اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب

ناسا امروز جمعه 13 فوریه در ساعت 11:00 به وقت شرق (19:30 به وقت تهران) کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و اولین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب را فاش کرد.

اعضای تیم وب برای هدایت تراز هر یک از 18 بخش آینه اصلی تلسکوپ، آن را روی یک ستاره درخشان دوردست متمرکز کردند. این ستاره خورشید مانند HD 84406 نام دارد و صورت فلکی دب اکبر تقریباً 241 سال نوری از زمین فاصله دارد و اکنون تصاویری از آن ثبت شده است.

این تصاویر که برای تراز و آماده سازی 18 قسمت وب آینه و تبدیل آنها به یک آینه ثبت شده اند، واضح نیستند و برای دستیابی به تصاویر با کیفیت بالاتر باید منتظر تلسکوپ باشیم تا مراحل تنظیم را به پایان برساند. برای انتشار اولین تصویر اصلی وب در چند ماه آینده. .

اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب

به گفته ناسا، تلسکوپ جیمزوب با استفاده از دوربین مادون قرمز NIRCam در حال تکمیل فاز اول فرآیند تراز چند ماهه خود است.

محققان با دو چالش روبرو هستند. ابتدا تأیید کنید که دوربین آماده جمع آوری نور از اجرام آسمانی است و سپس نور یک ستاره خاص را از طریق 18 بخش آینه اصلی دریافت می کند. نتیجه یک تصویر 18 نقطه ای با آرایش تصادفی نور ستاره است.

چیزی که شبیه یک تصویر ساده از نور یک ستاره کم نور است، اکنون مبنایی برای محققان است تا تلسکوپ را به گونه‌ای تنظیم کنند که این شبکه بتواند مناظر منحصربه‌فردی از کیهان را در تابستان امسال نشان دهد. طی ماه آینده، محققان به تدریج آینه های وب را تنظیم خواهند کرد تا زمانی که 18 تصویر به یک ستاره تبدیل شوند.

در طول فرآیند تصویربرداری که از 2 فوریه آغاز شد، این شبکه 156 جهت مختلف را در اطراف منطقه ای که قرار بود ستاره در آن قرار گیرد مشاهده کرد و با استفاده از دوربین مادون قرمز خود که حاوی 54 گیگابایت داده خام بود، 1560 تصویر ثبت کرد. انها ساختند.

این فرآیند معمولاً حدود 25 ساعت طول می کشید، اما تلسکوپ موفق شد ستاره را با تمام اجزای آینه ای خود در شش ساعت اول هدایت کند.

تصاویر ضبط شده با هم ترکیب شدند تا یک تصویر واحد بزرگ تولید کنند. تصویری که در بالا مشاهده کردید بخشی از تصویر اصلی بزرگتر است که بیش از دو میلیارد پیکسل است.

هر نقطه منحصر به فرد در تصویر یک ستاره با هر یک از 18 بخش آینه اصلی شبکه مشخص می شود.

اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب

سلفی روی آینه وب نیز با کمک یک لنز تصویری ویژه در تجهیزات دوربین مادون قرمز گرفته شده است. این تجهیزات برای تصویربرداری از خود تلسکوپ در نظر گرفته شده است. این سیستم فقط برای مقاصد مهندسی و سطح بندی وب استفاده می شود و کاربرد علمی ندارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که توسط موشک آرین 5 در 4 ژانویه 1400 پرتاب شد، در 25 فوریه به مقصد نهایی خود در لاگرانژ 2 رسید.

این رصدخانه مادون قرمز تشعشعات اجسام فضایی را تشخیص می دهد و طول موج هایی از 0.6 تا 28.5 میکرون را پوشش می دهد.

لاگرانژ 2 مکانی ایده آل برای تلسکوپ مادون قرمز است. در لاگرانژ 2، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا هستند، بنابراین جیمز وب می تواند تجهیزات و ابزار نوری خود را همیشه پشت خورشید و در سایه نگه دارد. بنابراین تجهیزات تلسکوپ برای نظارت بر تشعشعات فروسرخ که به صورت گرما احساس می کنیم سرد می ماند و تلسکوپ می تواند هر لحظه نیمی از آسمان را رصد کند و برای دیدن نیمه دیگر آسمان فقط باید چند لحظه صبر کرد. ماه برای این تلسکوپ به قسمت دیگری از آسمان سفر کنید و قسمت دیگری از آسمان را که قبلاً «پشت» خورشید بود، کشف کنید.

اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب

دیدگاهتان را بنویسید