افزایش 39 درصدی قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی/ وزارت صمت لغو قیمت گذاری دستوری

ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797774

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی از افزایش 39 درصدی قیمت مواد تولیدی از ابتدای امسال خبر داد و از وزارت صمت خواست تا به قیمت گذاری اجباری محصول نهایی پایان دهد و در عوض بر تامین و نظارت بر مواد تولیدی تمرکز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس هاشمی گفت: انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) فهرستی را با افزایش قیمت مواد تولیدی از ابتدای سال جاری به طور میانگین 39 درصد اعلام کرد. در این نامه وزارت صمت این سوال را مطرح کرده است که آیا همچنان می خواهد سیاست قیمت گذاری و قیمت گذاری را دنبال کند؟

وی با اشاره به لزوم تمرکز بر تامین و نظارت بر مواد تولیدی، گفت: در سال جاری قیمت انرژی، دستمزد، آب، مواد اولیه پتروشیمی و فولاد و حمل و نقل افزایش یافته است و در این نامه ضریب تاثیر هر یک به قیمت محصول نهایی.»

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باعث کاهش حجم بنگاه ها می شود، گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نیاز به تعدیل منطقی قیمت ها است. اگر دولت می خواهد از خریداران حمایت کند باید با کارت اعتباری و یارانه این کار را انجام دهد.

به گفته این نماینده اتحادیه، برخی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه نمی توانند بلوک ها را ببندند، خودشان قیمت ها را افزایش داده اند.

وی گفت: در شرایطی که مکانیزم تامین مواد اولیه از قیمت جهانی تبعیت می کند، وضعیت محصول نهایی نیز باید بر این اساس مشخص شود. بررسی زمان می برد و در نهایت با درصد کمتری موافقت می شود.

هاشمی افزود: تقاضای ما این است که قیمت محصول نهایی به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار شود و شرایط رقابت برای تولیدکنندگان فراهم شود و دولت بر قیمت ها و عرضه مواد اولیه نظارت داشته باشد. دلیلی برای افزایش قیمت نخواهد بود.

دبیر انجمن صنعت لوازم خانگی در ادامه با انتقاد از قانون جدید تعیین نرخ تولید برای انواع خاصی از لوازم خانگی گفت: در شرایطی که قیمت هیچ چیز ثابت نیست، تولیدکننده باید قیمت محصول خود را تغییر دهد. هر هفته یا هر ماه. . از طرفی چنین اقداماتی عموماً نتیجه مشخصی ندارد و فقط فضا را ملتهب می کند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید