تاکنون در فوتبال تست مثبتی نداشته ایم/ ساوه شمشکی مسئول دوپینگ است


ساعت: 14:00
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808137

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: مسئولیت دوپینگ حسین ساوه شمشکی، ملی پوش اسکی ایران در المپیک بر عهده ورزشکار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی در جریان حضور در المپیک زمستانی گفت: قبل از بازی از همه اعضای تیم ملی اسکی که در این لیست هم بودند تست گرفتیم، دی ماه. 5 نمونه ها را گرفتیم و به کلن آلمان فرستادیم. یک هفته قبل از ارسال، نتایج آزمایش منفی دریافت کردیم. سعی کردیم زودتر به تست ها پاسخ دهیم تا مطمئن شویم ورزشکاران حاضر در زمین از نظر بدنی و ضد دوپینگ تمیز هستند. در این مسیر اما اتفاقاتی افتاد که در درجه اول بر عهده ورزشکار است.

وی افزود: کار ما در نادو عمدتا تست زدن و مثبت اندیشی نیست و افتخار می کنیم که آمار بهتر شده است. ما پیشگیری را عمدتاً با افزایش دانش انجام می دهیم. سایت ایران نادو فعال است و لیستی از مواد ممنوعه و هر آنچه که یک ورزشکار نیاز دارد را دارد. لیست مواد ممنوعه جدید همیشه سه ماه قبل از سال منتشر می شود و به اطلاع همگان می رسانیم. تنها کار ما آموزش و اطلاع رسانی است. مسئولیت ورزشکار است و باید بپرسد و مطلع شود. ورزشکار باید بپذیرد که هر دارو یا مکملی آلوده است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

دبیرکل سازمان مبارزه با دوپینگ کشور گفت: شناسایی و بررسی لیست اولیه افرادی که باید حضور داشته باشند را آغاز کرده ایم. در فاصله باقیمانده نیاز به تکمیل پرونده پزشکی ورزشکاران و ارائه مشاوره های لازم داریم. ضمناً ورزشکاران مهم و پرخطر قبل از اعزام ۲ یا ۳ بار مورد آزمایش قرار می گیرند.

نوروزی درباره تست گرفتن در لیگ های مختلف از جمله بسکتبال گفت: در شورای مرکزی نادو سیاست بر این است که در هر حوزه چند تست انجام شود. بر همین اساس همکاران ما در لیگ های مختلف شرکت می کنند و بر اساس این سیاست تست هایی را انجام می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصداق مثبت دوپینگ در فوتبال وجود دارد یا خیر؟ وی گفت: تاکنون مورد خاصی در فوتبال نداشتیم زیرا تیم پزشکی خوب کار می کند. تلاش می کنیم کمیسیون های پزشکی فدراسیون ها را فعال کنیم. تاکنون در آزمایش های انجام شده مورد مثبتی نداشته ایم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید