چالش جدید بیل مکانیکی با ایران در مذاکرات وین/اروپا ضرب الاجل تعیین کرده است

چالش جدید بیل مکانیکی با ایران در مذاکرات وین/اروپا ضرب الاجل تعیین کرده است

روز جدید : تروئیکای اروپایی برای سوء استفاده از ایران و تحت فشار قرار دادن تهران موضوع تعیین جدول زمانی برای مذاکرات وین را مطرح کرده است. رسانه های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی می گویند این اقدام با هدف برهم زدن نظم عمومی در ایران، فشار بر افکار عمومی و ایجاد آشفتگی روانی در کشورهای دیگر در مذاکرات و در جامعه ایران بر سر زمان و نتیجه مذاکرات صورت گرفته است.

العربی الجدید روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه ایرانی گفت که غرب در تلاش است تا پایان دسامبر برای مذاکرات هسته ای وین ضرب الاجل تعیین کند و طرف ایرانی به شدت با این پیشنهاد مخالف است.

منابع آگاه ایرانی به العربی الجدید گفتند که کشورهای غربی به تعیین جدول زمانی برای مذاکرات وین اشاره کرده اند تا هیئت ایرانی را برای عقب نشینی قابل توجه و دادن امتیاز برای دستیابی به توافق هسته ای تحت فشار قرار دهند.

بر اساس این گزارش، هیئت‌های سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان با بیانیه‌ها و بیانیه‌های مشترک خارج از اتاق‌های مذاکره فشارها را بر ایران تشدید کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا پایان آذرماه برای مذاکره در وین ضرب‌الاجل تعیین کنند.

به گفته منابع آگاه ایرانی، کشورهای غربی بدون هماهنگی با طرف های چینی و روسی این تصمیم را گرفته اند و به رفتار تروئیکای اروپایی در جریان مذاکرات با ایران معترض هستند.

بر اساس این گزارش، هیئت ایرانی به شدت با فشار اروپا برای تعیین ضرب الاجل مخالفت کرد و تاکید کرد که آماده ادامه مذاکرات برای دستیابی به یک توافق “محکم و بدون عجله” است، به ویژه پس از اینکه “در روزهای اخیر مذاکرات خوبی برای حل اختلافات انجام شده است.” “” این بود.”

منابع ایرانی تاکید می‌کنند که طرف‌های اروپایی تحت فشار آمریکا و اسرائیل، تمایلی به پذیرش درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها ندارند، که به ریشه مشکل برمی‌گردد، در حالی که انتظار شکست‌های بزرگی از سوی ایران فراتر از توافق هسته‌ای را دارند.

این منابع اشاره غرب به تعیین جدول زمانی را تاکتیکی برای افزایش فشار بر ایران و وادار کردن این کشور به کنار گذاشتن موضوع لغو همه تحریم‌ها می‌دانند و می‌افزایند که این رویکرد اروپایی‌ها کارساز نخواهد بود و شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد.

غرب به دنبال افزایش فشار بر ایران برای احیای برجام است

سایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در واکنش به این خبر با انتشار مجموعه ای از یادداشت ها به تشریح تلاش های غرب برای بی ثبات کردن ایران پرداخت.

نورنیوز گفت: رویکرد تعیین زمان مذاکرات که با هماهنگی سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات و همچنین مذاکرات آژانس با سازمان انرژی اتمی در حال انجام است، توسط راب مالی نماینده ویژه در حال پیگیری است. ایالات متحده همچنین در برخی محافل غیررسمی در واشنگتن درگیر امور ایران بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: اخبار رسیده به نور نیوز حاکی از آن است که طرف غربی مذاکرات وین که به گفته مذاکره کننده ارشد کشورمان هنوز روند مذاکره جدی برای رفع تحریم ها را آغاز نکرده است. افزایش فشار بر ایران در دستور کار قرار دهید.

نورنیوز آمریکا را به دلیل خروج از برجام در تصمیم گیری درباره جدول زمانی مذاکرات وین ناتوان می داند و می نویسد اتخاذ این رویکرد بدون رضایت سایر کشورها یعنی ایران، چین و روسیه ارزش حقوقی دارد. تأثیر بر اصول هیچ مذاکره ای وجود ندارد.

رسانه‌های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، تلاش غرب برای تعیین جدول زمانی مذاکرات وین را تاکتیکی مذاکره برای فشار بر ایران خواندند و متهم کردن تهران به متهم کردن ایران به عدم توافق را شگردی دانستند.

نورنیوز در گزارشی دیگر موضوع غرب را که در تلاش برای تعیین جدول زمانی مذاکرات وین با هدف برهم زدن آرامش عمومی است، خواند و نوشت: «تعیین ضرب الاجل برای دستیابی به توافق» را مولفه جدید فشار بر افکار عمومی ایران دانست. نظر و مذاکره کنندگان به ادبیات رسانه های غربی وارد شده است. تکرار کلیدواژه ضرب الاجل رسانه ای ضمن ایجاد سردرگمی روانی در سایر کشورها در مذاکرات، جامعه ایران را به زمان بندی و نتیجه مذاکرات وابسته می کند.

آیا پایان توافق هسته ای نزدیک است؟

روز گذشته علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده ایران، شرط اراده غرب برای دستیابی به توافق را تکرار کرد و گفت: دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای وین منوط به وجود اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای تحقق است. تعهدات به توافق هسته‌ای بدون استثناست. وی افزود: اولویت اصلی ایران لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران است و تاکید کرد که مذاکرات هنوز وارد فاز جدی نشده است.

شب گذشته نمایندگان دائم بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل در بیانیه ای مشترک در ادامه سخنان خود علیه ایران، از مواضع هسته ای ایران در مذاکرات وین انتقاد کردند و هشدار دادند که ایران و قدرت های بزرگ به سرعت در حال پایان دادن به توافق هستند. آنها موفق هستند.

بیانیه ای که دیروز در مقر سازمان ملل در نیویورک خوانده شد، ایران را متهم کرد که گفته است برنامه هسته ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است و صلح و امنیت بین المللی و سیستم منع اشاعه را تضعیف می کند.

در این بیانیه آمده است که ایران از سازش هایی که پس از هفته ها مذاکرات دشوار حاصل شد، خارج شده و در عین حال خواسته های بیشتری را نیز مطرح کرده است. «ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران برجام را به‌طور کامل نابود می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید