برگه حقوق بازنشستگان چه شد؟

برگه حقوق بازنشستگان چه شد؟

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند علاوه بر افزایش سن بازنشستگی که اصلاحی پارامتریک محسوب می شود، باید سایر لایه های مربوط به بحران بازنشستگی نیز اصلاح شود.
رضا کاشف یکی از مدیران سابق صندوق بازنشستگی کشوری می گوید: تقریباً همه نهادها و سازمان های کشور به این نتیجه رسیده اند که نظام بازنشستگی در ایران نیازمند 3 اصلاح همزمان شامل اصلاحات سیستمی، ساختاری و در نهایت اصلاح پارامتری است. اصلاح مجلس برای افزایش سن بازنشستگی یک تعدیل پارامتریک است. به گفته وی یکی از اصلاحاتی که باید انجام شود توسعه صندوق های بازنشستگی خصوصی است.

در چنین شرایطی یکی از این لایه‌ها بهبود وضعیت نظام بازنشستگی در ایران است که در اصلاحات نظام گنجانده شده است، توسعه صندوق‌های بازنشستگی اضافی که گام مهمی برای بهبود معیشت کارکنان پس از بازنشستگی است.

این مسیری است که بسیاری از کشورهای جهان طی کرده اند و اکنون صندوق های بازنشستگی تکمیلی دنیا با این رویه وجوه زیادی را به دست آورده اند.

بر اساس آمارهای اخیر، ارزش دارایی های تحت مدیریت صندوق های بیمه بازنشستگی تکمیلی تنها در آمریکا 32000 و در اتحادیه اروپا 33000 میلیارد دلار است. در ایران اما تاکنون چنین صندوق هایی وجود نداشته و با مجوزهای صادره از بورس، توسعه این صندوق ها تضمین شده است. بنابراین در 2 روز گذشته ثبت نام اولین صندوق بیمه بازنشستگی تکمیلی در ایران آغاز شده است و در حال حاضر همانطور که یکی از مسئولان سازمان بورس اعلام کرده این صندوق ها به سرعت در ساختار بازار سرمایه توسعه خواهند یافت.