ایران ضرب الاجل برای مذاکره در اروپا تعیین کرد/ لابی صهیونیستی به دنبال به تعویق انداختن مذاکرات است

ساعت: 11:07
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798146

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اصولا اروپا برای ایران ضرب الاجلی تعیین نکرده است اما ایران ضرب الاجل تعیین کرده است تا کشورهای اروپایی هر چه زودتر به پیش شرط های ایران به نتیجه برسند.

سیدهادی سید فقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی راه دانا؛ وی با اشاره به از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در دور هشتم مذاکرات، گفت: دولت سیزدهم به یک روند جدید از سرگیری رسیده است، چارچوبی جدا از آنچه در دولت قبل در شش دور مذاکرات دنبال می شد. “

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات در دولت قبل نتیجه ای نداشت، زیرا مذاکرات برای مذاکره بود.

سید افگاهی با بیان اینکه این مذاکرات به رهبری جمهوری اسلامی ایران با تشکیل سه کارگروه اقتصادی، فنی، دانشگاهی و سیاسی در حال انجام است، گفت: هر کارگروه اسناد جداگانه ای تهیه و به کشورهای اروپایی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در سند حقوقی ایران خواستار ضمانت های قانونی از سوی آمریکا و ترویکای اروپایی برای جلوگیری از خروج آنها از توافق شده است، ادامه داد: آمریکا در سال 2018 از طریق دونالد ترامپ از توافق خارج شد اما مذاکرات وین در حال مذاکره است. تیم در حال حاضر به دنبال تضمین حقوقی است که نه ایالات متحده و نه اروپا بیرون نخواهند آمد.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به سند پیشنهادی اقتصادی ایران گفت: در چارچوب سند اقتصادی، ایران خواستار حذف 1700 مورد تحریم‌های غیرقانونی ترامپ و جوبین شده است و به نظر می‌رسد غرب در این دوره از در مذاکرات به درک جدیدی از موقعیت ایران دست یافت.

سید افگاهی با اشاره به اینکه سومین سند پیشنهادی ایران مربوط به برنامه هسته ای کشورمان است، ادامه داد: بزرگترین مناقشه ایران و اروپا در وین بر سر تاسیسات هسته ای کرج است و تیم مذاکره کننده ایرانی در حال حاضر در تلاش است تا ائتلاف اروپایی را متقاعد کند. ایران می تواند به حقوق قانونی خود دست یابد.

وی با اشاره به برخی رسانه ها از رسانه های عربی، آمریکایی و صهیونیستی تاکید کرد: مذاکرات ایران با 1+5 به خوبی پیش می رود و در هفته های آینده نتایج قابل توجهی حاصل خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ضرب الاجل غرب برای ایران یک حرف دروغ است، گفت: اصولا اروپا برای ایران ضرب الاجل تعیین نکرده است، اما ایران در اسرع وقت برای کشورهای اروپایی ضرب الاجل تعیین کرده است.شرایط ایران محقق شده است.

سید افگاهی گفت: تلاش لابی صهیونیستی و آمریکا برای توقف مذاکرات طبیعی است اما تیم مذاکره کننده ایرانی به دور از جریان سازی رسانه ای و خاموش کردن چراغ ها به مذاکرات ادامه می دهد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید