بانک مرکزی به ادعای رئیس سابق در خلق پول پاسخ داد

بانک مرکزی در واکنش به توئیت جدید همتی، رئیس سابق بانک مرکزی نوشت: با متر و ترازوی آقای همتی تنها در سال ۲۰۱۹ پولی معادل ۱۰۰ برابر کل دوره خلقت ایجاد شد!

به گزارش خبرگزاری موج


، بانک مرکزی رئیس سابق بانک مرکزی در واکنش به توئیت جدید همتی نوشت: با متر و ترازوی آقای همتی تنها در سال 2019 معادل 100 برابر کل دوره خلقت پول ایجاد شد!

صرف نظر از روش نادرست و گمراه کننده رئیس سابق بانک مرکزی در تجزیه و تحلیل مبالغ نقدی (فقط مقایسه سطح متغیرهای موجودی و بی توجهی به تغییرات رشد آنها در یک بازه زمانی) بررسی روند رشد نقدینگی طی دو سال گذشته نشان دهنده ثبات مدیریت نقدینگی و حرکت این متغیر کاملاً بر اساس مسیر برنامه ریزی شده توسط بانک مرکزی است.

رجوع به ارقام رشد نقدینگی سال های 1398 تا 1400 و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی سال های 1401 و 1402 می تواند معیار مناسبی برای قضاوت درباره مدیریت پول در دوره مدیریت آقای همتی در بانک مرکزی و دوره فعلی باشد. .

بی شک روند صعودی رشد نقدینگی و رکورد بی سابقه مقادیر این متغیر در پایان سال 1398 و نیمه اول سال 1393 معضلی بسیار نگران کننده است که ادامه آن ممکن است اقتصاد کشور را در معرض مشکلات و مشکلات مختلفی قرار دهد. خطرات در حالی است که افزایش نااطمینانی در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور اثرات مخربی بر متغیرهای کلان اقتصادی داشته است.

اکنون که حدود 2 سال از آن لحظه نگران کننده می گذرد، متغیرهای پولی کشور در وضعیت نسبتاً ثابتی قرار دارند و آمارها نشان می دهد که اهداف بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و ماندن در محدوده تعیین شده محقق شده است.



آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها