بازپرداخت 50 درصد حقوق کارمندان

بازپرداخت 50 درصد حقوق کارمندان

به نظر می رسد که بازیابی دستمزد کارمندان دولت محدود به همان ده یا پانزده درصد نخواهد بود که از اکتبر اعمال شده است. «فوق ویژه» نام رمز دیگری برای احیای نسبی حقوق برخی از زیرمجموعه‌های کارمندان دولت است. جمعی از مقامات شاغل در نهادها و دستگاه های مختلف اداری و اجرایی.

با این حساب به جز افزایش ده به بیست درصدی که از مهرماه بر اساس لایحه مصوب مجلس برای کارکنان وجوه کشور و ارتش اعمال شد و مشمولان می توانستند این افزایش را علاوه بر تفاوت ماه قبل، “قبل از پایان امسال.” » بسته به اینکه یک نهاد یا دستگاه اجرایی چقدر می تواند از بودجه اعتبار دریافت کند و بر اساس چه معیار و معیاری کارمندان و نیروهای خود را دسته بندی می کند، ممکن است موج جدیدی از افزایش حقوق به وجود بیاید. این افزایش می تواند تا 50٪ باشد. رقم قابل توجهی که ظاهراً به گیرندگان دستگاه های اجرایی در کشور داده می شود، باید خبر حاشیه ای باشد و زیاد در متن سروصدا نکند!

وام ۷ هزار میلیارد تومانی برای ترمیم دستمزد برخی

نگاهی می اندازیم به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورا؛ وی از اختصاص اعتبار جداگانه 7 هزار میلیارد تومانی برای افزایش فوق العاده ویژه احکام قانونی کارکنان دولت در قانون احیای حقوق خبر داد و اطمینان داد که این اعتبار به طور کامل توسط سازمان برنامه و بودجه “پیش بینی” شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه توضیح می دهد: موسسات می توانند با مجوز دولت تا سقف 50 درصد تحت عنوان فوق العاده ویژه و کارآمدی تصمیمات قانونی پرداخت کنند.

«کدام دستگاه ها» بر اساس «کدام اولویت» و تا چه اندازه از این اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی بهره مند می شوند، موضوعی است که به اولویت بندی نهادهای اجرایی کشور بستگی دارد. بی شک کارگروه هایی مانند پرستاران، حتی پرستاران بیمارستان های دولتی که به جای 15 سال سکوت مجبور بودند به مقدار ناچیز قاصدک بسنده کنند، مشمول این فوق العاده 50 درصدی نمی شوند.

بی شک از این مرمت فوق العاده و مثلاً حاشیه ای، املاک در دولت و دستگاه های اجرایی بیشترین سود را خواهند برد. کسانی که احتمالاً از دسامبر 50 درصد افزایش حقوق دریافت خواهند کرد. حتی در زیرمجموعه‌های دولتی تبعیض وجود دارد. پرستاران 15 سال دویدند تا مصوبه نرخ خدمات پرستاری را تضمین کنند، قانونی که به طور کامل تصویب شد و در نهایت هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار اعطا کردند که به گفته محمد شریفی مقدم تنها این اعتبار بود. به پرستاران شاغل در بخش دولتی مبالغ ناچیزی پرداخت می‌کردند و این اتفاق در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه رخ داد و گروه‌های دیگری از پرستاران از آن بی بهره بودند.

دبیر کل خانه سالمندان می گوید: پرستاران تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمارستان های خیریه نیز از این تعرفه ناقص و ناکافی محروم بودند. بعد از سال ها کار باید هزار میلیارد تومان اعتبار می دادند؟ آیا این تنها کمک پرستاران است؟

پرستاران یکی از مهمترین نیروهای دولتی هستند که وظیفه اصلی مراقبت از بیماران و ارائه خدمات پزشکی را بر عهده دارند. وقتی فقط هزار میلیارد تومان به آنها اختصاص داده شده است، واقعاً 7 هزار میلیاردی که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدعی تخصیص آن است، باید به کدام نیروها در کدام دستگاه های اجرایی برود؟ اولویت بندی چگونه انجام می شود چرا این تخصیص اعتبار نتیجه مشخص و دقیقی ندارد؟

و در مورد نادیده گرفتن قانون:

نه 90 هزار میلیارد تومان دادند و نه حقوق کارگران در شورای عالی کار ترمیم شد!

فراتر از اینها؛ وقتی ۷ هزار میلیارد تومان فقط برای صندوق های ویژه فوریتی برای برخی دستگاه های اجرایی در کشور برای ترمیم انتخابی حقوق ارتش تا سقف ۵۰ درصد در نظر گرفته می شود چرا ۹۰ هزار میلیارد تومان از قانون بودجه به تامین اجتماعی پرداخت نمی شود؟ چرا تمایلی به اعمال 25 درصد تناسب باقی مانده از سال قبل وجود ندارد؟ و چرا در شورای عالی کار هیچ تلاش و عزمی برای ترمیم دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته در نیمه دوم سال وجود ندارد؟

احمدی (کارگر بازنشسته) در این باره می گوید: وقتی می توانند ماهیانه 7 هزار میلیارد تومان به برخی از مسئولان اجرایی اختصاص دهند چرا هر ماه همین مبلغ به تامین اجتماعی پرداخت نمی شود؟ چرا 90 هزار میلیارد تومان که طبق قانون حداقل برای بدهی معوق 5 ماهه کارگران بازنشسته پرداخت نشده است؟ 90 هزار میلیارد تومان هم اعتبار پرداخت معوقات و هم اعتبار مورد نیاز برای اعمال توزیع متناسب باقی مانده را تامین می کند.

هنوز تمایلی به پرداخت 90 هزار میلیارد تومان بیمه اجتماعی وجود ندارد و این در شرایطی است که با ورود به نهمین ماه سال همچنان 25 درصد توزیع متناسب مستمری بگیران کار از سال قبل وجود دارد. فعالان صنفی بازنشسته انتظار دارند که این تعادل تا ژانویه نهایی شود. و در اینجا سؤالات بی پاسخ مانده است: چرا اینقدر شتاب و مقاومت برای تخصیص بودجه به وام پیش بینی شده در قانون وجود دارد؟ چرا دولت ابتدا به تعهدات قانونی و سپس افزایش دستمزد برخی از شهرک ها عمل نکرد؟

موضوع بعدی لزوم بازگرداندن دستمزد کارگران در نیمه دوم سال است. بازگرداندن دستمزدها به اندازه سبد معیشتی نیز یک نیاز اساسی است که به طور مداوم نادیده گرفته می شود. حسين حبيبي (عضو شوراي عالي شوراهاي اسلامي كار كشور) معتقد است: «شوراي عالي كار بايد دستمزد نيمه دوم سال كارگران را مسترد كند. دولت فقط به فکر زیرگروه های خودش است و می خواهد آنها را با اصلاحات مختلف راضی کند. آنها بحران معیشتی کارگران را نادیده می گیرند. دستمزد کارگران بستگی به تصمیم شورای عالی کار دارد و باید تصمیم کلی گرفته شود. کارفرمایان تا زمانی که کارگران تحت فشار و اجبار قرار نگیرند با افزایش دستمزد موافقت نمی کنند.

نتیجه

به نظر می‌رسد گفتمان‌هایی مانند «جبران قدرت خرید» و «کالابرگ» بدون اشاره عینی به واقعیت، مختص کارگران و فوق‌العاده خاص و استرداد حقوق، مختص اموال دولتی و نهادهای اجرایی است. با چنین ترتیبی باید پرسید که آیا تخصیص گزینشی اعتبارات دولتی بدون اولویت جامعه هدف و توزیع مجدد همان اعتبارات به نهادها و ارگان های مختلف راه حل اصلی بحران معیشتی است، بحرانی که تنها دولت را درگیر نمی کند. املاک و کارکنان

دیدگاهتان را بنویسید