با پدیده جذاب پرسپولیس آشنا شوید

با پدیده جذاب پرسپولیس آشنا شوید

مهدی عبدی فصل گذشته 40 ماه موفق به گلزنی نشد و به همین دلیل خیلی ها به دنبال او هستند. این روند در ابتدای نیمه دوم اصلاح شد و مهاجم مازندرانی پرسپولیس موفق شد گل های بسیار مهمی را برای این تیم به ثمر برساند. عبدی نیز فصل جدید را خوب آغاز کرد و در بازی دوم مقابل نساجی موفق شد دبل ثبت کند. به خصوص گل دوم او در این دیدار بسیار زیبا بود.

عبدی در شرایطی خوش درخشید که رقبایی چون عیسی القطر و حامد پاکدل در خط حمله حضور دارند و این باشگاه به زودی مهاجم خارجی جدیدی جذب خواهد کرد.

با این حال او ثابت کرد که در لیگ بیست و یکم قصد ندارد به این راحتی تسلیم شود. در مجموع به نظر می رسد عبدی از قابلیت های فنی خوبی برخوردار است که برخی از آنها هنوز شکوفا نشده و به نمایش گذاشته نشده است. از جهاتی شبیه روزهای اول حضور مهدی طارمی در پرسپولیس است. این عبدی و این طارمی شباهت هایی دارند و البته تفاوت های مهمی هم دارند.

3 شباهت
آرامش: مهم ترین وجه شباهت مهدی عبدی به طارمی، آرامش اوست. بی شک همین عامل به رشد مهاجم بوچر کمک زیادی کرد و او را به سطح اول فوتبال اروپا رساند. عبدی هم همینطور آرام و بی خیال. گل دوم او به نساجی که حاصل ضربه سر استثنایی و ضربه پایانی بازیکن غیرمتخصص بود، این ویژگی را به خوبی نشان داد. عبدی در دربی فصل گذشته خیلی از این کارها کرد و به جرات می توان گفت محمود فکری را در یک قدمی استقلال هل داد. معرفی میدان های بزرگ یکی دیگر از شباهت های عبدی و طارمی است که احتمالاً از همین خونسردی ناشی می شود. اگر مهاجم بوچر درهای چلسی و لیورپول را مانند آب باز کند، عبدی در نیمه نهایی و فینال لیگ قهرمانان اروپا گل خواهد زد.

فرصت: مهدی عبدی هم مثل طارمی بوی موقعیت گل می دهد. او خود را به خوبی در جایی قرار می دهد که توپ به آن می رسد و می تواند دروازه حریف را باز کند. عبدی را گاهی می توان به خاطر توانایی های سوزانش مورد انتقاد قرار داد، اما یادتان باشد که انتقادات زیادی هم به طارمی وارد شد. مهاجمان زیادی هستند که نمی توانند به راحتی خود را در موقعیت گل قرار دهند. این به خودی خود یک مهارت یا شاید یک نبوغ است.

بی باکی: عبدی هم مثل طارمی ترسی از زدن توپ به دروازه ندارد. این عامل برای مهاجمان حیاتی است. خیلی از مهاجمان می ترسند ضربه بزنند و موقعیت خود را از دست بدهند، اما عبدی اینطور نیست. یادتان هست چه چیزی باعث شهرت عبدی شد؟ اینکه در اولین بازی خود برای پرسپولیس نترسید و اولین توپی که زیر پایش افتاد را در دروازه استقلال زد. این توپ در میان 80 هزار نفر با اشتباه حسین حسینی به گل تبدیل شد و تولد یک ستاره را دنبال کرد. گل اول عبدی مقابل نساجی هم همینطور بود. ضربه او را زد و علیرضا حقیقی خطا کرد. مهدی طارمی نیز دقیقا همین ویژگی ها را دارد و بسیاری از گل های این بازیکن به دلیل نترس بودن او هنگام شوت توپ به سمت دروازه است.

2 تفاوت
تنوع فنی: مهدی طارمی استعدادهای متفاوتی در زمینه های مختلف دارد. تمام هنر این بازیکن فقط گلزنی نیست. در تمام این سال ها بحث بر سر توانایی او در گرفتن پنالتی از مدافعان بسیار داغ بوده است. و داور و مدافع و همه تماشاگران مسابقه. گاهی همه می دانند طارمی همین الان پنالتی می گیرد اما باز هم بازیکن حریف را مجبور به اشتباه می کند! طارمی در ارسال پاس گل برای هم تیمی هایش نیز بازیکنی استثنایی و موفق است. این بازیکن در 61 بازی برای پورتو 20 پاس گل داده است. این یعنی میانگین یک پاس گل در هر 3 بازی. فوتبال عبدی اینقدر متنوع است؟ قطعا نه. او بیش از این باید روی تقویت سایر جنبه های بازی خود کار کند.

تلاش و دوندگی: بدون تعارف مهدی عبدی در بحث دوندگی و مطبوعات فردی اصلاً قابل مقایسه با طارمی نیست. مهاجم ایرانی پورتو در 3 دیدار ابتدایی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 33 کیلومتر دوید. این یعنی بیش از هر بازیکن دیگری در قاره سبز! طارمی توپی از آتش است. او مدام در حال دویدن، مبارزه و گرفتن توپ است. اما چنین ویژگی هایی در فوتبال عبدی دیده نمی شود. به نظر می رسد مهاجم مازن پرسپولیس تنها یک مهاجم محسوب می شود اما با این طرز تفکر در همان سطح باقی خواهد ماند. اگر عبدی بیشتر تلاش کند قطعا جواب بهتری خواهد گرفت. او اکنون مجبور نیست به سطح مهدی طارمی برسد اما قطعا از جایگاه فعلی اش بالاتر خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید