سفیر آمریکا در سازمان ملل به دنبال مقصر دانستن ایران در مذاکرات وین / لیندا توماس گرینفیلد: ما آماده بازگشت هستیم. اما ایران آماده نیست

سفیر آمریکا در سازمان ملل به دنبال مقصر دانستن ایران در مذاکرات وین / لیندا توماس گرینفیلد: ما آماده بازگشت هستیم.  اما ایران آماده نیست

روز جدید سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه ای به سوالی درباره توقف مذاکرات در وین برای انداختن توپ به خاک ایران پاسخ داد.

العربی الجدید می نویسد: لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفت و گو با این روزنامه در پاسخ به سوالی درباره بن بست مذاکرات وین و اینکه آیا انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل به زودی این موضوع را بررسی کند یا خیر. نه وی گفت: همانطور که اشاره کردید ما هنوز به توافق نرسیده ایم و ممکن است به آن نرسیم. اما رئیس جمهور (بایدن) قول داده است تضمین کند که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد.

گرینفیلد گفت: موضوع توافق در شورای امنیت مطرح نشده است، اما اگر در آنجا مطرح شود، آماده رای گیری و بحث درباره مسائل مشترک جهانی هستیم. این یکی از زمینه هایی بود که توانستیم با همه اعضای شورای امنیت همکاری نزدیک داشته باشیم.

وی افزود: فکر می کنم همه آنها خواهان بازگشت برجام (توافق هسته ای) آمریکا به توافق و اجرای کامل قوانین آن هستند. فکر می کنم اگر این موضوع در شورای امنیت مطرح شود، ایران خواهد شنید که دنیا می خواهد به آن عمل کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: ایران است که این تلاش ها را ناکام گذاشت. ما توافق کردیم که اگر آنها به توافق دوجانبه برگردند، ما به توافق دوجانبه برگردیم. این وضعیت فعلی ماست. ما آماده ایم، آنها هستند[ایران] آنها نیستند.

در این گزارش به نقل از سفیر آمریکا در سازمان ملل آمده است که مذاکرات وین به دنبال برخی تحولات اخیر در روابط سیاسی بین‌الملل پس از حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و مناقشه تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده است. مذاکرات اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

اظهارات گرینفیلد درباره موضع ایران در مذاکرات وین در حالی مطرح شد که سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری اخیر درباره مذاکرات وین گفت: جو وین منفی نیست زیرا ایران و 1+5 همه کارها را انجام داده اند و ما منتظریم. پاسخی که از سوی ایالات متحده مناسب است. پاسخی که بتواند نگرانی های ما را در دو حوزه ای که ذکر کردم برطرف کند. هماهنگ کننده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا کار خوبی انجام می دهد. ایران بیشترین ابتکارات را در طول مذاکرات وین انجام داده است و ما اکنون بر روی ابتکارات مناسب کار می کند تا اطمینان حاصل شود که ایالات متحده به طور عادلانه (به معنای حقوقی آن) به تعهدات خود باز می گردد و جو وین هنوز آماده امضا و رسیدن به توافق است.

دیدگاهتان را بنویسید