فشار اسرائیل بر فرانسه: تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای ایران

فشار اسرائیل بر فرانسه: تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای ایران

روز جدید یک مقام اسرائیلی: ما در تلاش برای دستیابی به یک توافق بسیار قوی در مذاکرات هسته ای ایران هستیم.

نخست وزیر اسرائیل فرانسه را برای تعیین جدول زمانی برای مذاکرات هسته ای تحت فشار قرار خواهد داد.

مقامات ارشد اسرائیل که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که نخست وزیر جدید اسرائیل (یایر لاپید) رئیس جمهور فرانسه (امانوئل مکرون) را تحت فشار قرار خواهد داد تا پاریس موضع جدی تری در قبال موضوع هسته ای ایران اتخاذ کند و محدودیت زمانی برای مذاکرات هسته ای تعیین کند.

رویترز ادامه داد: نخست وزیر اسرائیل به رئیس جمهور فرانسه هشدار خواهد داد که حزب الله لبنان با آتش بازی می کند.
سفر روز سه شنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فرانسه اولین سفر خارجی لاپید در سمت جدیدش خواهد بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفت: فرانسوی ها در موضوع ایران بسیار فعال هستند.

فشار اسرائیل بر فرانسه: تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای ایران

وی که نامش توسط رسانه ها منتشر نشد، ادامه داد: حمایت از موضع ما برای ما مهم است… اسرائیل مخالف بازگشت به برجام است. در عین حال، ما مخالف دستیابی به توافق (هسته ای) نیستیم، اما بسیار تلاش می کنیم تا در مورد آن به توافق برسیم».

این مقام ارشد اسرائیلی همچنین درباره مذاکرات هسته ای با ایران گفت: ما می خواهیم مذاکرات بی پایان پایان یابد. ما آماده کمک به ترسیم چارچوب مناسب برای این موضوع هستیم.”

پارلمان اسرائیل (کنست) اخیراً به انحلال خود رأی داد و در نتیجه به زودی انتخابات پارلمانی برای تشکیل دولت و کابینه جدید برگزار خواهد شد. تا زمان برگزاری انتخابات و تعیین دولت و کابینه جدید، یایر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نخست وزیر موقت است.

فرانسه به همراه 5 کشور دیگر یعنی آلمان، بریتانیا، چین، روسیه و آمریکا در حال پیگیری مذاکرات با ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور هستند.

هدف از این مذاکرات احیای برجام از طریق بازگرداندن ایالات متحده به آن توافق، حذف تحریم‌های برجام علیه ایران و بازگرداندن ایران به محدودیت‌های هسته‌ای برجام است.

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 زمستان گذشته به دلیل اختلاف نظر بین ایران و آمریکا به حالت تعلیق درآمد. این بن بست حدود 3 ماه ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا در دوحه قطر به طور غیرمستقیم مذاکره کردند.

هدف از این مذاکرات 2 روزه حل و فصل اختلافات غیرهسته ای دو کشور برای خروج از بن بست مذاکرات هسته ای بود. زمان، مکان و چارچوب مذاکرات بعدی هنوز اعلام نشده است.

اسرائیل پیش از این بارها با برجام مخالفت کرده و آن را ناکافی می دانست. اسرائیل خواهان محدودیت های شدیدتر بر برنامه هسته ای ایران، از جمله ممنوعیت کامل غنی سازی اورانیوم است.

رویترز نوشت: «اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای با ایران دخالتی ندارد، اما غرب نگرانی‌های خود را درباره دشمنش ایران در نظر می‌گیرد. کشورهای غربی نگرانند که اگر اسرائیل راه دیپلماسی را بن بست ببیند، از قبل یک عملیات نظامی پیشگیرانه علیه ایران انجام شود. به آرامی”.

پس از خروج آمریکا از برجام در دوران دولت ترامپ، علاوه بر لغو تحریم‌های قدیمی علیه ایران، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کرده است. از سوی دیگر، ایران به تدریج از محدودیت های هسته ای برجام که شامل افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به بالاتر از سطح مشخص شده در برجام است، فاصله گرفته است.

وی افزود: نخست وزیر اسرائیل در دیدار با رئیس جمهور فرانسه اطلاعات جدیدی ارائه می کند و توضیح می دهد که چگونه حزب الله لبنان را به خطر می اندازد.

لبنان و اسرائیل بر سر میدان گازی فراساحلی کاریش در دریای مدیترانه اختلاف دارند. اسرائیل مدعی است که این میدان گازی به طور کامل در آب های اسرائیل است، اما لبنان معتقد است که بخش هایی از این میدان در مناطق مرزی مورد مناقشه بین اسرائیل و لبنان قرار دارد.

حزب الله لبنان در روزهای اخیر 3 پهپاد را به سمت این میدان گازی شلیک کرد که هنگام ورود به مرزهای دریایی اسرائیل در دریای مدیترانه توسط ارتش اسرائیل سرنگون شد.

این مقام اسرائیلی افزود: میدان گازی کاریش نه تنها برای اسرائیل گاز تولید می کند، بلکه در نهایت این گاز به اتحادیه اروپا می رود.

اسرائیل، مصر و اتحادیه اروپا اخیرا در قاهره قراردادی امضا کردند که بر اساس آن گاز اسرائیل از طریق مصر به اروپا صادر می شود. در این چارچوب، فرض بر این است که گاز اسرائیل با استفاده از خط لوله به ایستگاه های گاز طبیعی مایع مصر (LNG) منتقل شده و از آنجا با استفاده از کشتی های ویژه به دست مشتریان اروپایی برسد.

پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در مارس 1400، که تا به امروز ادامه دارد. اروپا در تلاش است تا از وابستگی خود به نفت و گاز روسیه خلاص شود و مسکو از گاز خود برای مجازات اروپا استفاده می کند. روسیه قبلاً عرضه گاز به چندین کشور اروپایی را به طور کامل قطع یا کاهش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید