امکان بازپرداخت 50 درصد حقوق کارکنان دولت یک بار دیگر

امکان بازپرداخت 50 درصد حقوق کارکنان دولت  یک بار دیگر

با این حساب به جز افزایش 10 تا 20 درصدی که از مهرماه بر اساس لایحه مصوب مجلس برای کارکنان مشمول اعتبارات ملی و لشگری اعمال شد و مشمولان توانستند این افزایش را علاوه بر افزایش قبلی دریافت کنند. مابه التفاوت ماهانه «قبل از پایان سال جاری» » بسته به اینکه یک نهاد یا دستگاه اجرایی چقدر می تواند از بودجه اعتبار دریافت کند و با چه شاخص و معیاری کارکنان و نیروهای خود را دسته بندی می کند، ممکن است موج جدیدی از افزایش حقوق ایجاد شود. . این افزایش می تواند تا 50٪ باشد. رقم قابل توجهی که ظاهراً به گیرندگان دستگاه های اجرایی در کشور داده می شود، باید خبر حاشیه ای باشد و زیاد در متن سروصدا نکند!

وام ۷ هزار میلیارد تومانی برای ترمیم حقوق برخی کارمندان

نگاهی به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مؤید این نکته است. حاجی بابایی از اختصاص 7 هزار میلیارد تومان اعتبار جداگانه برای افزایش فوق العاده احکام قانونی کارکنان دولت در قانون اعاده حقوق خبر داد و اطمینان می دهد که این تخصیص به طور کامل توسط سازمان برنامه و بودجه پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز توضیح می دهد: تسهیلات تا سقف 50 درصد با مجوز دولت تحت عنوان فوق العاده ویژه و اثربخشی مصوبات قانونی قابل پرداخت است.

«کدام دستگاه ها» بر اساس «کدام اولویت» و تا چه اندازه از این اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی بهره مند می شوند، موضوعی است که بستگی به اولویت بندی نهادهای اجرایی کشور دارد. بدون شک گروه های درآمدی مانند پرستاران، حتی پرستاران بیمارستان های دولتی که به جای تعرفه 15 ساله مجبور به پرداخت مبلغ ناچیزی از کمک هزینه قاصدک شدند، مشمول این 50 درصد فوق العاده ویژه نخواهند شد، اما مزیت ترین آنها این مرمت فوق العاده است. اموال دولت و دستگاه های اجرایی خواهد بود که مثلاً حاشیه ای خواهد بود. کسانی که احتمالاً از دسامبر 50 درصد افزایش حقوق دریافت خواهند کرد. حتی در تقسیمات خود دولت نیز تبعیض آشکار وجود دارد. پرستاران 15 سال برای تایید نرخ خدمات پرستاری دویدند، قانونی که به طور کامل تصویب شد و در نهایت هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار اختصاص دادند که به گفته “محمد شریفی مقدم” فقط برای پرداخت مبالغ ناچیزی به پرستاران شاغل در بخش استفاده می‌شد که در بیمارستان‌های دانشگاهی به اطلاع عموم رسید و سایر گروه‌های پرستاری بدون سهم ماندند.

دبیرکل خانه سالمندان می گوید: پرستاران تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمارستان های خیریه نیز از این تعرفه ناقص و نامناسب محروم بودند. بعد از سال ها کار باید هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص می دادند و سهم پرستاران فقط همین بود؟

حبیبی: شورای عالی کار باید حقوق نیمه دوم کارگران را ترمیم کند. دولت فقط به فکر زیرمجموعه های خودش است و می خواهد با اصلاحات مختلف رضایت آنها را جلب کند و هیچ توجهی به بحران معیشت کارگران ندارد.

پرستاران یکی از مهمترین نیروهای دولتی هستند که وظیفه اساسی مراقبت از بیماران و ارائه خدمات پزشکی را بر عهده دارند. سوال اینجاست که وقتی فقط هزار میلیارد تومان به آنها اختصاص می یابد، 7 هزار میلیاردی که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدعی است اختصاص داده شده است، کدام نیروها باید به کدام دستگاه های اجرایی اختصاص داده شوند، اولویت بندی چگونه است و چرا این تخصیص اعتبار نتیجه ای ندارد آیا واضح و دقیق نیست؟

قوانینی که شامل کارگران نمی شود

جدای از آنها وقتی 7 هزار میلیارد تومان فقط به عنوان یک فوریت به ویژه به برخی دستگاه های اجرایی کشور برای ترمیم انتخابی حقوق ارتش تا سقف 50 درصد اختصاص می یابد چرا 90 هزار میلیارد تومان از قانون بودجه نیست. به تامین اجتماعی کمک کرده و چرا اراده ای برای اجرای 25 درصد وجود ندارد آیا تناسبی با باقیمانده سال گذشته و در شورای عالی کار وجود ندارد و تلاش و اراده ای برای ترمیم دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته مشمول قانون کار وجود ندارد. در نیمه دوم سال؟

حاجی بابایی: اعتبار جداگانه ای بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان برای افزایش فوق العاده فوق العاده توسط سازمان برنامه در نظر گرفته شده و نهادها می توانند تا سقف 50 درصد با مجوز دولت تحت عنوان فوق العاده ویژه و اثربخشی تصمیمات قانونی پرداخت کنند.

احمدی کارگر بازنشسته در این باره می گوید: وقتی می توانند ماهیانه 7 هزار میلیارد تومان به برخی از مسئولان اجرایی اختصاص دهند چرا هر ماه همین مبلغ به تامین اجتماعی پرداخت نمی شود؟ چرا حداقل بابت بدهی معوق 5 ماهه مستمری بگیران کارگری 90 هزار میلیارد تومان که طبق قانون لازم است پرداخت نشد؟ 90 هزار میلیارد تومان هم اعتبار پرداخت معوقات و هم اعتبار مورد نیاز برای اعمال توزیع متناسب باقی مانده را تامین می کند.

با وجود تاکید وزیر کار بر عزم دولت برای اجرای قانون بودجه، هنوز اراده ای برای پرداخت 90 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی وجود ندارد و این در شرایطی است که با ورود به نهمین ماه سال، 25 درصد نیروی کار بازنشستگان تناسبی از سال قبل هنوز باقی مانده است. فعالان بازنشسته صنفی انتظار دارند این تراز تا دی ماه نهایی شود و در اینجا سؤالاتی بی پاسخ وجود دارد که چرا این مقاومت در برابر تامین اعتبار قانونی از بودجه وجود دارد و چرا دولت ابتدا به تعهدات قانونی و سپس حقوق ها عمل نمی کند. از برخی افزایش خواص؟

موضوع بعدی لزوم ترمیم حق الزحمه نیروی کار در نیمه دوم سال است. بازگرداندن دستمزد به عنوان حداقل سبد معیشتی نیز یک نیاز اساسی است که مدام نادیده گرفته می شود. حسین حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور معتقد است: «شورای عالی کار باید دستمزد نیمه دوم کارگران را ترمیم کند». دولت فقط به زیرمجموعه های خود اهمیت می دهد و می خواهد با تعمیرات مختلف رضایت آنها را جلب کند و هیچ توجهی به بحران معیشت کارگران ندارد. دستمزد کارگران بستگی به تصمیم شورای عالی کار دارد و باید تصمیم کلی گرفته شود. کارفرمایان تا زمانی که کارگران تحت فشار و اجبار قرار نگیرند با افزایش دستمزد موافقت نمی کنند.

به نظر می رسد گفتمان هایی مانند «جبران قدرت خرید» و «کالابرگ» بدون اشاره عینی به واقعیت مختص کارگران است و ویژه و اعاده حقوق فوق العاده مختص املاک دولت و نهادهای اجرایی است. با چنین ترتیبی، باید پرسید که آیا توزیع اعتبارات دولتی براساس سلیقه، بدون در نظر گرفتن اولویت جامعه هدف و توزیع اعتبارات یکسان به نهادها و سازمان های مختلف، راه حل اصلی بحران معیشتی است؟ بحرانی که نه تنها دارایی های دولتی و کارمندان را تحت تاثیر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید