برخورد کشتی ناشناس با شناور ایرانی در خلیج فارس / دو نفر مفقود و چند نفر مجروح شدند / ارتش کشتی را توقیف کرد

برخورد کشتی ناشناس با شناور ایرانی در خلیج فارس / دو نفر مفقود و چند نفر مجروح شدند / ارتش کشتی را توقیف کرد

پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت: یک فروند شناور متجاوز ناشناس که شب گذشته در خلیج فارس با شناور ایرانی برخورد کرد و باعث ناپدید شدن و زخمی شدن چند خدمه ایرانی شد، توسط نیروی دریایی ارتش شناسایی و به دام افتاد. ارتش در دریای عمان

در ادامه این پیام آمده است: بر اثر برخورد شناور ناشناس با شناور ایرانی در آب های خلیج فارس که منجر به جان باختن دو نفر و مجروح شدن چند نفر دیگر از خدمه آن شناور شد، ناشناس شناور با تخطی از قوانین بین المللی درگیری به کمک کشتی و مجروحان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست مرکز نظارت و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مرکز بین المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار یک شناور ناشناس را در دریای عمان رهگیری، شناسایی و توقیف کرد.

بر اساس این گزارش، در این عملیات ناوشکن بایندر به دستور قضایی نیروی دریایی ارتش، کشتی متخلف را که پرچم مارشال آن در حال منحرف شدن بود، رهگیری و به سمت آبهای ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.

پیش از اعلام ارتش ایران، نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه، نام این شناور را «Advantage Sweet» اعلام کرد و اظهار داشت: این نفتکش هنگام توقیف پیام مضطرب ارسال کرد. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و تضعیف امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: 27 آوریل، حدود ساعت 13:15 به وقت محلی، نفتکش Advantage Sweet با پرچم جزایر مارشال در حین عبور از آب های خود مورد حمله نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت. اینترنشنال در خلیج عمان تسخیر شد. این تانکر هنگام توقیف زنگ خطر صادر کرد. ناوگان پنجم آمریکا وضعیت را زیر نظر دارد. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و تضعیف امنیت و ثبات منطقه است. دولت ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ادامه آزار و اذیت کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است. طی دو سال گذشته، ایران دست کم پنج کشتی تجاری را که در خاورمیانه تردد می کردند به طور غیرقانونی توقیف کرده است.

برخی رسانه های بین المللی گزارش دادند که داده های ردیابی ماهواره ای کشتی از پایگاه داده ترافیک دریایی (MarineTraffic.com) نشان می دهد که این نفتکش عصر پنجشنبه در خلیج عمان در شمال مسقط، پایتخت عمان بوده است. این نفتکش به تازگی از کویت حرکت کرده بود و به مقصد هیوستون، تگزاس در فهرست قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید