ایران برنامه ای برای خروج از NPT ندارد/ تعیین ضرب الاجل برای ایران تحت فشار لابی صهیونیستی/ رفتار غیر فنی گروسی بر اقدامات داوطلبانه ایران تاثیر می گذارد


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856235

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: بر اساس منشور آژانس، قرائت اسناد ادعایی که از نظر قانونی توسط بازرسان آژانس ارائه نشده است، قابل اعتماد نیست و آژانس با فشار لابی صهیونیستی در حال فضاسازی علیه ایران است.

محمد قادری کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی راه دانا؛ وی با اشاره به مهلت 3 تا 4 هفته ای که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایران تعیین کرده است، گفت: وی به این دلیل وارد این عرصه شد که کشور غربی قصد پیشروی در روند منطقی و اصولی مذاکرات را نداشت و دائماً تلاش می کرد که این مذاکرات را به سمت خود بکشاند. اتاق مذاکره خارج از اتاق مذاکره برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران به طرق مختلف و متهم کردن ایران به مذاکره کننده نبودن.

وی با اشاره به اینکه یکی از این ابزارهای فشار تعیین ضرب الاجل است، خاطرنشان کرد: تا 6 یا 7 ضرب الاجل یک هفته ای، دو هفته ای و یک ماهه افزایش یافت، اما این ضرب الاجل ها از سوی غرب برای فشار بر ایران در نظر گرفته شد. و عملاً نیاورد.

گادری با اشاره به ضرب الاجل جدید غربی برای ایران گفت: این بار مانند ضرب الاجل های قبلی 3 تا 4 هفته است و دلیل آن چیزی جز این نیست که غرب نگران است با وجود همه فشارها، جمهوری اسلامی ایران بخواهد از روند مذاکره خارج شوید.» نه، اما مذاکرات ادامه دارد و در اصل ایران با دو طرح روشن برای رفع تحریم‌ها و موضوع فعالیت‌های هسته‌ای وارد اتاق مذاکره شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که آمریکا از برجام خارج شده و نباید طلبکار باشد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق مواد 26 و 36 برجام به فعالیت خود ادامه می دهد و در چارچوب برجام به فعالیت خود ادامه می دهد. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکنون هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: روابط ایران و آژانس موضوعی است که لزوماً نباید در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، PT نیست و دشمن شماره یک جمهوری اسلامی ایران است.

گادری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی صراحتاً به خرابکاری در ایران و کشتار دانشمندان بلاروسی اعتراف کرده است، ادامه داد: اگر توسط بازرسان آژانس ارائه نشود و آژانس با فشار لابی صهیونیستی علیه ایران فضاسازی کند قابل اعتماد نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تکلیف این پرونده ها در سال 2015 تعیین تکلیف شده و مسائل مربوط به این پرونده کاملا شفاف شده است، گفت: بازسازی این موضوعات در فضای رسانه ای غرب نشان از عدم انجام کار درست بایدن دارد. تصمیم سیاسی منجر به تشنجات جدید شد.

وی با تاکید بر اینکه غرب به دنبال مقصر دانستن ایران برای ناتوانی در دستیابی به توافق است، تاکید کرد: آنها در صورت توافق احتمالی با افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران به دنبال امتیازگیری بیشتر از مذاکره کنندگان ایرانی هستند.

گادری گفت که دولت بایدن، تحت فشار ترامپ و افراط گرایان در ایالات متحده، اساساً تمایلی نداشت و به اعتبار آژانس لطمه زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای خروج از NPT ندارد و همچنان قصد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دارد، اما مواضع رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیر مستقیمی بر روابط برون نهادی ایران خواهد داشت. و اقدام داوطلبانه».

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید