بیانیه ضدایرانی گروه هفت/ ادامه تلاش برای مقصر دانستن ایران


ساعت: 18:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۳
کد خبر: 1908446

وزرای خارجه گروه ۷ روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره تنش‌های جاری با ایران گفتند که تأخیر تهران مانع از توافق نهایی در وین و از سرگیری اجرای برجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در این بیانیه که نسخه ای از آن در وب سایت وزارت خارجه آلمان منتشر شده، آمده است: ما ادامه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه و اطراف آن را به شدت محکوم می کنیم. اینها شامل فعالیت های موشکی بالستیک و کروز ایران و همچنین وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) می شود. هواپیماهای بدون سرنشین و انتقال چنین سلاح های پیشرفته ای به بازیگران دولتی و غیردولتی.

همچنین مدعی شد که اقدامات ایران “بی ثبات کننده برای منطقه و تشدید تنش های بالا” است. بنابراین ما از ایران می‌خواهیم به حمایت خود از بازیگران خشونت‌آمیز دولتی و غیردولتی و گروه‌های نیابتی پایان دهد و به طور کامل از تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل (از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد) تبعیت کند.

دیپلمات‌های ارشد گروه هفت با تکرار ادعای بی‌اساس درباره استفاده ایران از پهپاد در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است، گفتند: ما همچنین از تلاش‌های سازمان ملل برای پاسخگو کردن روسیه و ایران در قبال این فاجعه حمایت می‌کنیم. نقض قطعنامه 2231

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و آمادگی خود را برای شفاف سازی این موضوع با برگزاری نشست مشترک با اوکراین اعلام کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان در این رابطه اظهار داشت: به روسیه سلاح و پهپاد برای استفاده در جنگ با اوکراین نداده و نخواهیم داد.

مقصر دانستن ایران در مذاکرات لغو تحریم ها

در این بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 7 نیز بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی واشنگتن برای از بین بردن برجام و ادامه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، به تاکتیک مقصر دانستن ایران در مذاکرات لغو تحریم ها متوسل شدند. آنها گفتند: ما بر عزم صریح خود تأکید می کنیم و می گوییم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. گروه هفت با یکدیگر و سایر شرکای بین المللی برای رسیدگی به تنش های در حال تشدید همکاری کنند [برنامه] برنامه هسته ای ایران و همکاری ناکافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای توافق پادمانی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) ادامه خواهد داشت.

دیپلمات‌های گروه هفت با نادیده گرفتن تهدید زرادخانه‌های مملو از سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفتند: ما عمیقا نگران ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران هستیم که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر داده و به آن عمل کند. تعهدات حقوقی و سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته ای بدون تاخیر بیشتر.

دیپلمات ها می گویند: ایران علیرغم ماه ها مذاکره فشرده برای بازگشت به برجام، تصمیمات لازم را نگرفته است.

به گزارش ایرنا، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از ابتدا با ابزاری سازی ناموجه آمریکا تحت نفوذ رژیم صهیونیستی با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و همدستی تروئیکا به یک بحران غیرضروری تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران در برابر مداخله ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل مقاومت کرد و از فشار تروئیکای آمریکا برای توقف غنی‌سازی به صفر سرپیچی کرد. اما برای کاهش تنش‌ها، او موافقت کرد که نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را با شرکت در مذاکرات سازنده (که منجر به توافق برجام در سال 2014 شد) کاهش دهد.

از زمان امضای توافق با گروه 1+5 در سال 2014 برای رفع تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران به‌عنوان طرف مسئول، به تعهدات خود بدون نقص عمل کرده و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

در واقع، پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده توافق مذکور نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای برقراری مجدد توازن توافق را برآورده سازند، ایران به خودیاری متوسل شد اما از واکنش به رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری کرد و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد. .

اقدامات جبرانی ایران برای کاهش تعهدات هسته ای خود نیز بر اساس متن توافق نامه فوق الذکر است که به ایران اجازه می دهد تا تعهدات داوطلبانه خود را در پاسخ به نکول قابل توجه دیگران کاهش دهد.

در این میان خروج آمریکا بیش از آنکه نقض اصل توافق باشد، بلکه اقدامی یکجانبه غیرموجه با هدف نابودی کامل سند مصوب شورای امنیت سازمان ملل بود. از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، دولت دموکرات جو بایدن اقدامات یکجانبه دولت سابق آن کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرده است، اما تاکنون هیچ اقدام معتبری برای جبران اشتباه انجام نداده است. رفتار گذشته

ایران نهایت شجاعت و زیرکی خود را با قبول مشارکت در مذاکرات برای حفظ توافق نشان داده و اکنون پس از ماه‌ها مذاکره فشرده در وین، مذاکرات رفع تحریم‌ها به مرحله‌ای رسیده است که ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یکی از طرف‌های ناقض توافق برجام، مطالبات معقولی را از ایران مطرح می کند و با پذیرفتن الزامات یک توافق پایدار و معتبر، توافق نهایی حاصل می شود.

تجربه ماه‌ها مذاکره در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر به تاکتیک‌های سرزنش متوسل می‌شود. و تعیین ضرب الاجل های نادرست علیه ایران .

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافقی که ایران در حال بررسی آن است، سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

دخالت در امور داخلی ایران به بهانه حفظ حقوق بشر

در بخشی دیگر از این بیانیه ادعایی، وزرای امور خارجه گروه 7 با بیان اظهارات مداخله جویانه درباره امور داخلی ایران، اعلام کردند: از مقامات ایرانی می خواهیم به تعهدات بین المللی خود در چارچوب قوانین بین المللی از جمله میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) احترام بگذارند. من احترام.

آنها همچنین از آنچه «عملیات ایران در دستگیری ناعادلانه اتباع دوگانه و خارجی» نامیدند انتقاد کردند و اظهار داشتند: ما از ایران می خواهیم که به امید دستاوردهای سیاسی جلوی این دستگیری های ناعادلانه را بگیرد.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این باره گفته بود: کشورهایی که به سابقه طولانی جنگ افروزی و خشونت در سراسر جهان معروف هستند، صلاحیت و مشروعیت تبلیغ برای دیگران را ندارند. در مورد حقوق بشر

وی افزود: دولت آمریکا با ادامه سیاست شکست حداکثری فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی، بزرگترین ناقض حقوق ملت ایران است و نمی تواند با ادعاهای اثبات نشده و اتخاذ مواضع متقلبانه خود را حامی مردم ایران نشان دهد.

کنعانی با تاکید بر اینکه حقوق بشر بر اساس باورها و ارزش های دینی و تاریخی برای جمهوری اسلامی ایران ارزش و جایگاه ذاتی دارد، افزود: جای تاسف است که برخی کشورها سعی می کنند از حقوق بشر به عنوان ابزار و سوء استفاده سیاسی استفاده کنند. آنها از یک حادثه بررسی شده به عنوان فرصتی برای پیگیری اهداف و خواسته های سیاسی خود علیه دولت و ملت ایران استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید