برخی از مناطق اصفهان 13 سانتیمتر در سال غرق می شوند! جریان مداوم رودخانه زایند و کنترل خروج

زمان: 15:06
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776784

معاون سازمان آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه از سال 1981 سطح سفره های زیرزمینی در استان کاهش یافته است ، گفت: تخمگذار 13 سانتی متر در سال است. “ما داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته صاحب خبر ؛ نشست “اولین مسئله ، پدیده خشکسالی و پوشش زمین در حوضه آبریز زنجندرود” به عنوان وبینار در سلسله جلسات تخصصی “دانشگاه حل مشکل” توسط اساتید بسیجی استان اصفهان با همکاری برگزار شد. با دانشگاه آزاد اسلامی در شرق اصفهان.

این جلسه به ریاست مسعود نصری ، یکی از اعضای هیئت مدیره موسسه آب انجام شد و در مورد اهمیت موضوع غرق شدن و تهدید استان صحبت کرد و گفت که بسیج 35 مسأله مشکل مدار را برای معلمان استان اصفهان شناسایی کرده است. وی سخنران اصلی را به دکتر بابک ابراهیمی ، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره سازمان آب منطقه ای اصفهان تحویل داد.

* وضعیت آبهای زیرزمینی در همه دشتهای کشور بحرانی است

معاون سازمان آب منطقه ای اصفهان در ابتدای سخنان خود با کمک مدل های سه بعدی و ارائه نمودارها و نقشه ها مشکل و غرق شدن تعریف شده ، انواع آن و دلایل این پدیده را به طور کلی توضیح داد.

ابراهیمی گفت که ایران دارای بالاترین برداشت آب زیرزمینی در جهان است ، بنابراین تخمین زده می شود که سالانه 6 میلیارد متر مکعب آب اضافی از این منابع استخراج می شود. این امر همچنین در حدود 609 منطقه مورد مطالعه بحرانی شده است ، در 359 منطقه برداشت آب به طور کامل ممنوع یا ممنوع اعلام شده است و در استان اصفهان با وضعیت بدی روبرو هستیم ، بنابراین از 35 سفره آب در استان ، 27 سفره آب بحرانی یا ممنوع

این عضو هیئت مدیره سازمان آب منطقه ای اصفهان ، غرق شدن را نتیجه عدم تعادل در چرخه تغذیه و مصرف سفره های زیرزمینی عنوان می کند و می گوید: وی افزایش مصرف آب ، اجرای پروژه های صنعتی ، تمرکز جمعیت در مناطق خشک را مد نظر دارد. منطقه ای مانند اصفهان و غیره به عنوان عواملی که در نهایت باعث این عدم تعادل شد.

وی به خشک شدن تالاب گاهونی ، خشک شدن رودخانه زاینده رود ، کاهش سطح آب در سفره های زیرزمینی با خروج بیش از حد از منابع آب تجدیدپذیر و … اشاره کرد. یکی از این پیامدها

3 خبر خاکستری

* از دهه 60 قرن گذشته نسبت به سرپناه هشدار داد

معاون سازمان آب منطقه ای استان در پاسخ به این س whetherال که آیا پوشش زمین غیرقابل پیش بینی است یا خیر ، گفت: این موضوع از دهه 60 مطرح شده و از آن زمان کارشناسان در مورد آن هشدار می دهند.

ابراهیمی با نشان دادن نقشه تراکم چاه های آب زیرزمینی استان و همچنین نقشه تراکم زمین های کشاورزی ، از همزمانی نقاط متراکم این نقشه ها با نقاط فرونشست استان خبر داد و گفت: در برخی سطح آبهای زیرزمینی استان بالای 70 متر سطح آب زیرزمینی کاهش یافته است.

یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان آب منطقه ای ضمن نشان دادن موجودی آبخوان های مختلف استان از دشت مهیار تا دشت دامنه داران ، دشت برخوار و … در مورد روند کاهشی آب در در 40 سال گذشته که اطلاعات در دسترس است ، همه سفره های آبخوان. کاهش سطح آبهای زیرزمینی

وی افزود: در سراسر استان اصفهان طی این چهار دهه ، بیش از 11 میلیارد متر مکعب از منابع زیرزمینی تجدید ناپذیر را در انباشت تجمعی و طولانی مدت استخراج کرده ایم که سالانه حدود 360 میلیون متر مکعب به آن اضافه می شود. “

معاون سازمان آب منطقه ای با تاکید بر اینکه برداشت بیش از حد آب در بخش کشاورزی مهمترین عامل در برهم خوردن تعادل بین ورودی و خروجی آبخوان است ، گفت: رقم بسیار بالایی برای این حوضه تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

* برخی از نقاط اصفهان سالانه 13 سانتی متر غرق می شوند

ابراهیمی با نگاهی دقیق به وضعیت سفره های زیرزمینی و غوطه وری در قسمت مرکزی استان مانند نجف آباد ، اظهار داشت: آنها دریافتند که در نتیجه این برداشت ، سطح سفره های آب زیرزمینی در این مناطق کاهش یافته است و ما در حال حاضر شهادت در این مناطق غوطه وری در مناطق مختلف اصفهان متفاوت است و از 9 میلی متر تا 13 سانتی متر در سال است.

یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان آب منطقه ای اصفهان نیز در مورد اجرای طرح 15 نقطه ای برای احیا و ایجاد تعادل در این سازمان برای کنترل برداشت آب ، کاهش سرعت حفر چاه های غیرمجاز و موارد دیگر صحبت کرد. وی از مشکلات حل این مسئله در سطح استان ها صحبت کرد و گفت: از سال 1992 ، ما 3543 دستگاه حفاری غیرمجاز را فقط در مجموعه سکوهای حفاری غیرمجاز ضبط و جمع آوری کرده ایم که نیاز به جمع آوری هر یک از این سکوها دارد. ثبت و پیگیری می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه همه نقاط استان و کشور از این پدیده متاثر هستند ، تنها راه مقابله با این موضوع را سازگاری با این اکوسیستم و پتانسیل های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: سال گذشته سندی تهیه شد و دستگاه های مختلف آنها سند خود را به وزارت نیرو ارسال کردند و در آنجا به عنوان یک سند بالادستی تصویب شد.

قائم مقام سازمان آب منطقه ای اصفهان گفت: یکی از مشکلات در این زمینه صادرات آب عملاً از طریق کشت محصولات کشاورزی بر پایه آب مانند هندوانه و صادرات آن به خارج از استان است. نظارت صنعتی از آبهای منطقه سازمان صحبت کرد و افزود: “در نتیجه این مشاهدات ، تاکنون تعداد قابل توجهی چاه غیرمجاز در صنایع مشاهده نشده است.”

5 خبر خاکستری

وی گفت: “ما باید بتوانیم آب را در بالادست تخلیه کرده و آب را به رودخانه پمپ کنیم تا بتوانیم بسیاری از مشکلات را با مدیریت مصرف زیاد حل کنیم.” وی افزود: بسیاری از بودجه هایی که به مردم اختصاص داده می شود بیش از ظرفیت حوضه آبریز است و باید با خرید و تعدیل این توزیع ها تعادل حوضه را بازیابی کنیم.

یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان آب منطقه ای گفت: برای مدیریت م effectivelyثر ، باید شفافیت و حاکمیت قانون را در دستور کار قرار دهیم و اقداماتی مانند حسابداری شفاف آب و ایجاد بازار آب محلی برای کنترل مصرف را انجام دهیم. به

ابراهیم در پایان سخنان خود تاکید کرد: اولین قدم برای حل مشکل غرق شدن جلوگیری از توسعه زمین های کشاورزی بالادست حوضه آبریز زاینده رود و خرید مجدد زمین و توزیع در اختیار مردم است.

* جریان مداوم از زاینده رود و کنترل برداشت ها. استراتژی مقابله

در ادامه این وبینار ، دکتر محمد کوشفر ، از اعضای هیات علمی دانشگاه اسلامی آزاد و از فعالان محیط زیست ، نکاتی را در این زمینه بیان کرد.

وی غرق شدن را خطرناک ، با عواقب جبران ناپذیر و خسارات جبران ناپذیر توصیف کرد و این پدیده را در اصفهان از نظر شدت ، تعداد زیاد افراد در معرض خطر و میزان سرمایه در معرض خطر مضاعف دانست.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منبع اصلی غذای سفره های زیر زمینی اصفهان و برهار زاینده رود است و تنها راه جلوگیری از غرق شدن اصفهان جریان مداوم زاینده رود است.

کوشفر علت اصلی خشکسالی در رودخانه زایند را مداخله انسانی عنوان کرد و حتی علت خشکسالی را می توان مداخله انسان عنوان کرد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه باید همه جنبه های زندگی در این منطقه را با شرایط موجود تطبیق دهیم گفت: استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری به عنوان دو استان حوضه آبریز زاینده رود و در ایجاد این شرایط آنها مقصر هستند و باید قدم بردارند. ، برای جبران این خطاها ضمن اعتراف به کاستی های آنها.

وی دو راهبرد اصلی برای مقابله با مشکل غرق شدن را بیان کرد: جریان دائمی رودخانه زایند و کنترل برداشت ها ، اشاره کرد که زمان زیادی را برای مقابله با غرق شدن از دست داده ایم و بر لزوم اقدام فوری برای مقابله با این مشکل تاکید کرد. سطح ملی

همچنین هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از کمبودهای انجمن های علمی در بیان واقعیت های حوزه زاینده رود و توضیح مشکلات این حوضه خبر داد و خواستار برگزاری جلسات بیشتر جهت اطلاع عموم مردم از این موضوع و خطر شد.

2 خبر خاکستری

* سیاست های غلط آب

سخنران دیگر این جلسه عباس سلیمانی ، کارشناس ارشد پروژه های انتقال آب در مشاوره های مهندسی بود. وی با اشاره به اینکه یکی از روش های کنترل برداشت آب ، بهبود مدل آبیاری محصولات کشاورزی است ، استراتژی تغییر مدل آبیاری از آبیاری غوطه ور به آبیاری بارانی را به چالش کشید و دلایلی را مغایر با منافع سفره های آب زیر نظر قرار داد.

این کارشناس آب گفت: حدود 400 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در 14 شهر حوضه آبریز زاجندرود مصرف شد.

سلیمانی گفت: با انتقال بین 800 میلیون متر مکعب آب از 6 میلیارد متر مکعب حوضه آبریز سالانه کارون بزرگ به حوضه زاجندرود ، این رودخانه می تواند به طور مداوم به جریان خود ادامه دهد.

وی از ضرورت جلوگیری از توسعه کشاورزی صحبت کرد و پروژه کشاورزی 150 هزار هکتاری خوزستان را به عنوان نمونه ای از این توسعه ذکر کرد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید