به درخواست ما مفادي به متن توافقنامه وين اضافه شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: بنا به درخواست مسکو، برخی مفاد لازم برای تضمین همکاری ایران و روسیه در زمینه پروژه های هسته ای به متن توافقنامه وین اضافه شده است.

زاخارووا در یادداشتی به زبان روسی نوشت: تغییر سریع اوضاع بین‌المللی و حملات نظامی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه ما را به این فکر انداخته است که چگونه ممکن است موانع جدیدی بر سر راه همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی قرار گیرد. این ایران را مسدود می کند.

اضافات لازم در متن توافقنامه پیش رو گنجانده شده است تا اطمینان حاصل شود که تمامی پروژه ها و حوزه های فعالیت پیش بینی شده در آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله همکاری با ایران در نیروگاه اتمی بوشهر از اثرات منفی تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا محافظت می شود. ماریا زاخارووا نوشت: علیه روسیه.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه و دیگر مقامات روسیه تاکید کردند که روسیه پایان مذاکرات وین را به تاخیر نینداخته است. وی نوشت: ما برای دستیابی به توافق بر سر از سرگیری برجام به تعویق نیفتاده ایم.

وی با اشاره به اینکه رایزنی درباره چندین موضوع بسیار حساس و اساسی همچنان در مذاکرات وین باقی مانده است، نوشت: امیدواریم همکاران ما در غرب متوجه مسئولیتی شوند که بر دوش آنهاست.

میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه در مذاکرات وین، صبح چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که نتیجه مذاکرات دیگر به مسکو بستگی ندارد، بلکه به رفتار سایر کشورها به ویژه ایالات متحده بستگی دارد. اولیانوف در توییتر خود نوشت: “از حدس و گمان درباره موضع روسیه در آخرین مرحله مذاکرات در وین خسته شده ام. سوء تفاهم ها، تفسیرهای نادرست و تحریف حقایق.” صادقانه بگویم، به نتیجه رسیدن مذاکرات به روسیه بستگی ندارد، بلکه به کشورهای دیگر به ویژه آمریکا بستگی دارد.

وال استریت ژورنال به نقل از دو مقام ارشد غربی پیشتر گفته بود که اولیانوف به مقامات اتحادیه اروپا گفته است که خواسته های روسیه برای تضمین های آمریکا دوباره بر همکاری در پروژه های هسته ای متمرکز شده است.

این دیپلمات گفت: «روسیه می گوید از تضمین پروژه های هسته ای خوشحال است و چیزی بیشتر نمی خواهد. بنابراین می‌توانیم مذاکراتی را که اکنون منحصراً بین ایران و آمریکا انجام می‌شود، ادامه دهیم.»

این دیپلمات به نقل از وال استریت ژورنال ادامه داد که اگر روسیه دوباره تغییر مسیر ندهد، ایالات متحده و ایران باید اختلاف نهایی خود را بر سر تحریم ها حل کنند.

ساعاتی پیش، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کشورش به روسیه اجازه نمی دهد از برجام به عنوان اقدامی پیشگیرانه در برابر تحریم ها استفاده کند. با این حال وی تصریح کرد که آمریکا مشارکت روسیه در پروژه های هسته ای ایران را که بخشی از برجام است، تحریم نخواهد کرد.

اظهارات ند پرایس در واکنش به موضع سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بود. وی پس از دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که روسیه تضمین کتبی از ایالات متحده دریافت کرده است که همکاری هسته ای بین مسکو و تهران پس از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه چند روز پس از آن انجام داد که روسیه اعلام کرد از ایالات متحده درخواست تضمین کتبی کرده است مبنی بر اینکه تحریم ها علیه مسکو به بهانه اوکراین بر روابط اقتصادی و تجاری این کشور با ایران تأثیری نخواهد گذاشت.

دولت جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام هموار کند، اما تاکنون سیاست «فشار حداکثری» بر ایران را دنبال کرده است. این سیاست در زمانی مطرح می شود که نمایندگان دولت بایدن گفته اند که فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید