لودریان دوباره ضرب الاجل تعیین کرد


ساعت: 20:43
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1809105

وزیر خارجه فرانسه به مذاکرات وین چند روز فرصت داد تا مذاکرات به نتیجه برسد و هشدار داد که زمان پایان مذاکرات توسط مترجمان غربی تعیین خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، مجدداً به نمایندگی از همه شرکای غربی، با تکیه بر تکنیک های ناکارآمد، مسئول چماق زدن به چرخ مذاکرات در وین است.

او روز چهارشنبه گفت که راه حلی که توافق هسته ای 2015 را نجات دهد، تا زمانی که به ایران بستگی دارد، تنها چند روز دیگر باقی مانده است.

لودریان ادعا می کند: «اکنون به اوج تاریخ رسیده ایم. ما در مورد چند هفته صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد چند روز صحبت می کنیم.

وی با ادعای موافق بودن 1+5 با خطوط کلی توافق، گفت: زمان آن فرا رسیده است که ایران تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند، در حالی که لودریان گفت این انتخاب می تواند در روزهای آینده به یک بحران جدی منجر شود. یا منجر به توافقی شود که منافع همه طرفین را برآورده کند.

وی افزود: به لحظه ای نزدیک می شویم که بپذیریم اگر می خواهیم ایران در ازای لغو تحریم های آمریکا به تعهدات خود در زمینه منع اشاعه پایبند باشد، باید چیزی از آن (برجام) باقی بماند.

این ادعا زمانی مطرح می شود که ایران می گوید در جریان مذاکرات وین به سرعت به توافق دست پیدا می کند، اما از ضرب الاجل های نادرست تبعیت نمی کند و غرب به انتخاب های سیاسی وابسته است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، می گوید که مذاکرات می تواند تا پایان فوریه موفقیت آمیز باشد، اما گفتگوها هنوز به زمان نیاز دارد. وی در پاسخ به این سوال که چقدر طول می کشد، گفت: زمان زیادی نیست.

وانگ کونگ، نماینده چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، گفت که مذاکرات سه‌شنبه گذشته از سر گرفته شد و دو طرف باید بیشتر به نظرات ایران درباره بسته نهایی گوش دهند و به حقوق مشروع و خواسته‌های منطقی آن احترام بگذارند.

وی همچنین از همه طرف‌ها خواست تا پیشرفت‌های به‌سختی را ارزیابی کرده و بر حل مسائل باقی‌مانده از جمله لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های اقتصادی تمرکز کنند تا به اجماع بیشتر بر سر تسریع توافق برسند.

از همان ابتدا، با وجود فوریت پیشرفت در مذاکرات وین، چین با تحمیل ضرب الاجل های مصنوعی مخالفت کرد و گفت یک بیانیه ساده کافی نیست و لغو تحریم های ضدایرانی باید یک روند ملموس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید