تثبیت قیمت ها با قیمت گذاری دستوری، سرابی که تولید را متوقف می کند


ساعت: 15:38
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819083

این کارشناس اقتصادی گفت: اصرار دولت بر ثبات قیمت ها نه تنها باعث کاهش تولید شد بلکه باعث چاق شدن تجار و در نهایت افزایش قیمت کالاها شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین محمود اصل در گفت وگو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: یکی از انتقادات دولت در حوزه اقتصادی اصرار بر ثبات قیمت ها تا پایان سال 1400 است.

وی گفت: در چنین شرایطی کارخانجات به عنوان مثال واحدهای صنعتی فعال در زمینه تولید مواد شوینده در حالی که مواد اولیه آنها با قیمت جهانی خریداری و تحویل می شود و بین 100 تا 300 درصد افزایش می یابد که دولت آنها را از افزایش کالا منع کرد. “

این کارشناس اقتصادی گفت: اتخاذ این سیاست از سوی دولت به مرور زمان منجر به تثبیت واحدهای تولیدی و از بین رفتن فعالیت اقتصادی آنها می شود، به عبارتی گویی دولت از جیب سهامداران این بازار را کنترل می کند. واحدهای صنعتی».

محمودی اصل گفت: به این ترتیب سیاست دولت مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت تا پایان سال 1400 با ماهیت کاری بخشی از بدنه تولید همخوانی ندارد و علاوه بر ضربه زدن به تولید، واسطه گری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: بنابراین با بسته شدن واحدهای تولیدی و متعاقب آن کمبود کالا در بازار، به یکباره شاهد افزایش قیمت کالاها خواهیم بود، بنابراین معتقدم دولت سیزدهم باید به جای کنترل قیمت ها بر اساس پروموتس به مردم وعده می داد. و بینش اقتصادی پایدار را مدیریت می کند.

این کارشناس اقتصادی شعار غلط را اشتباه خواند و بر ادامه آن تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه قیمت کالاها در دنیا در حال افزایش است نتیجه دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت ها چیست؟

محمود اصل گفت: خلاء بصیرت صحیح اقتصادی و بی توجهی به متغیرهای مختلف در برنامه ریزی های کلان و سیاست گذاری درآمدی جز میانجی گری، ایجاد بازار ثانویه، تعطیلی واحدهای تولیدی، افزایش بیکاری، کمبود و گرانی کالاها به همراه نخواهد داشت.

وی گفت: در شرایطی که دولت با دید درست اقتصادی تصمیم نمی گیرد، نه تنها در ثبات قیمت ها و بازارها ناکام است، بلکه پیامدهای بسیار دیگری نیز دارد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید