افزایش چند برابری قیمت لوازم خانگی بیشترین فشار را بر دوش مردم وارد می کند/ بازار عنان در دست تولیدکنندگان؛ خریداران سردرگم


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880452

لوازم خانگی، محصولی که روز به روز لوکس تر می شود;

متأسفانه شاهد بودیم که پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی بازار را در دست گرفته اند و لوازم خانگی از نظر قیمت به کالایی لوکس تبدیل شده است، در حالی که مردم از کیفیت پایین برخی از این محصولات داخلی گلایه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ لوازم خانگی یکی از اجناسی است که می توان گفت جایگاه ویژه ای در بین خانواده های ایرانی دارد چرا که در بین ایرانی ها خرید جهیزیه همیشه حائز اهمیت است و به خصوص برای خانواده هایی که دختر دارند قیمت این کالا بسیار حائز اهمیت است.

این در حالی است که لوازم خانگی برای زندگی ضروری هستند و خانواده ها ممکن است مجبور به تعویض آنها به دلیل خرابی یا کهنه شدن یا خرید لوازم جدید برای تنوع شوند.

در سال‌های اخیر برای خودکفایی و حمایت از کالای ایرانی، واردات کالاهای خارجی ممنوع شد، اما دو سالی از خروج شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی از ایران نمی‌گذرد و شاهد افزایش شدید قیمت‌ها هستیم. اجناس و این تا زمانی است که یک خانواده دیگر توان خرید وام را نداشته باشد برو لوازم خانگی بخر.

متأسفانه شاهد بودیم که پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی بازار را در دست گرفته اند و لوازم خانگی از نظر قیمتی لوکس شده و کیفیت پایینی دارد و مردم از آن گلایه دارند.

این موضوع به جایی رسید که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود از گرانی لوازم خانگی گلایه کردند و گفتند: علیرغم حمایت هایی که از این تولیدکنندگان شده، گفته می شود برخی از محصولاتشان دو برابر شده است که نباید. اینطور باشد.» و این در حالی است که پیش از این تولیدکنندگان طی نامه ای به ایشان درخواست ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای را داده بودند و ایشان در راستای حمایت از کالای داخلی مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کردند و آن را اعلام کردند. مقرر شد واردات این گروه از کالاها ممنوع شود.

اعتبار بالای ازدواج مشکل خانواده ها را حل نمی کند/ قیمت ها در سه سال سه برابر شده است

حسینی یکی از همسران شهرکردی در گفتگو با جهانبین نیوز; گفت: سه دختر دارم که دو تای آنها ازدواج کرده و یکی نامزد است و برایشان لوازم تهیه می کنم.

وی ادامه داد: من سه سال پیش با دختر دومم ازدواج کردم، حالا وقتی می خواستم برای دختر سومم که برای دختر قبلیم که ایرانی بود، یخچال دو برند 12 میلیونی خریده بودم، بخرم، متوجه شدم که باید. پرداخت 37 میلیون تومان یعنی قیمت سه تا برابر است



N82958851 72416085 خبر خاکستری

حسینی اضافه کرد: هر چقدر هم وام ازدواج را افزایش دهند باز هم خرید جهیزیه برای ما سخت است زیرا قیمت ها بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر می کردیم افزایش یافته است و بازپرداخت وام با این شرایط برایمان سخت است.

گرانی لوازم برقی مرا به هم ریخت

احسان یکی دیگر از شهروندان شهرکردی در گفتگو با جهانبین نیوز; گفت: آمدم تلویزیون بخرم اما قیمت ها تکان دهنده است.

وی ادامه داد: پسر خردسالم تلویزیون ما را خراب کرد و باید تلویزیون جدید بخرم اما قیمت ها امروز مرا می کشد.

این شهروند شهرکردی گفت: باید مدت ها فکر خرید تلویزیون را از سرم بیرون کنم.

وی افزود: محصولاتی که با برند ایرانی در بازار به فروش می رسد کیفیت خوبی ندارند و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

اگر در برابر قیمت بالا مقاومت کنیم، تولید کننده ضرر خواهد کرد

سجاد رستمی رئیس سازمان سمت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: در بسیاری از موارد تصمیم گیری برای تثبیت یا افزایش قیمت ها توسط انجمن ها صورت می گیرد، به عنوان مثال انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، انجمن کانی های غیرفلزی و …، این انجمن ها بر اساس داده های ورودی قیمت را جمع بندی می کنند. و مواد اولیه تولید و ارسال آن به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار ملی مستلزم تایید و ابلاغ نهایی است.


وی افزود: در حوزه بازار دو اصطلاح گرانی و گرانی قیمت داریم. گرانی ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و موارد مذکور است که امری اجتناب ناپذیر است. ضایع خواهد شد.



440258 718 خبر خاکستری

رئیس صمت چهارمحال و سازمان بختیاری ادامه داد: زمانی که مواد اولیه تولید لوازم خانگی مانند انرژی، اجزای تولید، ورق، نیروی کار و هزینه های کارگری افزایش می یابد، قیمت تمام شده محصول نهایی نیز باید به همان نسبت افزایش یابد.

رستمی بیان کرد: در بحث گران فروشی موضوع متفاوت است، موضوعی که مورد توجه ویژه سازمان های امنیتی است، این وزارتخانه دو طرح توسعه ای را در سطح کشور برای مقابله با گران فروشی آغاز کرده است که یکی از این طرح ها سامانه جامع معاملات است، بنابراین اساسا تمامی کارخانجات کشور موظفند قیمت مصرف کننده کالاهای تولیدی خود را در این سامانه ثبت کنند، سپس سازمان حمایت آن را بررسی و تایید یا رد کند.

مردم تخلفات گران قیمت را با نرم افزار «سکوت من» گزارش کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا و برای مقابله با گران فروشی اپلیکیشن «سمت من» طراحی شده و در روزهای آینده معرفی می شود، کدهای QR در اتحادیه ها برای استفاده از این نرم افزار نصب می شود، این فرآیند آغاز شده است. و چهارمحال و بختیاری آن را در نزدیک به 4 هزار واحد صنفی نصب کرده اند که با نرم افزار مذکور و با استفاده از کد نصب شده در واحد صنفی خریدار می تواند به سابقه فروشنده و نظرات کاربران دسترسی داشته باشد و افراد در صورت مشاهده تخلف می توانند به واحد دسترسی داشته باشند. انجمن ها می توانند از طریق نرم افزار Semat Man و سامانه 124 در این خصوص اطلاع رسانی کنند.


رئیس سمت چهارمحال و بختیاری افزود: نرم افزار «سمت من» برای هدفمندتر و تصادفی تر کردن بازرسی ها و نظارت ها طراحی شده است، واحدهای نظارتی به محض گزارش تخلف آماده مراجعه هستند.


رستمی تصریح کرد: زیرمجموعه سامانه کل معاملات سامانه انبار است که کالاها را از مبدا تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده ردیابی می کند و اگر این سامانه انبار الکترونیکی باشد از حجم تخلفات کاسته می شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ نباید زیان تولیدکنندگان را از جیب مصرف کننده پوشش دهیم زیرا مصرف کننده تا حدی قدرت خرید دارد و سپس به دلیل کاهش قدرت خرید مجبور به خرید نمی شود، بنابراین در این زمینه دولت موظف است وارد عمل شود و کمک به تولیدکنندگان و نظارت بر کیفیت تولید در بازار نباید باعث رکود اجرای سیاست های غلط در این حوزه شود.

افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی با مصوبه BZP است

جمشید کلاهی رئیس اتحادیه لوازم خانگی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی بیان کرد: افزایش قیمت لوازم خانگی از نیمه خرداد آغاز شد.


وی افزود: افزایش قیمت لوازم خانگی از 5 تا 15 درصد است. هر شرکت تولیدی بسته به نوع محصولی که تولید می کند قیمت محصولات خود را افزایش داده است.


رئیس اتحادیه لوازم خانگی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزایش قیمت به دلیل اعلام کارخانه های لوازم خانگی بوده و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز با وی موافقت کرده است.

10 9 خبر خاکستری

بازار لوازم خانگی با رکود و کمبود مواجه است

کلاهی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی با رکود و کمبود مواجه است، گفت: درست است که برخی از خانواده ها برای برخی خریدهای ضروری مانند جهیزیه مجبور به خرید هستند اما بسیاری از خانواده ها دیگر قدرت خرید لوازم خانگی را ندارند.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر گرانی کالاهای خانگی، کمبود برخی محصولات نیز وجود دارد زیرا تولیدکنندگان مدعی هستند هنوز تولید برای آنها به صرفه نیست.


رئیس اتحادیه لوازم خانگی چهارمحال و بختیاری افزود: فروش لوازم خانگی به صورت پرداختی تنها توسط فروشندگانی انجام می شود که توانایی مالی دارند، این روش فروش فقط برای کالاهای بی کیفیت استفاده می شود و فروشندگان گران فروشی نمی کنند. -کالاهای باکیفیت و گران‌تر در صورت پرداخت.

به گزارش جهانبین نیوز؛ زمانی که واردات لوازم خانگی در کشور متوقف شد، تولیدکنندگان داخلی قول تامین نیاز بازار را دادند اما امروز به دلایلی از جمله صرفه جویی اقتصادی و از بین رفتن بازار لوازم خانگی از تولید برخی از لوازم خانگی خودداری می کنند. در حالی که مصرف کنندگان دغدغه کیفیت کالای ایرانی را دارند و راضی نیستند و گلایه های زیادی در این زمینه دارند، بنابراین باید نظارت و حمایت ها تقویت شود تا مصرف کننده کمتر فشار بیاورد و راه تولید باز شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید