این مبلغ از حقوق بازنشستگان کسر می شود!

این مبلغ از حقوق بازنشستگان کسر می شود!

شما سی سال کار می کنید و حق بیمه پرداخت می کنید. هر ماه یک سوم کامل حقوق هر کارگر مستقیماً بدون دخالت به حساب صندوق تامین اجتماعی واریز می شود. اما از این یک سوم، نه/بیست و هفتم آن وارد خزانه می شود و جمع بندی این مبالغ در طول سی سال، ظاهراً طبق قانون تأمین اجتماعی، باید برای تأمین تمام هزینه های درمانی بیمه شده تا پایان کار کافی باشد. از زندگی او

قانون تکالیف تامین اجتماعی مصوب 1368، ارائه خدمات درمانی رایگان به کارگران بیمه شده در کلیه بخشهای درمانی – مراکز خصوصی، دولتی و خصوصی را الزامی کرده است. اما مسیر «کالاسازی درمان» با این الزام قانونی مغایرت دارد. با گذشت زمان بازنشستگان و البته کارگران با پدیده ای به نام «بیمه تکمیلی» مواجه شده اند که هر ماه مقدار قابل توجهی از دستمزد آنها را به امید کاهش پرداخت از جیبشان می خورد. و علاوه بر همه اینها بازنشستگی که 30 سال مزایای درمانی پرداخت کرده است هنوز باید در زمان بازنشستگی حق بیمه پرداخت کند: دو درصد از مستمری هر بازنشسته بابت حق بیمه کسر می شود.

چرا دو درصد کسر می شود؟
کسر این مبلغ از حساب هر بازنشستگان پس از سی سال بیمه مورد انتقاد قرار گرفت. از آنجایی که اصولاً هزینه درمان پرداخت می شود، چرا که ما باید خودمان را به صورت اضافه تامین کنیم، چرا باید هر ماه دو درصد از حقوق بازنشستگی اضافه شود؟ فلسفه برداشتن آن دو درصد مازاد و تقسیم آن چیست؟

نظر عمومی کارگران بازنشسته در سال های اخیر این است که این دو درصد هزینه تهیه و چاپ سوابق بیمه کاغذی است. پس با حذف دفترچه های بیمه کاغذی، کسر این دو درصد نیز باید متوقف شود. اما در واقع کسر این دو درصد از مستمری مستمری بگیران بر اساس ماده 89 قانون تامین اجتماعی است. در ماده 89 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 آمده است: «اشخاصی که به موجب قوانین قبلی تأمین اجتماعی بازنشسته یا از کارافتاده شده و یا به موجب این قانون بازنشسته یا از کارافتاده شده اند و نزدیکترین افراد خانواده و نیز افراد. کسانی که با پرداخت دو درصد مستمری دریافتی از خدمات پزشکی مقرر در بندهای الف و ب ماده 3 این قانون مستمری ارثی دریافت می کنند برای ارائه خدمات درمانی توسط سازمان تامین می شوند. مابه التفاوت وجوه پرداختی بیمه شده موضوع این ماده به مبلغی که طبق مقررات قانون برای ارائه خدمات درمانی به کارکنان دولت باید پرداخت شود، توسط سازمان تامین خواهد شد.

با وجود قانونی بودن این دو درصد، حذف کسر آن، کارگران بازنشسته خواهان حذف آن هستند. احمد پنجکی (نایب رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در این خصوص می گوید: این موضوع چه قانونی باشد و چه نباشد، اکنون که مستمری بگیران از درمان رایگان و تکالیف قانون تکلیفی بهره مند نمی شوند، کسر دو درصد از مستمری ناعادلانه است. اگر این دو درصد قانون است و قانون تکلیفی، چرا در تمام مراکز درمانی کشور درمان رایگان انجام نمی شود؟ شما نمی توانید قانونی را اجرا کنید که به نفع تامین اجتماعی باشد، اما وقتی قانونی را به نفع مستمری بگیران اجرا می کنید، سال ها شلختگی و بی توجهی رخ می دهد.

هزینه های دو درصد چقدر است؟
علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه ایثارگران کار و کارشناس رفاه و تامین اجتماعی) در رابطه با فلسفه حقوقی کسر دو درصد می گوید: طبق ماده 89 قانون تامین اجتماعی این دو درصد جزء منابع برای اجرای قانون لازم؛ منابع قانون اجباری تا حدودی از طریق منابع هنر ارائه شده است. ماده 29 قانون تامین اجتماعی (همان 27/9 سابقه کار) و قسمتی دیگر از دو درصد ماده. 89; این دو درصد تنها کسورات قانونی از مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است.

اما بحث استفاده از این منابع منتفی است. واقعاً آن دو درصد کجا می رود؟ حالا که دفترهای کاغذی برداشته شده، این پول کجا خرج می شود؟ حیدری می گوید: اکنون که از هزینه های چاپ بروشورهای درمانی استفاده نمی شود، این منابع در جاهای دیگر در حوزه درمان مستمری بگیران استفاده می شود. در واقع خارج از حوزه درمان خرج نمی شود; به عنوان مثال، دو سال پیش هزینه عینک و سمعک ده برابر شد. خوب، مبالغ کسر در این بخش ها خرج می شود. در واقع جابجایی هزینه ها به جای چاپ دفترچه های پزشکی در جای دیگری خرج می شود.

اما به هر حال انتقاداتی وجود دارد. به گفته حیدری، یکی از انتقادات بخشنامه دو سال پیش سازمان تامین اجتماعی است که بر اساس آن «کسورات 2 درصد نباید کمتر از حداقل مستمری در ماده 111 باشد» که انحراف از موازین بیش نیست. عدالت بیمه؛ با این حساب مستمری بگیری که فقط ده روز مستمری ماهانه دریافت می کند باید همان مبلغ حداقل دستمزد را بپردازد. انصاف مستلزم آن است که کسر پزشکی متناسب با مستمری دریافتی باشد.

اما انتقاد عمده دیگر این است که الزامات قانون تامین اجتماعی اجرا نمی شود و به قوت خود باقی است. حیدری می گوید: قانون تکلیفی یک قانون پیشرفته و بسیار عالی در حوزه بیمه سلامت است اما اجرای آن نیازمند منابع کافی است. عدم پرداخت بدهی دولت به دلیل تورم شدید بخش پزشکی و درمانی، حتی با این کسورات، بودجه لازم تامین نمی شود.

هر چه بازنشستگان از افزایش هزینه های درمانی خسته شوند، کسر آن دو درصد از مستمری ناچیزشان برای سن و سال کار آزاردهنده تر می شود. وقتی بیمه پایه به اضافه اضافه این دو درصد هنوز برای پوشش هزینه های درمان کافی نیست، طبیعی است که یک تقاضای جمعی شکل بگیرد: یا لغو کسر این دو درصد یا اعمال قانون اجباری.

احمد پنجکی در ادامه در این باره توضیح می دهد: به تامین اجتماعی می گوییم بعد از گذشت سی سال از پرداخت تامین اجتماعی، دو درصد را پرداخت نکنیم، زیرا قانون اجباری را اجرا نمی کنید. درمان رایگان نه تنها وجود ندارد، بلکه سطح خدمات درمانی در مراکز خصوصی تامین اجتماعی نیز کاهش یافته است. حالا اگر یک مستمری بگیر بخواهد در یک مرکز املاک دندان بکشد (خدمات بسیار ساده) می گویند برو، یک ماه دیگر برگرد! یک مستمری بگیر با دندان درد باید یک ماه صبر کند. حال در این شرایط سوال ما این است که پولی که از ما می گیرند کجا می رود؟ چرا بازنشستگان باید به دنبال بیمه تکمیلی باشند زمانی که درمانگاه ها و مراکز املاک سازمان خدمات کافی ارائه نمی کنند، مستمری بگیر باید برای بیمه تکمیلی مراجعه کند. حالا فرآوری هلدینگ مالکیت یعنی خصوصی سازی و درآمدزایی را کرده اند! چرا من که سی سال است بیمه می پردازم نمی توانم رایگان و به موقع پول بگیرم؟ یک مستمری بگیر با ناراحتی قلبی چگونه می تواند شش ماه برای انتصاب خود صبر کند؟ آیا بیماری قلبی مورد انتظار است؟

وی تاکید می کند: اگر سازمان خدمات باکیفیت و رایگان ارائه کند، مشکلی نیست; اما حالا که خدمات ناکافی و کند و پولی است چرا دو درصد پرداخت کنید؟ اکنون دارو برای بازنشستگان مشکل ساز شده است. مستمری بگیر دیابتی با وجود همه بیمه ها باید ماهیانه از 500 تا 600 هزار تومان برای داروها بپردازد. داروها جزو بیمه ها نیست و این مشکل کمر بازنشستگان را خم کرده است. یک مستمری بگیر سرطانی به مرکز مراجعه می کند و 12 میلیون تومان وام مهم می خواهد تا بتواند داروی سرطان بخرد. 30 سال است که بیمه پرداخت نکرده ایم، به همین دلیل است که امروز بیمارستان های خصوصی هلدینگ هستند و مستمری بگیران از درمان رایگان و آبرومندانه محروم هستند!

به نظر می رسد کسر این دو درصد بر اساس حداقل آستانه مستمری قانونی بوده و به صورت خودکار اعمال می شود. اما قوانین دیگری هم داریم که ضمانت اجرای آنها وجود ندارد، از اصل 29 قانون اساسی تا قانون تکلیف تامین اجتماعی. بدیهی است وقتی ریش و قیچی به طور کامل در دست سازمان باشد، قانونی که منجر به کسر از دستمزد می شود، قطعا اجرا می شود، اما قانونی که برای صندوق تعهدات و تعهداتی ایجاد می کند، در پس زمینه تامین مالی و بوروکراسی و بوروکراسی باقی می ماند. هرگز رنگ اجرا را نمی بیند. بازنشستگان حق دارند بپرسند اگر به تعهدات قانونی عمل نمی شود، چرا کسر قانونی همچنان وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید