انگلیس با روش ایران تحریم نفتی روسیه را دور می زند


ساعت: 18:56
تاریخ انتشار: 1401/08/30
کد خبر: 1912721

روزنامه ساندی تایمز در گزارشی اعلام کرد که انگلیس با انتقال نفت از کشتی به کشتی دیگر، تحریم های نفتی روسیه را دور می زند تا منشأ عرضه نفت را که توسط ایران آغاز و اختراع شده است، پنهان کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ساندی تایمز با استناد به آمار ردیابی و تجارت نفتکش‌ها اعلام کرد که بریتانیا از فوریه حداقل 39 محموله نفت روسیه خریداری کرده است، اگرچه این محموله‌ها به عنوان واردات از کشورهای دیگر ثبت شده است.

محموله های نفتی منشأ روسیه به ارزش 200 میلیون پوند (236 میلیون دلار) پس از انتقال از کشتی به کشتی دیگر به بنادر بریتانیا ارسال شده است.

این اقدام زمانی بسیار متداول است که تانکرهای بزرگ نفتی که به دلیل اندازه بزرگ قادر به پهلوگیری در بنادر نیستند، محموله خود را به کشتی های کوچکتر منتقل می کنند.

بر اساس یافته های روزنامه انگلیسی ساندی تایمز، این اقدام به شرکت های حمل و نقل اجازه می دهد تا محموله های خود را بدون ارائه مبدا اصلی محموله ها و اعلام کشور حمل و نقل به عنوان مبدا محموله ها، ثبت کنند.

بنابراین، اگر محموله ای با مبدا روسی توسط یک شرکت آلمانی به بنادر بریتانیا آورده شود، می تواند به عنوان مبدا آلمان ثبت شود.

ساندی تایمز توانست ده ها محموله نفت روسیه را که از ماه مارس به بنادر بریتانیا رسیده و مبدا آنها در آلمان، هلند، لهستان، فرانسه و سایر کشورها ثبت شده است، ردیابی کند.

حداقل 13 نفر در ژوئن و جولای وارد بنادر بریتانیا شدند. با این حال، ارقام رسمی دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS) در مورد واردات نفت این کشور نشان می دهد که بریتانیا در آن ماه ها نفتی از روسیه وارد نکرده است.

به گفته کارشناسان دریایی، انتقال کشتی به کشتی از زمان تحریم های غرب علیه صادرات نفت روسیه در سال جاری رایج شده است.

میشل وایس بوکمن، تحلیلگر کشتیرانی و انرژی در مجله کشتیرانی Lloyd’s List به این روزنامه گفت: “انتقال کشتی به کشتی به روشی واقعا مفید برای پنهان کردن مقصد و مبدا محموله تبدیل شده است.” ایرانی‌ها این روش را شروع کردند، ونزوئلایی‌ها آن را کامل کردند و روس‌ها از استفاده از آن سود زیادی بردند. »

بر اساس گزارش Refinitiv Icon، یک شرکت ردیابی کشتی که انتقال کشتی به کشتی را ردیابی می کند، از ماه مارس تاکنون حدود 267 انتقال نفت روسیه از کشتی به کشتی در سراسر جهان صورت گرفته است.

تحریم نفتی انگلیس علیه روسیه قرار است از پنجم دسامبر اجرایی شود. با این حال، به گفته کارشناسان دریانوردی، به دلیل وجود نقاط ضعف در ثبت محموله و روش های انتقال کشتی به کشتی، در واقع جلوگیری از ورود نفت روسیه به بریتانیا حتی پس از آن تاریخ برای آن کشور دشوار خواهد بود.

از 24 فوریه که درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین آغاز شد، کشورهای اروپایی و ایالات متحده تحریم های متعددی را علیه مسکو اعمال کردند. از جمله این تحریم ها، تحریم واردات انرژی است. نفت و گاز روسیه و تحریم نفت و فرآورده های نفتی از 5 دسامبر اجرایی می شود

در آن زمان کشورهای اروپایی مجبور بودند وابستگی خود را به نفت روسیه کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید