بورسیه زیر ذره بین تحقیقات و مطالعات

ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795030

این کارشناس اقتصادی گفت: ارتقای دانش مالی دولت و سرمایه گذاران موجب پویایی و رونق بورس می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : مداخله قانونی در بازار و دولت قبل که مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت می کرد بدون ایجاد شغل، پس از مدتی با روندی نزولی آن را ایجاد کرد، به طوری که بسیاری از سرمایه گذاران خرد متضرر شدند.

از دست دادن ذخایر سرمایه گذاران خرد در بورس باید برای او شوک بزرگی تلقی شود، زیرا در نتیجه رغبت مردم به سرمایه گذاری به شدت کاهش یافته و شرایط را برای استفاده حداکثری از تمامی فرصت های این بستر برای فعالیت های اقتصادی فراهم کرده است.

در پی اتفاقات رخ داده در بورس و به دلیل وجود برخی ابهامات و عدم شفافیت در این زمینه از مبادلات اقتصادی و مالی، دستور اولیه تحقیق و تفحص از سازمان بورس به درخواست 140 نماینده مجلس تهیه شد. ملت منصوب و در مجلس علنی تصویب شد.

در پی ارائه طرح تحقیق و تفحص از بورس به کمیسیون اقتصادی، جلسه شورای تحقیقات تشکیل و تشکیل شد.

این امر بررسی همزمان بورس، شرکت بورس و کل بازار سرمایه اعم از سپرده گذاری مرکزی، بورس کالا و فرابورس را تضمین می کند و وکلای مردم به موضوعاتی مانند حقوق نجومی رسیدگی می کنند در صورت لزوم شش ماه.

در این راستا با حسین محمود اصل، کارشناس اقتصادی در گفتگویی هستیم که در ادامه می خوانید:

دانا: مهمترین دلایل رکود و بی اعتمادی مردم به بورس چیست؟

محمودی اصل: متأسفانه قبل از اینکه دولت قبل ارکان بورس را بزرگ و متناسب با فراخوان سرمایه گذاری تنظیم کند، شاهد حضور مردم بوده ایم.

برای دولت راحت‌تر است که با افزایش عناصر بازار و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تنها برای تامین کسری بودجه، مردم را به سرمایه‌گذاری بدون برنامه در بورس دعوت کند.

به عبارت عامیانه تر، دولت با وعده های دروغین و بی برنامه از حضور مردم سوء استفاده می کند و عبارت بدون تعارف را باید به معنای «دزدی از جیب مردم» دانست.

در این راستا اگر برخی مدیران و وزرا از مشکلات بورس مطلع بودند و مانع این اقدام دولت نشدند، خیانت کردند و اگر نمی دانستند نباید مسئولیت می گرفتند.

اما در چنین فضای غیرمنطقی، فرصت طلبان آگاه از طرح دولت با مبالغ هنگفت و هماهنگی قانونی، ورودی و خروجی های کف تا سقف داشتند.

طبیعتاً به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها در زمینه نظارت، ارائه خدمات و بهینه سازی سیستم های نظارتی، حوادث و حوادث غیر موجه رخ داده است.

دانا: حال با تشکیل شورای تحقیق و تفحص از سازمان بورس توسط مجلس، این شورا چه محورهایی می تواند به پویایی بورس کمک کند؟

محمودی اصل: همانطور که از محورهای تحقیق و تفحص مشخص می شود، موضوع پیشنهاد شرکت کاغذی با استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده و عدم تطابق زیرساخت ها و عناصر بازار با حجم دعوت نامه های دولتی در حال بررسی است.

بی شک بازاری که حدود 80 درصد آن مشارکت قانونی دارند و نقش حقوقی دولت بسیار مهم است، در این میان سهامداران واقعی مظلوم واقع شده اند، بنابراین موضوع حمایت از سهامداران خرد در چنین بازار نامتناسبی باید مورد تاکید قرار گیرد. .

البته تحقیق و پژوهش می تواند با بررسی همه جوانب به آسیب شناسی، فرآیند مشاهده و شکل گیری فرآیندها کمک کند و در آسیب شناسی مناسب به تدوین قوانین مؤثر، مرتبط و مؤثر منجر شود.

بی شک ارائه سازوکارهای نظارتی، پرکردن خلأ قانونی، ارتقای نظام های تجاری، افزایش سواد مالی، حذف رویکرد تامین مالی عمومی، عرضه سهام دولتی از جمله حاکمیت، ثبات در قوانین و مقررات کشور و از همه مهمتر هدف گذاری منابع برای بخش تولیدی است. و بورس از طریق مکانیسم های مالیاتی می تواند به پویایی بازار سرمایه، تولید و اقتصاد کلان کمک کند.

دانا: پیش نیازهای تحقق این موارد چیست؟

محمودی اصل: همه اینها مستلزم بالا بردن دانش مالی دولت و در گام دوم و گام بعدی بالا بردن دانش مالی مردم است تا اگر دولت قبل از دانش اصیل و مالی مناسب برخوردار بود، مردمی برگزار نمی کرد. زنگ زدن. بدون برنامه

بر این اساس، دولت فعلی به جای افزایش قیمت صنعت گاز و خوراک و کاهش سودآوری تولید، نیازمند ارتقای دانش و تخصص مالی است و دولت باید به افزایش نقدینگی و پویایی تولید کمک کند.

به این ترتیب واحدهای تولیدی پس از سودآوری مالیات به دولت پرداخت می کنند و از سوی دیگر 80 درصد شرکت های تولیدی در اختیار دولت است و سود آن مستقیم یا غیرمستقیم به جیب آن می رود.

بنابراین دولت باید به جای افزایش هزینه های تولید و کسب سود قبل از سود، بر افزایش سودآوری شرکت ها و کسب سود معقول از طریق آنها تمرکز کند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد بررسی مداخله دولتی و غیردولتی در قیمت گذاری منظم نیز در هیات تحقیق و تفحص بورس مورد بررسی قرار گرفته و ابزارهای نظارتی و واحدهای مرتبط با تولید نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید