تا پایان امروز 5 درصد پمپ بنزین ها و فردا همه به حالت عادی باز می گردند

ساعت: 08:47
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779344

در حال بروز رسانی …

از روز گذشته سیستم هوشمند سوخت رسانی به دلیل مشکلات فنی در سراسر کشور قطع شده است. با این حال مدیرعامل سامانه هوشمند سوخت گفت: در حال حاضر نیمی از جایگاه های کشور فعال و سوخت گیری رایگان است. از طریق کارت سوخت و سهمیه بنزین به مرور زمان حذف می شود و مردم بدون نگرانی اقدام به سوخت گیری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حوالی ظهر دیروز بود که خبر توقف عرضه بنزین به برخی پمپ بنزین ها تعجب کشور را برانگیخت و بلافاصله مشخص شد که این مشکل جهانی به دلیل نقص در سیستم هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به همین دلیل جلسه اضطراری در حال برگزاری است اما هنوز علت اصلی این مشکل مشخص نیست.

در پایان این نشست، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با وجود اختلال در سیستم هوشمند سوخت، سوخت‌گیری همچنان ادامه دارد و مردم می‌توانند با قیمت بنزین رایگان سوخت‌گیری کنند.

با وجود این اعلام، بررسی های میدانی نشان می دهد که برخی از پمپ بنزین ها حتی بنزین رایگان ارائه نمی کنند و کاملا تعطیل هستند.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به این سوال گفت: جایگاه داران اجازه تعطیلی جایگاه ها را ندارند و باید خدمات خود را انجام دهند. پیگیری های لازم از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جهت اطلاع رسانی به ذینفعان انجام خواهد شد.

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز گفت: بر اساس گزارش ها، پمپ بنزین ها در برخی مناطق فعالیت می کنند و سوخت رایگان ارائه می کنند. کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی باید به صورت دستی سیستم را به حالت آفلاین بازنشانی کرده و سیستم کارت سوخت را از زنجیره خارج کنند تا امکان سوخت گیری فراهم شود.

وی تاکید کرد: برای سهمیه بندی سوخت هموطنان مشکلی وجود نخواهد داشت، زیرا سامانه آفلاین است و سهمیه ها حفظ می شود. اگر سیستم سوخت رسانی نیز به مدار بازگردد، مشکل کاملاً قابل حل خواهد بود.

در همان ساعات اولیه سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد که این حمله سایبری هنوز تایید نشده است.

احمد واحدی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، گفت: مردم نگران نباشند.

سرانجام حوالی ظهر مرکز ملی فضای مجازی با صدور بیانیه ای حمله سایبری به سامانه سوخت گیری را تایید کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: خوشبختانه این حمله سایبری آسیب سخت افزاری نداشته و کارشناسان توانستند راه حلی برای مشکل پیدا کنند. تقریباً از ساعت پنج عصر به تدریج همه ایستگاه ها دوباره فعال شدند، یعنی 4300 ایستگاهی که در کل کشور داریم.

وی افزود: این حمله احتمالا توسط کشورهای خارجی انجام شده است و هنوز زود است که بگوییم کدام کشور و چگونه بوده است. هدف از این حمله ایجاد اختلال در خدمات رسانی به مردم است. متأسفانه اخیراً همین هجمه گسترده را به سیستم ریلی داشتیم که خدمات رسانی به مردم را با مشکل مواجه کرد و توانستیم با قدرت سایبری که در کشور وجود دارد ظرف چند ساعت مشکل را حل کنیم.

فیروزآبادی گفت: این حمله نیز در مدت کوتاهی مرمت شد اما با توجه به گسترش پمپ بنزین ها در سراسر کشور باید تیم ها به تدریج اعزام و مشکلات برطرف شود. امیدواریم تا ظهر فردا این مشکل برطرف شود.

جواد اوجی وزیر نفت اواخر شب گذشته در بازدید از پمپ بنزین 115 میدان فردوسی گفت: توزیع بنزین در جایگاه ها غیر حضوری است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 2200 جایگاه سوخت در کشور به صورت دستی در طول زنجیره توزیع شده است.

مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز امروز گفت: در حال حاضر نیمی از جایگاه های کشور فعال و سوخت گیری رایگان است. تا پایان عصر امروز تلاش می شود تا تمامی ایستگاه ها به شرایط عادی شارژ بازگردند. از فردا موضوع تامین سوخت از طریق کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین حل می شود و مردم بدون نگرانی اقدام به سوخت گیری می کنند.

وی گفت: در حال حاضر تحویل سوخت بدون کارت هوشمند سوخت در حال انجام است و همچنان از کارت هوشمند سوخت در اولویت استفاده می کنیم تا فردا 80 درصد عادی شود و امیدواریم وضعیت کشور به حالت عادی برگردد. طبیعی است. وضعیت شما فردا.”

مدیرعامل سامانه هوشمند سوخت گفت: در حال حاضر دو دسته پمپ بنزین وجود دارد که برخی از آنها سهمیه کارت سوخت و برخی دیگر سوخت را آزادانه عرضه می کنند که توسط همه جایگاه ها بررسی و به زنجیره متصل می شود. آنها خواهند بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: این حادثه نشان از امنیت هوشمند سیستم سوخت رسانی دارد به طوری که در صورت مشاهده کوچکترین خطر امنیتی از کار می افتد و با توجه به تجربه سال های گذشته سامانه هوشمند به سرعت از مدار خارج می شود تا چیزی اتفاق نیفتد. روی کارت سوخت مردم اتفاق می افتد «با توجه به امکانات خوب سیستم، مردم نگران سهمیه کارت خود نباشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید