تاکتیک های آمریکا در مقصر دانستن ایران؛ از تعیین ضرب الاجل تا بازتولید برگه اطلاعات

رئیس تیم مذاکره کننده بیل مکانیکی کشورمان عصر پنجشنبه در ادامه رایزنی ها و دیدارهای دیپلماتیک خود با نمایندگان سه کشور اروپایی نیز حضور داشت.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه، در جریان دیدارهای فشرده در وین با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد. اولیانوف با اشاره به این نشست در توییتر نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی حیاتی در ازسرگیری اجرای برجام دارد.


تاکتیک های آمریکا در مقصر دانستن ایران؛  از تعیین ضرب الاجل تا بازتولید برگه اطلاعات

به گفته مذاکره کنندگان و حاضران در مذاکرات وین، مذاکرات رو به پایان است و آمریکا به عنوان کشوری خارج از برجام باید تصمیمات خود را برای رعایت شرایط ایران برای بازگشت به برجام اتخاذ کند.

علی باقری چهارشنبه شب درباره مذاکرات وین در توئیتی نوشت: پس از هفته ها گفت وگوی فشرده، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم، اما تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافقی صورت نمی گیرد.

وی افزود: رسیدن به این هدف مستلزم واقع بینی، پرهیز از اسراف و توجه به تجربه چهار سال اخیر است; زمان آن فرا رسیده است که طرف های مذاکره کننده ما تصمیم بگیرند.


تاکتیک های آمریکا در مقصر دانستن ایران؛  از تعیین ضرب الاجل تا بازتولید برگه اطلاعات

به گزارش ایرنا، تحرکات و تعداد اعضای هیئت های مذاکره کننده در وین در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به گفته یک منبع آگاه غیرایرانی، در روزهای اخیر تعداد هیئت های مذاکره کننده سه کشور اروپایی افزایش یافته و از صبح تا دیروقت در ساختمان محل مذاکرات، جلسات منظمی را برگزار می کنند.

در روزهای اخیر تعداد اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان افزایش یافته و کارشناسانی از جمهوری اسلامی ایران برای انجام مطالعات و رایزنی های فنی دقیق تر به روند گفت و گو پیوستند.

روسیه نیز بر موضع جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند و معتقد است که آمریکا باید اولین گام را برای دستیابی به توافق نهایی بردارد. میخائیل اولیانوف پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت: من در یکی از توییت های خود اشاره کردم که مذاکرات در وین در مرحله نهایی است. همین دیروز، آقای باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران در توییتر نوشت که زمان تصمیم گیری نهایی فرا رسیده است. وی افزود که از نظر او کاملا حمایت می کند.

دیپلمات ارشد روسی در پاسخ به این سوال که چه کسی باید در این مرحله تصمیم بگیرد، گفت که مذاکرات یک فرآیند چندجانبه است و همه طرف ها در آن مشارکت دارند.


تاکتیک های آمریکا در مقصر دانستن ایران؛  از تعیین ضرب الاجل تا بازتولید برگه اطلاعات

رویترز پنجشنبه شب گزارش داد که بخشی از توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 در وین حاصل شده است، در حالی که به گفته اکاویتورز، مذاکره کننده ارشد ایران در وین، مذاکرات به روزهای مذاکرات رسیده است.

البته این اولین بار نیست که رویترز به نقل از منابع ناشناس اخبار این مذاکرات را منتشر می کند، اما به نظر نمی رسد آخرین اشاره نامعتبر به محتوای توافق در این مقطع خاص و حساس از مذاکرات وین باشد.

منابع رسانه ای نزدیک به مذاکرات بر این باورند که «بازی حقایق» در زمان تصمیم گیری های سیاسی مذاکره کنندگان با انتشار اخبار غیر موثق در رویترز آغاز شد و در روزهای آینده برای تاثیرگذاری بر تصمیم تیم های مختلف ادامه خواهد داشت.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبر در توئیتی نوشت: انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش های رسانه های فعال خطرناک است. توافق نهایی برای اجازه بازگشت آمریکا به برجام با گزارش تحریف شده و غیرمستندی که او منتشر کرد بسیار متفاوت خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با نزدیک شدن به روزهای پایانی باید منتظر تحریف های بیشتری باشیم.


تاکتیک های آمریکا در مقصر دانستن ایران؛  از تعیین ضرب الاجل تا بازتولید برگه اطلاعات

به گزارش ایرنا، رویترز همچنین مدعی است که در متن پیش نویس این توافقنامه به آزادی زندانیان غربی اشاره شده است که پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پیش شرط این توافق عنوان کرده بود.

این دیپلمات ارشد روسی همچنین بخش هایی از گزارش تحریف شده و ادعایی رویترز در مورد مفاد پیش نویس توافق را رد کرد و گفت که تبادل زندانیان ربطی به توافق هسته ای ندارد و در توافق احتمالی گنجانده نخواهد شد.

این روزها مذاکرات به جایی رسیده است که موفقیت یا شکست مذاکرات به تصمیمات سیاسی طرف های غربی بستگی دارد. مذاکرات تا امروز به برکت ابتکارات تیم مذاکره کننده کشورمان در حال پیشرفت است و تیم های غربی با استفاده از تاکتیک های نادرست برای ضربه زدن به مذاکرات وین سعی در فشار بر ایران و انداختن توپ در خاک ایران دارند.

در حالی که مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین به مرحله حساسی رسیده بود، رژیم صهیونیستی یک هیئت دیپلماتیک را برای تحریک طرف های مذاکره به وین اعزام کرد. این حضور غیرمنتظره، به هر دلیلی که باشد، بدون شک در شرایط کنونی می تواند بازدارنده ای برای مذاکرات وین باشد.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در دیدار با مقامات اسرائیلی گفت: ما از مواضع طرف مقابل آگاه هستیم و به این واقعیت احترام می گذاریم که بر سر برجام به توافق نرسیدیم. بنابراین، چیزی برای بحث وجود ندارد.

انعطاف ناپذیری ایالات متحده در پذیرش شروط ایران برای بازگشت به میز مذاکره، پیروی از دستورالعمل های منطقی و قانونی تهران را برای مذاکره کنندگان ما دشوار می کند.

دولت آمریکا به جای تعیین ضرب الاجل های تغییر مصنوعی، باید بر تصمیم گیری های لازم و پیشبرد گفت و گو متمرکز شود و از ادعاها و اظهارات نادرست خودداری کند.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که “پیشرفت واقعی” حاصل شده است، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

وب سایت نیویورک تایمز نام این مقام را نبرد و گفت که مذاکرات سخت برای احیای توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است در حال تکمیل شدن باشد و دیپلمات ها می گویند این توافق پس از نزدیک به یک سال مذاکره در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا به تازگی آغاز شده است.

وجود اختلافات داخلی در آمریکا باعث شده تا این کشور نتواند به یک راه حل سیاسی برای دستیابی به یک توافق خوب با دو ویژگی ثبات و قابلیت اطمینان دست یابد.

با گذشت سه ماه و نیم از آغاز دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم، اگرچه تیم های مذاکره کننده اذعان دارند که شرایط کنونی آمریکا این گونه است، اما غربی ها تلاش می کنند توپ را به خاک ایران بیندازند. آنها همچنین سعی دارند با افزایش فشار بر مقامات جمهوری اسلامی ایران، مسائل خارج از دادگاه را نیز در متن پیش نویس ها لحاظ کنند.

در همین رابطه، علی شمانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: آمریکا و اروپا در اجرای تعهدات خود در قبال برجام در آزمون عمل نکردند. برجام اکنون به پوسته ای خالی برای ایران در عرصه اقتصادی و رفع تحریم ها تبدیل شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: با آمریکا و اروپای منفعل مذاکره بیش از حد نخواهد شد.

هشتمین دور مذاکرات که در 6 ژانویه در وین آغاز شد، یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است که شرکت کنندگان در آن پیش نویس توافقنامه را نهایی کرده و برخی از مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید