تعیین ضرب الاجل برای پایان مذاکرات وین غیرسازنده است

یک دیپلمات ارشد در وزارت خارجه روسیه گفته است که کشورهای منطقه باید با ایران برای حل نگرانی های خود بر اساس جدایی ناپذیری امنیت مذاکره کنند.

ارماکوف گفت: «ایران چیزی را ندارد که همسایگانش ندارند. باج خواهی علیه این کشور به بن بست می انجامد». باید بحث‌های گسترده‌ای در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای وجود داشته باشد که در آن کشورهای خلیج‌فارس در حال ایجاد یک سازوکار اعتمادسازی و شفاف‌سازی برای رفع نگرانی‌ها و تردیدهای خود هستند.

وی افزود: چنین مذاکراتی بدون ایران و علیه این کشور امکان پذیر نیست.

رئیس سرویس منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت: شرط اصلی موفقیت این مسیر، مانند منطقه یورو آتلانتیک، رعایت اصل جدایی ناپذیر امنیت است که بر اساس آن مسائل امنیتی نمی تواند تهدیدی باشد. امنیت. دیگر قابل حل نیست.

ایران سلاح هسته ای نمی سازد

ارماکوف در مصاحبه ای گفت: قطعنامه 2231 شورای امنیت از تهران می خواهد که در فعالیت های مربوط به طراحی و ساخت موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای شرکت نکند.

وی ادامه داد: طرف ایرانی این درخواست را با دقت دنبال می کند و سلاح و تجهیزات هسته ای تولید نمی کند و برنامه ای در این زمینه ندارد.

وی افزود: تمام صحبت‌ها درباره تهدید موشکی تهران، طبق معمول به لزوم بازدارندگی همه‌جانبه ایران و ایجاد حداکثری موانع برای همکاری‌های بین‌المللی در همه زمینه‌ها از جمله هسته‌ای و فضایی منجر می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این همه به یاد دارند که تهدید موشکی ایران در غرب در حال شکل گیری و القای است که دلیل موجهی برای استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا است. تمام اقدامات (ایالات متحده) در این زمینه بدون شواهد محکم انجام شده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفته است که تلاش‌ها برای متهم کردن ایران به تهدیدات نظامی از طریق توسعه یک برنامه فضایی، مغرضانه و گمراه‌کننده بوده است.

یارماکوف افزود: علاقه ایران به استفاده از فضاپیماها با روندهای جهانی مطابقت دارد و بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل به آن علاقه مند هستند.

رئیس سرویس منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای تمایز بین فعالیت‌های ایران در این زمینه مغرضانه است.

وی گفت: استدلال‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که اقدامات تهران در چارچوب یک برنامه فضایی صلح‌آمیز برای برخی غیرعادی به نظر می‌رسد. با این حال، هر کشوری که از حق قانونی خود برای اکتشاف فضا استفاده کند، می‌تواند متهم به طراحی سلاح‌های کشتار جمعی شود.

احیای برجام کاملا امکان پذیر است

ارماکوف در مصاحبه ای گفت: ما عزم ایران و ایالات متحده را برای هماهنگی گام های خود برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران می بینیم.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای بازگرداندن برنامه هسته ای خود به برجام، افزود: برای بازگشت برجام به حالت عادی و قوه مجریه نیاز به هماهنگی دقیق گام ها بین ایران و آمریکا برای بازگشت به حالت عادی است. معامله قدرت.”

این مقام روسی گفت: عزم دو طرف برای حرکت در این مسیر وجود دارد و سرعت مذاکرات در وین این واقعیت را نشان می دهد.

وی افزود: مذاکرات در مورد مسائل واقعی و راه حل های ملموس در مورد همه موضوعات مرتبط مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. احیای برجام کاملا امکان پذیر است.

رئیس سرویس منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: در مذاکرات وین هیچ توافقی بر سر برجام پلاس یا توافق جدیدی به جای برجام وجود نخواهد داشت.

وی گفت: روسیه تلاش های غیرسازنده ای را برای تسریع مصنوعی مذاکرات در وین برای احیای شورای امنیت سازمان ملل و تعیین ضرب الاجل برای پایان دادن به مذاکرات در نظر گرفته است.

ارماکوف گفت: بدیهی است که احیاء همیشه سخت تر از نابودی است و ما باید به کشوری که در تلاش برای تسریع روند مذاکرات و تعیین تاریخی برای پایان مذاکرات است، یادآوری کنیم.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که مذاکرات با ایران برای بازگشت به برجام به مرحله نهایی رسیده است و طرف های مذاکره هفته های بیشتری برای دستیابی به توافق فرصت نخواهند داشت.

مذاکرات در وین که از چهارم آوریل با هدف بازگرداندن کشورها به برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شد، در هفته های اخیر وارد مرحله حساسی شده است.

رویترز به نقل از یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که مذاکرات ایران و گروه 1+4 فردا (سه شنبه 7 فوریه) در وین از سر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید