بازار لوازم خانگی قدرت افزایش قیمت را ندارد/ افزایش غیرکارشناسی قیمت لوازم خانگی فقط ضرر است


زمان: 15:13
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877807

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی اصفهان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، تورم و افزایش قیمت ها استقبال خریداران کاهش چشمگیری داشته و این بازار در رکود به سر می برد. در حال حاضر افراد کمی خرید می کنند مگر اینکه به جهیزیه یا اقلام نیاز داشته باشند.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ چندی پیش سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی و افزایش 15 درصدی قیمت تلویزیون و افزایش 10 درصدی یخچال فریزر و ماشین ظرفشویی خبر داد. . ماشین آلات و ماشین ظرفشویی باید در نظر گرفته شود. به گفته وی، قیمت های جدید از اول تیرماه اجرایی می شود.

فروش لوازم خانگی در بازار تقریبا به صفر رسیده است. دیگر کالای قاچاق یا ایرانی ارزان نمی خرند، حتی کسانی که می خواستند کالای قاچاق به روز بخرند، از خرید منصرف شدند.


* رکود در بازار لوازم خانگی وجود دارد

محمدجواد روغنی در خصوص آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت تقریبا از سه ماه پیش آغاز شده و اکنون به صورت رسمی تایید شده است. اوایل سال جاری درخواست افزایش قیمت شد و از آن زمان افزایش قیمت بیش از 10 تا 25 درصدی برای انواع لوازم خانگی آغاز شد که قبلا به صورت رسمی تایید شده است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی اصفهان افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، تورم و افزایش قیمت ها استقبال خریداران کاهش چشمگیری داشته و این بازار در رکود به سر می برد. در حال حاضر افراد کمی خرید می کنند مگر اینکه برای جهیزیه یا وسایل مورد نیاز باشد.

وی گفت: یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت ها حذف ارز ملی و جایگزینی ارز نیمایی با واردات مواد اولیه است چرا که با واردات مکرر مواد اولیه بر قیمت نهایی محصولات تاثیر می گذارد. چنین وضعیتی، زیرا با عدم واردات لوازم خانگی، انحصار به دست محصولات ایرانی افتاد و به هر قیمتی در بازار بدون رقیب مشخص می شود.

روگانی در خصوص تمایل مردم به خرید کالای ایرانی توضیح داد: خرید کالای ایرانی به دلیل خدمات پس از فروش و کیفیت قابل قبولی که بسیاری از آنها دارند، مورد استقبال قرار می گیرد. در صورت تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی توجه داشته باشند که با توجه به توقف واردات که از سال 96 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، کالاهای خارجی موجود در بازار یا به صورت غیر رسمی وارد کشور شده و یا قبل از ممنوعیت وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس کالاهای خارجی در صورت قاچاق معمولا غیرقابل اعتماد هستند و در صورت تمایل بهتر است مردم از فروشگاه های معتبر خرید کنند.


* کد شناسایی کالا راهی برای شناسایی محصولات قاچاق است

علیرضا گاندی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و خدمات لوازم خانگی اصفهان نیز اذعان داشت: چند ماهی است که روی کالاهای تولید داخل به ویژه لوازم خانگی قابل استفاده برای مبارزه با قاچاق، کد شناسه کالا درج شده است. ارزیابی کیفیت کالا و ردیابی مسیر کارخانه به مصرف کننده.

وی افزود: با توجه به اینکه این کدگذاری از چند ماه پیش آغاز شده است، مسلماً برخی از محصولات مشابهی که قبل از این پروژه به بازار عرضه شده بودند، فاقد کد شناسایی هستند که تولیدکنندگان بتوانند بدون نگرانی برای این کدگذاری اقدام کنند. کالا اقدام کند


* بازار لوازم خانگی تحمل افزایش قیمت را ندارد

چند روز پیش عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت خبر داد و گفت: افزایش قیمتی در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان از این قیمت استقبال نمی کنند. افزایش یابد، اما باید بتوان ادامه داد.

وی با بیان اینکه تغییر قیمت لوازم خانگی اعلام نشده است، افزود: در مورد تعدیل قیمت ها به صورت شفاهی صحبت کرده ایم اما هنوز روی عددی به توافق نرسیده ایم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص تغییر قیمت لوازم خانگی گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد تولیدی، دستمزد و سایر هزینه های اضافی، تعدیل قیمت لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است. البته تولیدکنندگان از افزایش قیمت راضی نیستند اما اکنون تولید به مرحله زیاندهی رسیده است، بنابراین چاره ای جز تعدیل قیمت نداریم.


* افزایش قیمت لوازم خانگی غیر کارشناسی تنها ایراد آن است

هاشمی در خصوص افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی گفت: در این خصوص به صورت شفاهی صحبت کرده ایم اما هنوز به توافق نرسیده ایم و هیچ چیزی رسما اعلام نشده است.

وی افزود: تولیدکنندگان بر اساس اسناد و مدارک بر تعدیل قیمت ها نظارت دارند و معتقدند بهتر است قیمت را در دو مرحله افزایش دهند تا بازار شوک وارد نشود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: مسئولان مربوطه از وزارت صمت تا ستاد تنظیم بازار باید بر اساس کار کارشناسی تصمیم گیری کنند. قیمت لوازم خانگی از محصولی به محصول دیگر متفاوت است، بنابراین نمی توان بازار را بدون کار کارشناسی و منظم مدیریت کرد.

فروشندگان لوازم خانگی این عقب نشینی را ناشی از سه عامل می دانند که اولین آن نوسان قیمت دلار است که خرید و فروش بسیاری از کالاها را متوقف کرده است.

پیش بینی نتیجه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و مذاکرات وین از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار است. تورم عمومی در اقتصاد ایران و افزایش قیمت انواع محصولات بی تاثیر از این بازار نخواهد بود.

امروزه آنچه بازار لوازم خانگی را به طور ویژه تحت تاثیر قرار داده، حضور برخی برندهای بزرگ در بازار است، به گفته فعالان بازار، پشت افزایش غیررسمی قیمت لوازم خانگی به رفتار بد برخی از کارخانه ها مربوط می شود. در واقع آن کارخانجات با نگهداری کالا در انبارهای خود عرضه بازار خود را کاهش دادند که در این صورت متقاضیان ترجیح دادند فعلا خرید را به تعویق بیندازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید