جامعه ایران داشت. جامعه‌ای که به شدت در کانون توجه قطب‌سازهایی قرار دارد که می‌خواهند ایران از هم پاشیده و از هم جدا شود. هم نسخه های داخلی آن در هر دو طرف تاریخ و هم نمونه های خارجی.

انتشار خبر حادثه امروز در کارنامه گذرنامه وی نشان می دهد که تمایز مناسب بین افرادی که موضع قاطع و یک جانبه در قبال اتفاقات اخیر اتخاذ کرده اند با افرادی که تا حد زیادی به این فضا بی اعتنا هستند، انجام نشده و نمی شود. قبل از وزن صحیح مواجه می شود. تنها یک رویکرد قطبی یا تعمیم ناقص مانند نقد این مقاله می تواند واکنش در این سطح را توجیه کند.

بدیهی است که چنین رویکردهایی باعث افزایش ابهام در میزان دقت در حفظ سرمایه اجتماعی نظام می شود و این گونه راهکارها با استقبال بهتر رسانه ها و جریانات ضداجتماعی که از روشنفکران، نخبگان، هنرمندان و سرشناسان کشوری کمک می گیرند، خواهد بود. چهره هایی در راستای تقویت دوقطبی های دیگر و جبهه گیری های «ما و آنها» در ایران، با او روبرو خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید