زمزمه لوازم خانگی در بازار قیمت لوازم خانگی را جذب نمی کند

زمزمه لوازم خانگی در بازار قیمت لوازم خانگی را جذب نمی کند

روز جدید : فعال لوازم خانگی می گوید: تولیدکنندگان لوازم خانگی لیست قیمت جدید را در سال جدید از اول اردیبهشت ماه عرضه می کنند. اما افزایش 15 درصدی قیمت لوازم خانگی در بانک ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان قیمت های جدیدی را به توزیع کنندگان خود اعلام کرده اند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی به دنبال افزایش 7 تا 15 درصدی قیمت کالاهای خود هستند. این خبری است که یکی از فعالان اتحادیه لوازم خانگی به ۲۴ اقتصاد داد.

لوازم گران قیمت بی سر و صدا در ابتدای سال

این فعال صنعت لوازم خانگی به اقتصاد 24 با بیان اینکه لیست جدید قیمت کالاها از اول اردیبهشت ماه اعلام می شود، گفت: بنکداران لوازم خانگی طی هفته های اخیر قیمت کالاها را افزایش داده اند.

علی رجایی ادامه داد: از آنجایی که بانکداران در ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند، قبل از اعلام لیست قیمت جدید، از افزایش قیمت مطلع می شوند و از این پس کالاهای خود را با قیمت جدید به فروش می رسانند. قیمت های جدید بانک ها برای لوازم خانگی حاکی از افزایش 15 درصدی قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت ماه است.

بازار قدرت افزایش قیمت را ندارد

این فروشنده لوازم خانگی گفت: امسال با توجه به افزایش 57 درصدی دستمزدها و همچنین افزایش تعرفه گمرکی و افزایش هزینه های حمل و نقل، قیمت لوازم خانگی تعجب آور نیست. این در حالی است که افزایش قیمتی در بازار مشاهده نمی شود و تولیدکنندگان می توانند در نهایت تا 15 درصد و نهایتا 20 درصد افزایش قیمت داشته باشند.

رجایی افزود: قیمت جدید لوازم خانگی در بانک ها نشان می دهد هیمالیا و الکترواستیل انتظار افزایش 9 درصدی قیمت محصولات خود و جی پلاس 15 درصدی را دارند. افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت ها در ایران طبیعی است، زیرا هزینه های بیمه، برق، آب و غیره در حال افزایش است و نمی توان انتظار داشت شرکت های خصوصی قیمت ها را افزایش دهند، اما مشکل اینجاست که سازندگان لوازم خانگی از آن به عنوان ابزار بازخرید استفاده می کنند.

اخاذی از برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی توسط دولت

این فعال بازار لوازم خانگی گفت: امسال سناریویی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی وجود دارد زیرا با افزایش دستمزد کارگران تهدید به کاهش برق می کنند تا بدون سود یا امتیاز واردات بیشتر به تجهیزات دست پیدا کنند.

رجایی ادامه داد: این سناریویی بود که نزدیک عید برای یک شرکت لوازم خانگی اتفاق افتاد و فضایی را ایجاد کرد که باید نیروهای خود را برای تهیه تجهیزات تنظیم کنیم.

دایره انحصار در بازار لوازم خانگی تنگ شده است

این فعال لوازم خانگی با انتقاد از انحصار لوازم خانگی کشور و ولخرجی یک شرکت گفت: در گزارشی از واردات 2000 کانتینر لوازم خانگی با ارز 4200 تنی تا سال 99 به مافیای قاچاق انبوه لوازم خانگی اشاره شده است. مافیا که یک برند خاص است.

رجایی ادامه داد: این در حالی است که این گزارش حاکی از آن است که از 2 هزار کانتینر، هزار و 400 قلم کالا در بازار توزیع شده و اشتغال با مشکل مواجه شده است. بلکه معتقدیم این اطلاعات برای سفت شدن زنجیره انحصار در بازار لوازم خانگی نادرست است.

پشت قاچاق 2000 کانتینر لوازم خانگی

این فروشنده لوازم خانگی با تاکید بر اینکه 2000 کانتینر مقدار کمی نیست، به اقتصاد 24 گفت: 2000 کانتینر به معنای هزاران قطعه لوازم خانگی است که حجم قابل توجهی است; اگر از زمان ممنوعیت واردات هیچکس در صنعت لوازم خانگی این تعداد کالا را در بازار ندیده است، هدف از پیوند این موضوع با مافیا تنگ کردن دایره انحصار تولید لوازم خانگی برای یک شرکت خاص است.

رجایی افزود: هر توزیع کننده یا فروشنده این کالا وارد بازار می شود و قطعا صدای سایر فعالان صنفی را خواهد شنید؛ در حالی که هیچ فردی در بازار لوازم خانگی شاهد گسترش این تعداد لوازم خانگی در بازار نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید